Příliš hlučná doprava trápí obyvatele obcí a měst na trase frekventované silnice první třídy č. 11 z Hradce Králové na Vamberk, denně tudy projedou tisíce aut. Akustické centrum v nich 8. června zahájilo měření hluku. Výstupem má být soupis domů, u nichž hluk překračuje venkovní limit. Jejich majitelům pak bude nabídnuta výměna oken ze státních prostředků.

"Toto měření slouží ke zmapování stávající hlukové situace a ochraně před hlukem z výše uvedené komunikace. Měřící body jsou účelně zvoleny tak, aby reprezentovaly místa obytné zástavby nejvíce zatížená hlukem. Měření bude probíhat kontinuálně po dobu 24 hodin, v případě potřeby bude v dalších bodech bude toto měření doplněno krátkodobým měřením," uvedl Josef Votlučka z Akustického centra.

Kde Akustické centrum nyní provádí měření hluku:

ve Svinarech, v Blešně, Nepasicích, Častolovicích, Kostelci nad Orlicí, Doudlebách nad Orlicí, ve Vamberku, v Pekle nad Zdobnicí a Rybné nad Zdobnicí.

Trochu rozpaky vzbudilo oznámení o chystaném měření v Doudlebách nad Orlicí. Za jiné situace tu denně projedou tisíce aut. Jenže teď je silnice v Doudlebách rozkopaná a hučí tady hlavně stavební stroje. Auta zde popojíždějí třicítkou, kyvadlový provoz řídí pracovníci stavby.

"Děláme kanalizaci, opravujeme vodovod, pracuje se na silnici a do toho nám prostě sdělili, že nám budou měřit hluk. Měřit hlučnost na staveništi je dost zvláštní přístup. Člověk tomu nerozumí," pozastavuje se nad měřením v současné době, kdy nemůže mít žádnou vypovídací hodnotu, starosta Doudleb nad Orlicí Ivan Keprta.

"Ptal jsem se na to, proč se měření hluku provádí nyní, jestli jim nevadí, že auta tady jindy projíždějí šedesátkou, sedmdesátkou, i když mají jet padesát, a že teď je rychlost omezena třicítkou a běží tam pracovní stroje. Bylo mi řečeno, že ho provádějí podle nějakého harmonogramu, že když tak budou měření opakovat," říká starosta.

Měření hluku přitom Akustické centrum provádí paradoxně na popud královéhradecké správy Ředitelství silnic a dálnic, která o opravě silnice v Doudlebách musí vědět, dala k ní podnět. Nový potah přitom silnice v Doudlebách dostane jen po pouhých šesti či sedmi letech po předchozí rekonstrukci. "Byly na ní naměřeny špatné hodnoty, někde jsou prohlubně, tak to předělávají," dodává Ivan Keprta.