Počet přejezdů v České republice a jejich zabezpečeníPočet přejezdů celkem: 7996
Přejezdy zabezpečené pouze výstražným křížem: 4252
Přejezdy zabezpečené přejezdovým zabezpečovacím zařízením: 3749
Přejezdy zabezpečené světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením celkem: 3350
Přejezdy zabezpečené světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením se závorami: 1170
Přejezdy zabezpečené světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením bez závor: 2180
Přejezdy zabezpečené mechanickým přejezdovým zabezpečovacím zařízením: 361

PZM obsluhované na dálku: 126
PZM obsluhované místně: 235
PZM obsluhované místně (přejezdy trvale opatřeny uzamykatelnou zábranou, odstraňovanou na požádání): 103
PZZ ostatní (jednodrátové, otočné, posuvné závory): 38

Je místo dostatečně bezpečné? Za poslední půlrok se na železničním přejezdu staly dvě nehody. Při té poslední minulý týden zemřela devětačtyřicetiletá Polka. Starosta Rokytnice Petr Hudousek tvrdí, že by měl být přejezd, který je nyní označen jen výstražnými kříži a ze strany od Rokytnice se nachází stopka, opatřen signalizací.

Jeho vlastník – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) – si však myslí opak.

„Zabezpečení a rozhledové poměry inkriminovaného přejezdu odpovídají platným předpisům a normám. V opačném případě by nás Drážní úřad vyzval k neprodlené nápravě stavu a zakázal by jeho provoz. Z pohledu SŽDC je tedy přejezd zabezpečený dostatečně," řekl Deníku Marek Illiaš, mluvčí SŽDC.

Jenže se slovy mluvčího SŽDC Marka Illiaše nesouhlasí jak starosta Rokytnice Petr Hudousek a někteří Rokytničáci, tak i řidiči, kteří úsek dobře znají.

Místo je prý nebezpečné hlavně v zimě. Pokud je silnice namrzlá, může být problém před přejezdem dobrzdit. Při sněhové vánici lze stopku navíc přehlédnout. A přitom po této komunikaci sjíždí z hor mnoho automobilů, jejichž řidiči často cestu neznají. Tma i vlivy počasí pak podle místních mohou udělat své.

Sám starosta Hudousek jednou zažil na přejezdu perné chvíle. „Budu dále usilovat o to, aby se přejezd nějakým dalším způsobem zabezpečil. Dle mého názoru je to určitě potřeba. Sám jsem měl už na místě problémy, abych to dobrzdil, a to jsem jel pomalu. V zimě je toto místo opravdu zrádné," upozorňuje na nebezpečí starosta Rokytnice.

Místo přejezdů mimoúrovňové kříženíSnahou SŽDC je zrušit co největší počet železničních přejezdů. Jedná se zejména o přejezdy, které jsou evidentně málo využívány, případně když jsou přejezdy v těsné blízkosti vedle sebe nebo lze přejezd nahradit mimoúrovňovým křížením.

Počty zrušených přejezdů po letech:

V roce 2005 – 34
V roce 2006 – 31
V roce 2007 – 11
V roce 2008 – 32
V roce 2009 – 64
V roce 2010 – 115
V roce 2011 – 73
V roce 2012 – 29
V roce 2013 – 37
V roce 2014 – 49

Rád by se spojil i s okolními obcemi, které mají také přejezd bez světelné signalizace a chtějí to změnit. Podle Petra Hudouska by světelná signalizace určitě přispěla k tomu, že by nehod na přejezdu ubylo. „Kdo ten přejezd zná, ví, že ze strany od Rokytnice je silnice dost často namrzlá. Takže kdo začne brzdit až v blízkosti přejezdu, tak taky nemusí zastavit. Je možné, že řidič auta začal brzdit, jako skoro všichni, až těsně před stopkou, ale kvůli námraze nezastavil a bohužel jel zrovna vlak. Občas ani 30 km/h nepomůže, je potřeba tam jet pomalu už od zhora, ale to vědí většinou jenom místní. Ale kdyby tam byla signalizace, tak by mohla lidi donutit sundat nohu z plynu dříve," přemýšlel jeden z diskutujících na facebookovém profilu Rychnovského deníku pod příspěvkem, jenž informoval o poslední, bohužel smrtelné nehodě.

Ze strany od Pěčína je velmi dobrá viditelnost a přehlédnout vlak je takřka nemožné. Ze směru od Rokytnice se však po levé straně nachází lesík a zastavit před přejezdem přikazuje stopka.

„Je tu špatná viditelnost, řidič spatří vlak až na poslední chvíli, a ve sněhových podmínkách může být problém auto ubrzdit. Světelná signalizace by tu byla opravdu na místě," říká starosta Rokytnice Petr Hudousek.
Jednání obce a SŽDC však podle jeho slov nikam nevedlo. Skončilo prý závěrem, že „signalizace to prý nezachrání". Se stanoviskem SŽDC souhlasí i někteří řidiči.

Problém je ten, že řidiči aut zásadně nehodlají sledovat dopravní značky. Nechráněný přejezd není vůbec problém. Jeho přítomnost signalizují tři „upozorňovadla" a dopravní značka. Je na nich stopka, což značí pouze jediné. Tam, kde je stopka a není přejezd, se přece taky nikdy neumísťují závory. Je to celé jen o nepozornosti a flegmatismu řidičů," diskutoval na facebooku uživatel Jarda Wagner.

Někteří Rokytničáci si však myslí, že důvodem, proč na přejezdu ještě není další zabezpečení jsou finance. „Kolik stojí lidský život," ptají se někteří z nich.

Zda by světelná signalizace a závory pomohly předejít nehodám, není zcela jasné. Jisté však je, že by jejich vybudování SŽDC přišlo na miliony. „Odhad za investici do nového zabezpečení přejezdu, tedy vybavení závorami a světelným zařízením, je deset milionů korun," prozradil tiskový mluvčí Illiaš.

Rokytnice chce dle slov svého starosty o umístění nového zabezpečení i nadále jednat. A svůj závěr také přidá dopravní inženýr, který na místě provede inspekci.

„Po každé takové tragické dopravní nehodě se provede bezpečnostní inspekce a vyhodnotí se, zda je bezpečnostní situace vyhovující, nebo zda se podá podnět ke změně či doplnění," řekla tisková mluvčí rychnovských policistů Alena Kacálková.

Je prý možné, že v tomto konkrétním případě podnět vlastníkovi dráhy k montáži přejezdového zabezpečovacího zařízení inženýr podá.

SŽDC: „Devětadevadesát procent nehod zaviní řidiči"

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) MAREK ILLIAŠ odpověděl na otázky Deníku, které se týkají bezpečnosti na přejezdech.

Co dělá SŽDC pro to, aby bylo na přejezdech bezpečněji? 
SŽDC se dlouhodobě snaží zvyšovat zabezpečení železničních přejezdů. Každým rokem investuje do zvýšení bezpečnosti na přejezdech stovky milionů korun. Jen pro představu, od roku 2013 do konce roku 2016 bude zmodernizováno celkem 276 přejezdů za 2,3 miliardy korun.

Kolik stojí doplnění závor na přejezdu?
Na síti SŽDC je přes čtyři tisíce železničních přejezdů zabezpečených pouze křížem. Osazení jednoho přejezdu závorami vyjde v rozmezí tří až deseti milionů korun, jedno mimoúrovňové křížení na 70 až 100 milionů korun, v závislosti na místních podmínkách. V rámci velkých investičních akcí na hlavních tratích se proto namísto železničních přejezdů budují nová a nejvíce bezpečná mimoúrovňová křížení.

Výstavba takového bezpečného nadjezdu či podjezdu však v mnoha případech vyjde až na 100 milionů korun. Je proto zřejmé, že toto řešení není možné uplatnit v rámci celé železniční sítě ČR. Jako příklad poslouží například nedávno dokončený úsek tranzitního koridoru Rokycany – Zbiroh nebo aktuálně dokončovaný nadjezd v Poděbradech.

Jsou přejezdy, které nejsou opatřeny moderním zabezpečovacím zařízením nebezpečné?
Z železničního hlediska neexistuje nebezpečný přejezd. Všechny jsou zabezpečeny a odpovídají všem platným normám a zákonům. Je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla. Stavební opatření proto musí jít ruku v ruce společně s prevencí a přiměřenou represí, která pomůže napravit leckdy bezohledné a protiprávní chování těch, kdo nerespektují platná pravidla a zákony.Devětadevadesát procent všech nehod zaviní sami řidiči.