Lidé ráno obvykle pospíchají do zaměstnání nebo do škol. Cestou vlakem ještě poklidně podřimují, jejich souprava však mezitím tu a tam nabere zpoždění. Náhle ovšem v Častolovicích, kde se z hojně využívané trati mezi Hradcem Králové a Letohradem dá přestoupit na vlak do Rychnova nad Kněžnou, tvrdě narazí. Kýžený navazující přípoj totiž na tradiční první koleji již nestojí. A zvedá se vlna nevole.

Takovou situaci včera zažili cestující ve spěšném vlaku 1949, který podle pravidelného jízdního řádu vyjíždí v 7.05 hod. z Hradce Králové, a podle nového grafikonu vlakové dopravy platného, který vstoupil v platnost v neděli 12. prosince, jede až do Letohradu. Dříve končil již v Doudlebách nad Orlicí. Jenže chvíle nemilého překvapení nepotkala pasažéry zdaleka poprvé, a tak se zdá, že novinky v jízdních řádech této situaci příliš nepomáhají.

Náhle zastavil

Úterního rána vlak vyjel z krajské metropole s pětiminutovým zpožděním. Důležitý železniční uzel osobní dopravy tvoří Týniště nad Orlicí, kde čekal na lehce zpožděný spěšný vlak z České Třebové. Pokračovalo se v jízdě. Spoj opustil Čestice a cestující pokračující do Rychnova se začali připravovat na přestup. Jenže pouhých pár set metrů před Častolovicemi modernizovaná souprava složená z motorového vozu řady 854, vloženého 054 a řídícího 954 náhle prudce zabrzdila. Průvodčí spěchala do kabiny strojvedoucího, ten se krátce nato odebral pro změnu do zadní části vlaku. Ve voze mezitím vznikl šum, lidé místy vtipně glosovali nastalou situaci, čekalo se, co bude dál. Někteří vykoukli i z okna, aby se přesvědčili, zda venku na trati neleží nějaká překážka. Zřejmě se mohlo jednat o technickou závadu.

Spěšný vlak tak nabral další minuty zpoždění, školáci už věděli, že do třídy nedorazí včas. Souprava se po chvíli rozjela a rychle vklouzla do častolovického nádraží. Někteří napjatě vyhlíželi charakteristicky žlutou soupravu Regionova (modernizovaná souprava složená z vozů 814 a 914) na první koleji. Marně. „To snad ne! To si dělaj srandu…,“ vykřikovalo několik vyděšených lidí. Někteří z nich nevěřili ani poté, co vystoupili. Nicméně osobní vlak 20252 do Rychnova (odjezd 7.44 hod.) už byl pryč. Bylo zhruba osm hodin. Nádraží opustily vlaky směrem na Doudleby nad Orlicí a Týniště nad Orlicí a osiřelým pasažérům zůstala jediná jistota – že další vlak jede za tři čtvrtě hodiny.

Čelili nadávkám

Někteří jen tak přešlapovali v okolí nádražní budovy, ale jelikož sněžilo, většina z nich se odebrala do čekárny. A netrvalo dlouho, než tam projevili svoji frustraci vůči tamním zaměstnancům Českých drah. Nervózní atmosféru dokresloval také fakt, že když se někdo chtěl zahřát alespoň nějakým teplým nápojem z automatu, ke své mrzutosti si akorát přečetl, že stroj je mimo provoz.

Tu a tam někdo vyšel z čekárny, aby v poklidu informoval své blízké nebo kolegy, že bude mít zpoždění. „Měli jsme být na školení, ale zůstali jsme viset v Častolovicích. Pustili totiž vlak do Rychnova, je to na pytel,“ glosovala do mobilního telefonu situaci například jedna starší dáma. Mezitím se motorový osobní vlak z Rychnova vrátil, očividně spokojenější lidé přesedli do spěšného vlaku směrem na Týniště.

V dalších městech okresu se zpožděné vlaky křížily s dalšími soupravami, takže bylo téměř jisté, že ani další vlak do Rychnova neodjede včas. Bylo to tak, v čase odjezdu (8.45) vlak stále vyčkával, než dorazí přípoj od Týniště nad Orlicí jedoucí až z Hronova. „Já snad nebudu v práci ani v deset,“ ironicky si povzdychla jedna žena v hnacím voze. Zpoždění tentokrát činilo „jen“ pět minut, prokřehlí cestující se následně konečně vypravili do cíle své strastiplné cesty.

Není to poprvé

Podstatný je fakt, že podobné dění na častolovickém nádraží není ojedinělé, lidem se útrapy nemusí vyhnout ani o víkendu. Není potřeba pátrat ani příliš daleko nazpátek. Například v sobotu 27. listopadu obdobná situace nastala u stejných spojů.

Tehdy se jelo ještě podle starého grafikonu, spěšný vlak 1951 do Doudleb nad Orlicí měl odjet z Hradce Králové rovněž v 7.05 hod. Již před časem pravidelného odjezdu bylo avizováno zpoždění pět minut, ovšem souprava nástupiště opustila až těsně před půl osmou. „Došlo k závadě na zabezpečovacím zařízení,“ informovala průvodčí nervózní cestující ve vagónech. Nutno podotknout, že tehdy o sobě poprvé dal výrazně vědět sníh a mráz.

Vlak dorazil do Častolovic s již mírnějším zpožděním patnácti minut, tedy těsně před osmou. Ani tentokrát však Regionova do Rychnova na první koleji na vlak vyšší priority nečekala. „Nejbližší spoj ve směru Rychnov nad Kněžnou je osobní vlak v 8.44,“ brnkalo na nervy hrstce rádoby přestupujících lidí hlášení. Žádalo se vysvětlení. „Čekací doba je deset minut, já už jsem ho musel pustit,“ hájil se službu konající výpravčí, jenž toho rána ihned dobrovolně vyšel ze své kanceláře vzdorovat jízlivým poznámkám.

Pro člověka je takové zdržení velice nemilé, především když spěchá. Přitom se leckdy jedná jen o pouhých pár minut. „Už jsem o tom slyšel dřív, že se tady něco takového děje, především v zimě. Do Rychnova jezdím přes tři měsíce a zůstal jsem tu viset už podruhé, vždycky ve stejnou dobu. Jezdím až z Hradce, takže už je to potom znát. Samotná jízda vlakem má trvat asi 55 minut, cesta se vším všudy z domu až do kanceláře mi běžně zabere hodinu a půl. Jenže pak není moc super, když člověk ve čtvrt na sedm ráno vstane a do práce se dostane až za tři hodiny,“ popsal svoje horší zkušenosti cestující, který do Rychnova dojíždí za zaměstnáním z krajské metropole.

Čekat dokážou

Aby situace uplynulých dní a týdnů na zmíněných tratích nevyzněla příliš znepokojivě, nabízí se i případ, kdy vše dopadlo o poznání lépe. Třeba v pátek 10. prosince večer v opačném směru. Osobní vlaky končící v Rychnově nad Kněžnou obvykle ve stanici tráví pouze několik minut, aby vystoupili cestující a nastoupili jiní, a pokračují zpět do Častolovic.

Stejně tak tomu bylo v závěru minulého pracovního týdne u vlaku 20275 s odjezdem z Rychnova dvě minuty po dvacáté hodině. I k těm, kteří na nádraží přišli na poslední chvíli, se dostala důležitá informace, že vlak bude mít zpoždění zhruba patnáct minut. Nabízely se obavy, že navazující spěšný vlak jedoucí až do Hradce Králové mezitím v osm kilometrů vzdáleném městysi pustí. „Nemusíte mít obavy, přípoj bude v Častolovicích čekat. Takže se dostanete nejen do Slemena, ale i do Čestic a dál,“ uklidňoval tehdy výpravčí pasažéry.

Čtvrt hodiny zpožděný vlak dorazil do Častolovic, ale v tu chvíli tam žádný jiný nestál. Že by zrada? Ale kdepak, přípoj jen měl ještě větší „sekeru“, a tak se mohlo šťastně pokračovat dál.