Když se v roce 1883 narodil v malém německém městečku Joseph Hubertus Pilates, osud mu nebyl nakloněn. V dětském věku byl hodně nemocný, trpěl astmatem, křivicí a revmatickou horečkou. Co mu však osud ubral na tělesném zdraví, to mu přidal na vůli. Zdravotní handicap se rozhodl překonat. Hned, jak to bylo možné, začal cvičit a tělesnému rozvoji zasvětil celý svůj život. Svůj cvičební systém vyvinul a propracoval během první poloviny 20. století. Věřil, že duševní a tělesné zdraví jsou spojitá nádoba a že cvičení dokáže uzdravit tělo z nemoci.

Metoda pilates je proto zaměřena na pohyb celého těla, ne pouze na jednotlivé jeho části. Zároveň propojuje tělo a mysl, a proto toto cvičení patří do skupiny Body and Mind. Důležité jsou při něm koncentrace, kontrola pohybu, dechu i středu těla a zapojení všech svalů.

Joseph Pilates zpočátku kombinoval různé formy cvičení, které byly v té době známy - gymnastiku, tanec, sebeobranu, lyžování, plavání a box. Inspiroval se také východními technikami a filozofií, především jógou. Přemýšlel nad jednotlivými cviky ze všech sportů a vybral z nich ty prvky, které pokládal pro tělo za nejprospěšnější. Postupně z nich vytvořil vlastní metodu, kterou nazýval Umění kontrologie. Jeho přesvědčení, že lze mysl využít k tomu, aby kontrolovala a řídila svaly, se mu osvědčilo v době, kdy během první světové války pomáhal jako ošetřovatel při rehabilitaci zraněných vojáků.

Nezapomeňte, že i chůzí si zlepšíte zdraví:

Rozhýbat k životu

Začal s experimenty a rozvíjel svou metodu. Nejdříve ji aplikoval na svých spolupracovnících a pak na zraněných nepohyblivých pacientech upoutaných na lůžko. Právě pro ně vymyslel takový druh pohybu, aby mohli procvičovat nemocné nepohyblivé svaly. Sestavil pomůcky ze všeho, co bylo k mání, z postelí, paland, židlí, pružin a tyčí. Stroje postupně ještě zdokonalil.

„Tato nářadí o mnoho let později inspirovalo výrobu cvičebních strojů, tzv. reformerů,“ říká cvičitelka Zdenka Valečková. „Cviky se pak ze strojů přenášely na podložku,“ dodává. Svou metodu zveřejnil v roce 1914, kdy také začal učit londýnské detektivy sebeobraně. Postupem doby vymyslel přibližně 550 různých cviků, při nichž se skrze svaly středu, tzv. core, zpevňuje celé tělo.

Před německým válečným terorem emigroval Joseph do Spojených Států a v New Yorku si v roce 1926 založil své vlastní Studio Pilates. Navštěvovalo ho mnoho slavných osobností, především herců a tanečníků z Hollywoodu. Byl přísným učitelem, a pokud mu někdo z klientů nesedl, odmítl ho. Vydal dvě knihy Your Health (Vaše zdraví) a Return to Life through Contrology (Návrat k životu pomocí kontrologie). Když v roce 1967 zemřel, převzala studio jeho žena Clara a následně jeho žačka a obdivovatelka Romana Kryzanowska.

S čím pilates pomáhá?

S touto metodou se dnes můžete setkat ve fitness centrech a pod dohledem fyzioterapeutů i v rehabilitačních zařízeních. „Tradiční forma pilates je stále aktuální,“ říká Zdenka Valečková.

„Dnes nám tyto promyšlené a propracované cviky pomáhají bojovat proti civilizačním neduhům, jako jsou bolesti zad, hlavy nebo kloubů. Zlepšují špatné dýchání, astma, řeší problémy s otěhotněním, inkontinencí, prostatou a špatným držením těla.“

Stejně jako kdysi, v době války, pomáhá po úrazech. Je však nutné provádět cviky pod dozorem lektora. „Doma v obýváku na koberci si můžete spíše ublížit než přispět k lepší postavě,“ varuje Zdenka Valečková. 

Pilátesovy zásady cvičení

  • 1. Cviky se provádějí plynule, ladně, s důrazem na jednotlivé detaily.
  • 2. Každý pohyb vychází ze středu těla, který se nachází v oblasti pupku, a nezahrnuje jen břišní svaly, ale také svaly zádové a pánevního dna.
  • 3. Dýchání je nedílnou součástí cvičení. Hluboký nádech podporuje okysličování krve, důkladný výdech aktivuje hluboké svalstvo. Uvědomělé dýchání také vytváří rytmus při cvičení.
  • 4. Všechny pohyby se provádějí vědomě a pod kontrolou, tím se chráníte před zraněním.
  • 5. Jeden dokonale provedený pohyb dá více užitku než deset nedbalých.
  • 6. Při cvičení se uzavřete sami do sebe a zapomeňte na okolní svět.

Jak se cvičí?

Z devadesáti procent se Pilates cvičí na speciálních strojích, ve kterých jsou zabudovány pružiny, jimž sval klade odpor. Jak se zlepšuje kondice, přidává se na jejich síle, ale vždy jde o plynulou zátěž, která je šetrná ke kloubům a šlachám. Přizpůsobí se navíc každému podle jeho věku, zdravotního stavu a kondice. Zbylých deset procent cvičení se provádí na zemi nebo na podložce. V poslední době se také přidávají medicinbaly, pěnové válce, rollery, velké fitbaly, rotační disky a cvičební gumy. I nadále jsou však za účinnější a bezpečnější považovány stroje, zvláště pro začátečníky.

FRANTIŠKA TĚŠÍNSKÁ