Rozšíření automobilového závodu a příchod nových investorů do průmyslové zóny Solnice-Kvasiny by výrazně posílilo ekonomiku celého kraje a rovněž zlepšilo situaci na trhu práce.

Tyto záměry ale dosud oddalují spory o potřebné pozemky. Zdá se, že prozatím uvízla vyjednávání na mrtvém bodě.

„Situaci ohledně možnosti výkupu pozemků nadále sledujeme. O termínu, v němž by bylo nutné tuto investici realizovat, zatím nebylo rozhodnuto," odpověděl nepříliš konkrétně Jozef Baláž, tiskový mluvčí Škoda Auto.

Některé indicie ale nasvědčují tomu, že spor se přenesl do osobní roviny.

„Máme jednoznačný zájem na rozvoji průmyslové zóny, ale neupřednostňujeme některé investory. Proběhlo několik jednání, z nichž vyplynulo, že je možné realizovat oba investiční záměry - tedy rozšíření automobilky i výstavbu výrobny vrtulníků," uvedl Helmut Dohnálek, náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje, s tím, že podle jeho mínění se spor přenesl z věcné roviny do osobní nevraživosti.

Na místě prý netrvá

„Vlastník pozemků, které jsou potřebné pro rozšíření automobilky, netrvá na tom, že by výrobnu vrtulníků musel zřídit právě na tomto místě. Dohoda již byla sjednána, ale já teď nedokážu říct, kdo ji porušil," dodal náměstek.

Kraj se prý chystá do jednání, která uvízla na mrtvém bodě, opět vstoupit. Tomu, že možnost dohody se oddálila, nasvědčuje i tiskové prohlášení obce Kvasiny, zveřejněné v tomto týdnu na internetu.

Obec přesun odmítá

V něm rada obce odmítá možnost přesunu investora na jiné místo v průmyslové zóně, pokud nebude garantováno, že uvolněné pozemky budou odprodány společnosti Škoda Auto. Investor se prý ale na pondělním zasedání zastupitelstva nechal slyšet, že o prodeji pozemků automobilce ani do budoucna neuvažuje.

„Nechci říct, že rozšíření automobilky je prioritou obce, ale rozhodně na něm máme velký zájem. Nevím, jak se situace vyvine dál, pokud se nepodaří dospět k dohodě," uvedl Ivan Ešpandr, starosta Kvasin.

Na své pozici se zatím „zakopala" i protistrana. „Rozvoj Škodovky dnes skutečně blokuje obec Kvasiny, která nám neumožnila vrátit se na naši původní plochu," nechal se pro Českou televizi slyšet vlastník pozemků.

Neznamená to ovšem, že by se závod nadále nerozvíjel. „V současné době se v Kvasinách koncentrujeme na investice v rámci stávajícího areálu. Jde zejména o rozšiřování logistických a skladových ploch a přípravu na znovuzavedení montáže vozů Škoda Roomster. Rozšíření svařovny je v přípravné fázi," sdělil Jozef Baláž s tím, že výroba vozů Roomster by se měla rozběhnout začátkem příštího roku. 

Existuje hrozba, že miliardové investice Rychnovsko minou a skončí v Rusku

Zájemci o práci v automobilovém průmyslu či dodavatelských firmách musí doufat, že ostře sledovaná jednání o osudu průmyslové zóny dojdou k rozuzlení, přijatelnému pro všechny zúčastněné.

Tomu částečně nasvědčují i projekty nejrůznějších firem, které se začínají stahovat do sousedství kvasinského areálu. Množství pozemků v okolí kruhového objezdu u příjezdové cesty k automobilce se již týkají stavební povolení či územní rozhodnutí. Vzniknout by měl například nový dodavatelský park, který bude sestávat hned ze tří hal. Ty budou schopny odbavovat kamiony prostřednictvím čtyř desítek nákladních ramp.

V plném proudu jsou pak práce na výstavbě třetí haly v areálu logistické společnosti sídlící v nedaleké Lipovce.

Jde o miliardy

Pokud by se rozšíření kvasinské automobilky skutečně realizovalo, šlo by o investici, která by svým významem vysoce přesahovala rychnovský okres.

„Jednalo by se o částky v řádech miliard korun a vznik stovek nových pracovních míst," uvedl již dříve  Jozef Baláž, mluvčí automobilky, s tím, že v závodě by se mohla rozjet výroba zcela nových modelů aut.

V souvislosti s problematickým vyjednáváním o odkupu pozemků ale v minulosti poznamenal: „Jakákoliv dohoda na základě spekulativních podmínek je pro nás principiálně nepřijatelná."

Reálně tak hrozí, že plánovaná investice zamíří do některého ze zahraničních závodů. Tuto alternativu již společnost vyhodnocuje. Na úkor Rychnovska by si tak mohla polepšit třeba Bratislava nebo Nižní Novgorod, kde má škodovka další závody.  Vše záleží na zajištění dvaceti hektarů pozemků za Kvasinami.

Jak se továrna rozvíjela

- 20. léta  20. stol. panství zakoupeno F. Janečkem, majitelem Jawy
- Před válkou se vyráběly automobily Jawa Minor, v době okupace součásti pro zbrojní průmysl
- 1947 zahájena výroba Škody Superb pro Mladou Boleslav- oba závody sloučeny 1949
- přelom 60. a 70. let zásadní rozšíření továrny, vznik svařovny
- vyráběly se zde hlavně oblíbené sportovní vozy – Š 110R Coupé, později Garde nebo Rapid