Přímý spoj do Prahy byl pojmenován Dobrošov a vyjížděl z Meziměstí ve 4.26 a do Prahy dorazil v 7.48. Příliš cestujících si ale zřejmě i s ohledem na časové rozpoložení nezískal a kraj na jeho provoz doplácel miliony. "Finance jsou na prvním místě. Bohužel vlak byl velice málo využívaný," říká starosta Meziměstí a krajský radní Pavel Hečko, který dlouhé roky o obnovu přímého spojení bojoval. Čas však ukázal, že náklady na provoz velké soupravy byly s ohledem na malý zájem cestujících neúměrně vysoké. "Časy se mění. To je život. Líto mi to samozřejmě je, ale je to racionální rozhodnutí podložené čísly," říká Pavel Hečko ke zrušení rychlíku, který byl nyní v jízdních řádech veden pod jménem Hradečan. "Za mých mladých časů si nebylo pomalu kam sednout, teď jezdily v soupravě z Meziměstí jednotky lidí," připomíná minulost naplněných vlakových souprav. To ale byla doba, kdy v Meziměstí ještě fungovalo železniční depo.

Rychlík bude chybět zakladateli železničního muzea v Meziměstí Petru Davidovi. Ten s ním pravidelně jezdil několikrát měsíčně. "Vyhovoval mi brzký čas a přímost vlaku, který mě dovezl spolehlivě v osm ráno do Prahy. Vagony sice byly staré, někdy šly špatně otevírat dveře, ale posezení bylo pohodlné a v zimě v nich bylo teplo," pochvaloval si přímé cestování milovník železnice, podle jehož slov nedostal rychlík pořádnou šanci na své místo na slunci. "Kvůli četným výlukám neměl ani možnost splnit svou úlohu a jet přímo bez přestupování až do Prahy," upozorňuje.

O vlak, který spojí Broumovsko s hlavními koridory ale region nepřijde. Přímé spojení s Hradcem Králové bude nově zajišťováno v období ranní a odpolední špičky spěšnými vlaky, které po rušeném rychlíku převzaly jeho původní název „Dobrošov“. Spěšný vlak zamíří v podstatně lepší časové poloze z Broumova (5.37) přes Náchod (6.37) do Hradce Králové, kam přijede v 7.36 a nabídne tak zajímavější spojení pro dojíždění do zaměstnání a do škol. Zpět z Hradce pojede ve 14.24.

Velká neznámá

To není jediné podstatné zlepšení. Z Náchoda do Broumova bude každý den (nejen o víkendu) jezdit spěšný vlak v 8 hodin, zpět z Broumova v 9 hodin. Konečně tak bude pravidelný hodinový takt. Ne vše, co cestující čeká od 15. prosince, ale znamená jen zlepšení. "Velkou neznámou bude nasazení jiných vlakových souprav," říká náchodský zastupitel Jiří Prokop, který se dopravou zabývá. "Místo nízkopodlažních Regionov budou jezdit mezi Starkočí a Broumovem motorové jednotky, které známe ze spěšných vlaků do Chocně. Výhodou bude pohodlnější jízda, někdo snad využije i 1. třídu, ale nevýhodou bude chybějící nízkopodlažní oddíl," upozorňuje.

Další změny

Náchodska se týká i další významnější změna jízdního řádu, a to nasazení většího počtu spěšných vlaků mezi Náchodem a Chocní, kde mají výhodné přípoje na dálkové vlaky.

„Nové vlakové spojení a posílení spojů z Náchodska zavádíme v reakci na rostoucí poptávku cestujících. Chceme odlehčit přetížené autobusové spojení na trase Hradec Králové – Náchod a poskytnout cestujícím možnost dostat se včas na železniční koridor v Chocni, odkud mohou pohodlně cestovat na Prahu nebo na Moravu,“ říká první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za oblast dopravy a silničního hospodářství.

Turisté v Krkonoších se mohou těšit na rozšíření provozu sezonních vlaků z Trutnova do polské Sędzisławi na všechny dny v týdnu a prodloužení sezony do konce září.

Autobusem

I autobusová doprava přinese cestujícím řadu pozitivních změn. Kostelec nad Orlicí nově získá přímé spojení na všechny směny do Kvasin. Nové páry spojů se také objeví na trase Nové Město nad Metují – Deštné v Orlických horách a na trase Borohrádek – Týniště nad Orlicí. Více přímých spojů uvítají cestující na trase Hradec Králové – Hořice – Nová Paka. Zlepší se rovněž spojení v pracovních dnech mezi Vrchlabím a krkonošskými středisky. Kraj také vyslyšel ředitele střední školy v Hostinném a zajistil lepší dostupnost pro žáky této střední školy.

Jiří Řezník