Přestože první sníh a mrazivé teploty jsou ještě daleko, provozovatelé sjezdovek v Orlických horách se již připravují na novou zimní sezonu.

Nejinak tomu je v areálu v Říčkách. „Je to jako vždycky, na podzim se přípravy dokončují. Věci zásadního charakteru jako rolby či lanovky máme hotové, zátěžové zkoušky proběhly již v květnu před zahájením letního provozu. Nyní se dolaďují drobnosti,“ sdělil Petr Kánský z provozujícího Ski klubu Ústí nad Orlicí. „V říjnu nás čeká ještě nácvik záchranné akce, ale i tentokrát bez vrtulníku. Do větších investic třeba do umělého sněhu se pustíme zřejmě až příští rok.“

V Říčkách byl minulý týden ukončen populární letní provoz. „Červen a červenec byly oproti předchozím rokům na stejné výši, v srpnu ovšem vlivem počasí nastal propad,“ shrnul Kánský.

Areál sjezdovek v Deštném v Orlických horách během prázdnin nefungoval, provozovatelé měli o to víc času na přípravu, která již rovněž finišuje. „Přes léto proběhla například revize sedaček na lanovce, došlo ke zkracování lan u vleků, jinak se jedná o běžný servis. Již dříve jsme koupili novou rolbu, což se projeví na lepší kvalitě sněhu,“ uvedl Petr Prouza, zástupce provozující společnosti Sportprofi. „Ceník letos neměníme stejně jako v předchozích letech, novinkou naopak bude možnost koupit si na sjezdovku hodinové vstupenky,“ upozornil.

V deštenském lyžařském areálu Marta II má navíc vzniknout nová moderní čtyřsedačková lanovka. Ta by měla nahradit stávající starší vleky. Zároveň je v plánu rozšíření turistické sjezdovky.

Krajští úředníci začali zkraje září posuzovat vliv tohoto záměru na životní prostředí, jasno by mohlo být koncem října. „Situace je vhodná, rádi bychom projekt realizovali. Rozhodně se nejedná o navýšení kapacity. Se stavbou by se mohlo začít odhadem v roce 2013, ale změnu nelze vyloučit. Rozšíření sjezdovky s tím souvisí,“ dodal Prouza.

Po výstavbě nové lanovky, odstranění dvou zastaralých lyžařských vleků a omezení kapacity vleku Doppelmayr bude do budoucna dodržena původní přepravní kapacita celého areálu Marta II. Zvýší se tak pouze komfort dopravování lyžařů na kopec. Sjezdová trať bude rozšířena, v odtěžených lesních pozemcích se provede odfrézování pařezů a místní vyrovnání terénu, plocha se osadí místními druhy travin a nové okraje lesa budou chráněny rychle rostoucími dřevinami.