Že mají lidé obstavený účet, se přiznávají až na poslední chvíli. Tuto zkušenost má František Vogl z rychnovského městského sociálního odboru. Zadlužení z Vánoc? Někteří klienti mají dluhů tolik, že půjčit si ještě na dárky opravdu nešlo. To ví vedoucí občanské poradny Petra Kozlová, ke které často podobné osoby dále putují z městského úřadu .
V rychnovském regionu, kde se udržovala jedna z nejvyšších zaměstnaností v republice, přibývají lidé bez práce. Více klientů, kteří si přijdou zažádat o sociální dávky, však na sociálním odboru v Rychnově očekávají až s odstupem času, během následujících tří měsíců, nebo do konce pololetí. Vedoucí sociálního odboru František Vogl očekává, že počet klientů, kteří budou žádat o hmotnou podporu v nouzi, se zdvojnásobí až ztrojnásobí. „Na konci roku jsme evidovali kolem 60 klientů, kterým jsme vypláceli dávky v hmotné nouzi. Vždy to osciluje mezi 60 až 80 lidmi. Dopad propouštění na konci roku, omezování výroby v největších firmách a tvrdších podmínek pro podporu v nezaměstnanosti, které platí od letošního roku, teprve nastane,“ předpokládá Vogl.
Pokud se zadlužení lidé chovají nezodpovědně, snaží se jim zprostředkovat službu, která by jim pomohla z řetězového kruhu půjček, nebo krizovou pomoc, například ubytování v rychnovských Emauzech. U lidí bez prostředků se zablokovanými konty se snaží zabránit exekucím či odnímání dětí.
Radu mohou dlužníci získat v občanské poradně.
„Klasičtí klienti jsou pro nás zejména manželé dlužníků, lidé, kteří nezvládají splácet závazky vzniklé vyrovnáním zaniklého společného jmění manželů po rozvodu. A v neposlední řadě velká skupina lidí s nízkou finanční gramotností, kteří řeší uspokojování svých potřeb či tíživou životní situaci půjčkami,“ rekapituluje vedoucí poradny Petra Kozlová.
Dodává, že lidé nepochopitelně a bezhlavě podléhají tlaku reklamy či okolí a pořizují si věci, na které nemohou ušetřit. (zen)
"I v letošním roce chce poradna pokračovat v rozvoji finanční gramotnosti a prevenci zadlužování prostřednictvím seminářů pro širokou veřejnost. Stejně jako loni připravujeme minimálně čtyři tříhodinové přednášky, které bychom letos – kromě Rychnova nad Kněžnou – rádi nabídli například také Rokytnici v Orlických horách," upřesňuje vedoucí poradny Petra Kozlová.
AGAPÉ, o. s. je nestátní nezisková organizace, která vznikla v r. 2001 za účelem poskytování služeb občanského poradenství na Rychnovsku. Občanská poradna v Rychnově nad Kněžnou nabízí odborné sociální poradenství dle zákona č. 108/2006 Sb. (o soc. službách) - poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva aj.; praktické, věcné a správné informace; pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a
při obstarávání os. záležitostí; zprostředkování kontaktu s navazujícími službami (poskytujícími odbornou pomoc).
BEZPLATNĚ, DISKRÉTNĚ, NESTRANNĚ A NEZÁVISLE
Poslání: Občanská poradna Rychnov nad Kněžnou poskytuje rady, informace a pomoc všem občanům, kteří se na ni obrátí. Usiluje o to, aby občané netrpěli neznalostí svých práv a povinností, neznalostí dostupných služeb nebo neschopností vyjádřit své potřeby či hájit své oprávněné zájmy
Cíl: Cílem OP je nabídnout lidem, kteří se ocitli v nepříznivé životní situaci bezplatnou, diskrétní, nestrannou a nezávislou pomoc a podporu v
aktivním přístupu při řešení problému. Cílem je poskytovat odborné služby zachovávající a rozvíjející důstojný život občanů a přispívat k ovlivňování chodu veřejné správy a samosprávy ve prospěch občanů.