Jestliže ještě na počátku 2017 si zákazník, který má na koupi nového auta připraveno nejvýše 250 000 Kč, mohl vybírat z nabídky 25 modelů, o rok později to bylo už jen 22 a na počátku letošního roku počet aut s takovouto cenovkou poklesl pod dvě desítky. Konkrétně jsme jich při průzkumu ceníků automobilových značek zastoupených na tuzemském trhu napočítali devatenáct. To znamená pokles o čtvrtinu během dvou let.

Současně se snížil i počet automobilek, které takto levná auta nabízejí. Například už neuspějete u Renaultu nebo u Suzuki. Rovněž současná generace Opelu Corsa, byť jde již o výběhový model, překračuje nyní zmiňovanou čtvrtmiliónovou hranici o téměř deset tisíc korun.

GAZ M-73 Ukrajinec
Jedno z nejroztomilejších aut Sovětského svazu vzniklo k boji s přírodou

Je navíc reálný předpoklad, že se výběr bude nadále zužovat. V brzké době totiž skončí produkce bratislavské trojice (Volkswagen Up!, Seat Mii a Škoda Citigo) v provedení se spalovacími motory a brzy se vyprodají skladové zásoby vozu Fiat Punto, který se již pár měsíců nevyrábí. Také není jasné, za kolik začnou dealeři nabízet nová provedení například vozů Hyundai i10 (má přijít na sklonku letošního roku) nebo Mitsubishi Space Star. Právě tento model jako jediný v posledních měsících obohatil nabídku vozů v nejnižší cenové kategorii.

Bude ještě hůře!

Navíc se klidně může stát, že i u zbývajících vozů zastoupení jednotlivých značek přestanou prodávat takzvané "holobyty" a  omezí počet výbavových stupňů. Vůz může zdražit také nahrazení letité pohonné jednotky novým motorem v souvislosti s požadavky na plnění přísnějších emisních norem.

Pokud opravdu chcete nové auto a nehodláte své konto odlehčit o vyšší sumu, než je právě těch 250 000 Kč, nejlépe uspějete u prodejců značky Dacia. To platilo před dvěma roky a nezměnilo se to. V této cenové relaci můžete získat pět ze šesti modelů, které tato automobilka aktuálně nabízí. Jedině SUV Duster má základní cenovku na touto hranicí (i když jen o 10 tisíc korun). Po dvou modelech pak zatím můžete získat u značek Fiat a Škoda.

Ve zmíněném finančním limitu samozřejmě zákazník dostane auto vybavené poměrně chudě. Například se v létě bude muset obejít bez klimatizace, a také rádio si bude muset zpravidla dokoupit. Jsou ale výjimky. Například jde o již zmiňovaný Fiat Punto nebo Seat Mii. Ten sice stojí o citelných 35 000 Kč více, než je třeba platit za základní verzi škodováckého Citiga, ale zákazník za částku 234 900 Kč dostane prakticky kompletně vybavené auto. Tedy včetně klimatizace, rádia, centrálního zamykání s dálkovým ovládáním a elektrického ovládání předních oken. Dokonce nepřiplácí ani za navigaci. 

Konkrétní modely s přesnou cenou, motorizací a výbavou (klimatizace, rádio a podobně) najdete v naší fotogalerii.