Návrh získal v Evropském parlamentu velkou podporu a souvisí s ukončením výroby aut se spalovacími motory v Unii k roku 2035, jehož detaily dotahuje české předsednictví. „Je naděje, že se to do konce roku podaří přijmout,“ uvedl vysoký unijní diplomat. Přestože i po roce 2035 zůstane zřejmě zachována možnost aut se spalovacími motory, ale na syntetická paliva, elektromobilita bude hrát prim.

Slovenský premiér  Eduard Heger (vlevo) hovoří před jednáním summitu EU se šéfkou Evropské komise Ursulou von der Leyenovou a řeckým premiérem Kyriakosem Mitsotakisem (vpravo), 20. října 2022, Brusel.
Zajistit dodávky, omezit spotřebu. Lídři EU se shodli, jak řešit ceny energií

Pro evropskou směrnici nařizující výstavbu dobíjejících stanic hlasovala výrazná většina. A to jak v Evropském parlamentu celkově, tak mezi českými europoslanci. „Nařízení se týká především dálnic a řeší se samozřejmě také hustě obydlené oblasti. V návrhu se konkrétně vyjmenovává Praha – Brno – Vídeň a Bratislava, Brno – Ostrava – Polsko, Praha – Ústí nad Labem – Drážďany a Praha – Plzeň – Německo. Myslím si ale, že je jasný cíl pokrýt silniční infrastrukturu tak, aby to dávalo smysl pro všechny,“ uvádí pirátský europoslanec Mikuláš Peksa.

Milion v Německu

Europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) považuje za důležité, že směrnice nařizuje, že se musí jednat o rychlonabíjecí stanice s výkonem nejméně jedné přípojky 150 kW, aby dobíjení netrvalo hodiny. Stejně tak chválí, že má být u nabíječek možnost platit kartou. „Situace v Česku je v tomto směru zatím zoufalá,“ shrnul s tím, že to brání rozvoji elektromobility v zemi.

Rakouský prezident Alexander van der Bellen
Příklad pro Čechy. Zeleného van der Bellena si Rakušané zamilovali

Podobně to vidí i Niedermayerův kolega z klubu Evropské lidové strany Stanislav Polčák. „Pro Českou republiku je to šance,“ řekl k směrnici. Tu ještě musí schválit členské státy. Podle prvních reakcí české vlády je ale prý příliš ambiciózní.

Zcela jinak se na to dívá německý kabinet, který tento týden přijal ještě mnohem ambicióznější plán, než který odhlasoval Evropský parlament. Do roku 2030 se má počet veřejných dobíjecích stanic v Německu zvýšit z dnešních sedmdesáti tisíc na milion. V České republice jich je nyní přibližně tisíc.