Některé děti jsou pro školu nevyzrálé, neudrží pozornost ani deset minut.

Přidává se špatná výslovnost a celková nesamostatnost. Tyto zkušenosti získávají učitelé i logopedičtí specialisté v době zápisů do prvních tříd. Zjišťují, že dětem naopak nechybí encyklopedické znalosti. „Každý rok přibývá dětí s řečovými problémy,“ potvrzuje trend doby internetu a videa rychnovská klinická logopedka Pavlína Kulhavá. Má velmi rozdílné zkušenosti s přístupem rodičů: „Někteří začnou s dítětem pracovat až dva měsíce před nástupem do školy nebo až tehdy, když dostanou odklad nástupu do první třídy. Jiní si zodpovědnost neuvědomí vůbec.“

Chybí kontakt a cit

Za hlavní příčinu rostoucích problémů označují odborníci fakt, že se rodiče dětem málo věnují. Chybí kontakt a cit. Děti mají veškerý servis, je to rychlejší než je praktické věci naučit. Jsou potom nesamostatné a závislé na cizí pomoci, například při oblékání. Rodiče dětem věnují méně pozornosti, energie, málo s nimi mluví, vůbec jim nečtou, raději jim pustí video nebo počítač.

„Řečové potíže jsou na prvním místě. Převládají už několik let. Děti jsou sociálně nevyspělé, vyděšené, špatně navazují kontakt. To se nám obzvlášť letos ukázalo,“ potvrdila problémy kantorka prvního stupně Církevní základní školy v Borohrádku Irena Dyntarová. Nedostatky dětí se jim zřetelně ukázaly i proto, že zápis se zde odehrává aktivní formou, děti jen nesedí a nedeklamují v lavici, kantoři zkoušejí i jejich zručnost. „Třeba zavazují velkou botu. I tady je to slabší,“ doplnila Dyntarová zkušenost s budoucími prvňáčky. Vidí, že děti jsou naopak dobře připravené matematicky, zvládají básničky, poznají barvy, číslice i písmenka.

„Řeč,“ konstatuje bez zaváhání ředitelka opočenské Základní školy Jana Hrnčířová, co je největší problém adeptů školní docházky. Proto některé kantorky ze zdejší školy absolvují kurz logopedické prevence. Doplňuje však, že bez rodiny nemůže sama škola tento problém zvládnout. „Některé děti mají také problém s nevyzrálostí, neudrží pozornost ani deset minut, což je potřeba,“ sděluje další zkušenosti ředitelka. Potvrzuje rovněž, že děti jsou nesamostatné, rodiče jim často hodně slouží. Místo aby s dětmi mluvili, naučili je oblékat se, raději to za ně udělají. „Pohodlnější je zapnout video, než jim odpovídat na otázky,“ dodává Hrnčířová. Chystá proto přednášku pro rodiče, co by děti měly před nástupem do první třídy zvládat.

Odklad nástupu do školy navrhuje logoped, neurolog, psycholog. Důvodem může být silná koktavost, motorická neklidnost, celková nevyzrálost, hyperaktivita apod. „Mohu to rodičům navrhnout, vysvětlit jim rizika, ale je to pak jen na nich,“ vysvětluje logopedka Pavlína Kulhavá. Letos na Rychnovsku předložila návrhy na deset odkladů nástupu do školy.

Motivace

Jako motivaci pro rodiče žáků prvních a druhých tříd v Opočně organizují pravidelný pořad Osobnosti čtou dětem, do kterého zvou známé lidi z regionu. Děti se mohou hostů i ptát, získají od nich podpis do památníku, malují obrázky. „Je to pro ně velký zážitek, pořad má ohlas. Představili se tu už Miss World Taťána Kuchařová, Miloň Čepelka z Divadla Járy Cimrmana, herec Jan Čenský a další,“ dodala ředitelka Hrnčířová.