Uchazeči o řidičský průkaz na motocykl budou muset sáhnout hlouběji do peněženky. Výcvikové kurzy se zdraží v průměru o minimálně tři tisíce. Jejich výše bude srovnatelná s kurzy na osobní auto. Doba výcviku se protáhne.

Skupiny řidičského oprávnění – motorkySkupina AM – motorky do 45 km/h a s objemem spalovacího motoru nepřesahujícím 50 ccm (od 15 let)
Skupina A1
 – motorky s objemem maximálně 125 ccm a výkonem maximálně 11kW (od 16 let)
Skupina A2
 – motorky s výkonem maximálně 35kW, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem (od 18 roků)
Skupina A
 – motocykly neomezené 
(od 24 let nebo od 20 let, 
pokud má dva roky skupinu A2)
Jednotlivé skupiny se dají 
rozšiřovat jen zkouškou z jízdy po dvou letech. A1 –> A2 a A2->A. 
Nelze z AM na A1.

Zásadně se mění způsob výuky a především průběh závěrečné zkoušky. Žadatel o řidičský průkaz při ní jede na motocyklu sám, nikoliv se spolujezdcem – zkušebním komisařem za zády. Výcvik se může provádět dvěma způsoby – žák a instruktor na jedné motorce, nebo žák jede na motorce samostatně a instruktor ho doprovází na motorce nebo v autě. „Protože při zkoušce jedou žáci sami, musíme je tak naučit řídit už během výcviku," vysvětluje Tomáš Jarkovský, majitel autoškoly v Dobrušce. Je jednou z prvních, která se do nové výuky pustila.

Přitom Jarkovský dlouho zvažoval, zda ve výcviku motocyklistů bude vůbec pokračovat. Uvědomoval si, že kvůli změně budou muset přijít nové investice. Odrazovala ho i větší míra rizika při výcvikových jízdách v plném provozu. Přece jenom při jízdě v pozici spolujezdce s druhými řídítky může instruktor okamžitě reagovat na žákovy chyby. „Nakonec jsem se rozhodl, že do toho půjdeme. Patrně i díky tomu, že místní zkušební komisař Pavel Brandejs má motorky rád stejně jako já a ochotně spolupracoval při přípravě."

Dobrušská autoškola se tak stala jednou z prvních v Královéhradeckém kraji, která v uplynulých dnech zahájila výcvik podle nového modelu.

Kromě odpovídajících motocyklů musela autoškola zabezpečit hlavně dorozumívání mezi instruktorem a žákem na dálku. „Podařilo se nám splnit požadavky na technické vybavení, což obnášelo především nákup přileb se zabudovanými vysílačkami takzvanými interkomy," říká Jarkovský. „Samozřejmě jsme museli koupit přilby s interkomy všech čtyř velikostí. Pryč jsou doby, kdy žáci jezdili ve svých helmách. Teoreticky to možné sice je, ale málokdo má přilbu vybavenou interkomem, takže ve většině případů pojede žák s naší přilbou. Z hygienických důvodů bude mít na hlavě kuklu."

Pomohlo město

Autoškola musela najít vhodný prostor pro praktický výcvik motorkářů. Nakonec pomohlo město. „Ve spolupráci právě se zkušebním komisařem Brandejsem jsme už vloni na podzim začali hledat vhodné místo pro cvičiště. Po konzultaci s vedením města se povedlo vybrat asfaltovou plochu, která rozměrově splňuje veškeré požadavky ministerstva dopravy. Už v lednu jsme začali připravovat cvičnou plochu. S pásmem a značkovacím sprejem jsme prostor a rozmístění překážek vyznačili."

Očekávání bylo horší

Před čtrnácti dny autoškola v Dobrušce zahájila výuku motorkářů. Rychnovský deník se vypravil za názory žadatelů o řidičský průkaz přímo na novou cvičnou plochu, kde žáci trénují zručnost za řidítky.

„To, že se pravidla udělování řidičáků pro motorky budou měnit, jsem se dozvěděl v listopadu. Nebyl jsem z toho nadšený," říká Samuel Seidl z Přepych, který si rozšiřuje nejnižší řidičské oprávnění AM na vyšší A1, což znamená „ stopětadvacítku". Po pár odjetých jízdách se svěřuje se svými pocity. „Myslel jsem si, že to bude náročnější, ale nyní vidím, že to není až tak těžké. Mrzí mě jen to, že vloni jsem to mohl mít mnohem levnější. Téměř za polovinu. Nyní zaplatím skoro devět tisíc."

V Hradci Králové neuspěl

Adam Bernard přijel do Dobrušky z Hradce Králové. Připravuje se na zkoušku kvůli rozšíření řidičského oprávnění skupiny A2 na nejvyšší A. Zkouška zahrnuje pouze jízdu. „Chtěl jsem se připravit doma v Hradci, ale v autoškole, kam jsem zavolal, mě odkazovali na magistrát, že nemají připravenou plochu na cvičiště. Protože jsem nedostal přímou odpověď, kdy bych mohl začít s výcvikem, tak jsem to zkusil jinde. V Dobrušce jsem se hned dohodl na konkrétním termínu zkoušek," vysvětlil Bernard, proč se z krajské metropole vydal do autoškoly na Rychnovsko.

Hradecký motorkář má za sebou úvodní hodinu tréninku na cvičišti. Piloval slalom, zastavování v určeném sektoru z rychlosti, vyhýbání překážce a pomalou jízdu v osmičce. „S větší motorkou to není vůbec jednoduché. Nejnáročnější je jízda v osmičce. Dělá mi zatím problémy koordinace se spojkou. Na stopětadvacítce to jde bez problémů, ale na větší mašině, kde si člověk musí hrát se spojkou, to už tak jednoduché není. V omezeném prostoru v nižší rychlosti jsem dnes motorku dvakrát málem položil. Myslím si, že motorkáři budou při tomto cvičení hodně padat. Asi hlavně slabší ženy…"

Jak vidí učitel rozdíly mezi původním
a novým způsobem výuky motorkářů„Oba způsoby výcviku mají samozřejmě svá pro a proti. Když sedím 
za žákem na motocyklu, vnímám, jak dotyčný řadí, jak ovládá motocykl 
a hlavně dokážu ihned zasáhnout při kritických situacích. Není výjimkou, 
že žák nerespektuje dopravní předpisy a nedá přednost třeba rozjetému kamionu. V takových případech jsem zasahoval na poslední chvíli i kvůli výchovnému efektu. Žák si musel uvědomit, jak by dopadl, kdyby za ním nikdo neseděl. Když nyní jezdím za ním na druhé motorce, na krizové situace ho musím upozorňovat dopředu. Až čas ukáže, nakolik výchovné to bude. Na druhou stranu musím dodat, že v západoevropských zemích se motorkáři jiným způsobem nepřipravují. Tak proč by to nemohlo jít také u nás? Doposud žák počítal s tím, že když něco pokazí, instruktor to za něj vyřeší. Teď bude muset svůj přístup rapidně změnit a naučit se být zodpovědný sám za sebe. Nespornou výhodou nového způsobu výuky je fakt, že ovládání motocyklu se spolujezdcem-učitelem je mnohem těžší. Zvlášť na malých motorkách. Když například šestnáctiletá slečna vážící jen okolo 40 kilo má zvládnout motorku i se mnou, nemusím asi vysvětlovat, jaké to činilo problémy. Navíc během zkoušek komisař nedával nohy na zem, takže slečna musela udržet značnou váhu. Ministerstvo dopravy se přiklonilo k novému způsoby výcviku motorkářů hlavně kvůli snižující se kvalitě řidičů, kteří z autoškol vycházeli. Člověk, který složí novou zkoušku, bude umět jezdit. Bohužel pro spoustu žadatelů nebude zvýšená cena za výcvik nejspíš konečná. Pokud po předepsaných 13 hodinách výcviku požadavky nesplní, budou si muset přikoupit hodiny."