StrykerObrněné vozidlo Stryker dostalo jméno po dvou vojácích stejného příjmení. Jeden padl za 2. světové války při útoku na silně opevněné pozice německé armády u města Wesel, druhý zachránil ve Vietnamu svoje kamarády tím, že zalehl granát. Strykery pro devět až šestnáct pěšáků se vyrábí v pásové nebo šesti až desetikolové verzi. Všechny pohání motor výkonu 350 – 400 koní. Posádku tvoří velitel a řidič. Přepraví 
9 pěšáků.

Na silnici může jet 
až stovkou, při plavbě ve vodě pomocí vodometů dosahuje rychlosti až 10,5 km/h. Ujede 500 až 800 kilometrů. Základní pancéřování vozu zesilují 7,51 mm tlusté pláty vysoce tvrzené oceli a přídavné pancéřové desky na bázi keramických materiálů.

Vesměs kolová bojová vozidla Stryker se budou vracet ze cvičení v Polsku a v Pobaltí na svou domovskou základnu v Německu. Stane se tak zřejmě 29. března. Náchod je podle Ministerstva obrany jedním z předpokládaných míst, kde jednotky překročí hranice.

Náchodem projede jedna ze tří velkých kolon. Následně jen těsně bude míjet Rychnovsko. Z náchodského regionu zamíří přes Královéhradecko do Pardubic, kde američtí vojáci přenocují v areálu 14. pluku logistické podpory.

Kromě Náchoda by jednotky měly přejít přes hranice také v Harrachově a v Bohumíně. Američané v České republice několikrát doplní pohonné hmoty a třikrát přenocují. V současné době se podle ministerstva obrany ještě upřesňují jednotlivé detaily.

Všechny tři konvoje se podle ministerstva obrany budou přesunovat po pozemních komunikacích za doprovodu české vojenské policie. Kolony budou rozděleny do několika proudů, které vyrazí na stanovenou trasu přesunu vždy v časových odstupech tak, aby co nejméně zatížily ostatní dopravu.
Průjezd amerického 2. mechanizovaného pluku z Pobaltí do Německa přes Českou republiku už odsouhlasila vláda. Českem projede téměř 120 vozidel a 520 amerických vojáků.

„Přes Česko pojede třemi trasami, které se spojí v Praze-Ruzyni. Odtud bude kolona pokračovat přes Plzeň na armádní základnu v bavorském Vilsecku," uvedl ministr obrany Martin Stropnický.
Jednotky se po Evropě přesouvají kvůli nynějšímu postavení Ruska a konfliktu na Ukrajině. Viditelným průjezdem převážně kolových bojových vozidel typu Stryker chtějí Američané přispět k uklidnění spojenců.
Přechod Američanů nebude jedinou zajímavostí, kterou hraniční přechod v Náchodě – Bělovsi zažije. Běloveský kronikář Antonín Samek například uvádí, že zajímavou podívanou byla v roce 1972 přeprava kabinového modulu kosmického programu Apollo 10, vyrobeného v československých závodech, který putoval k další přepravě do přístavu v polském Štětíně. A nešlo o jedinou historickou raritu.
„V Bělovsi u Malých lázní poblíž hranic se zastavil v srpnu roku 1964 na své pouti americký kovbojský vůz rodiny Gillisových, tažený koňmi, jejichž majitelé konali cestu z Ameriky až do Moskvy. Zdrželo je vyjednávání při přechodu hranic, takže tábořili celý týden v Malých lázních v Bělovsi," popisuje Antonín Samek s tím, že takový kovbojský vůz se těšil velkému zájmu místních. Z vozu navíc americká rodina prodávala tiskoviny, ale hlavně džíny, které tady v té době byly vzácností. „Doprovázel je pravý americký bourák, takže se bylo na co koukat. V listopadu téhož roku se vraceli stejnou cestou zpět," doplňuje Samek.
Další nezvyklou podívanou byla v roce 1975 dlouhá kolona amerických důchodců ve velkých karavanech, kteří v nich cestovali opět do Moskvy. „Při zdržení u vyřizování formalit obsadili na několik dnů řadu vedlejších ulic v Bělovsi," dodal Samek.
Nezapomenutelnou podívanou hlavně pro motoristické fanoušky byl pak přejezd účastníků rallye Monte Carlo. Od roku 1964, a pak vždy každý rok, jedna část závodu startovala v Oslu a druhá ve Varšavě.
„Automobiloví závodníci se setkali na našich hranicích a odjížděli na vlastní závod v Monte Carlu," uvádí Antonín Samek.