Dobruška byla prvním městem v regionu, které vybavilo strážníky vlastním radarem. Vzhledem k častým případům překračování rychlosti se investice 620 tisíc korun již brzy zaplatí. „Radar máme dva roky a od té doby provádíme pravidelná měření, zejména na nebezpečných úsecích, kde chodí děti do školy a na hřiště. Mrzí mne však, že pirátů silnic je stále více. Například v Cháborech nedělá řidičům problém jezdit více než sedmdesát kilometrů za hodinu a je jich hodně,“ bilancoval Luboš Adamec, velitel MP, která v současnosti čítá již čtyři strážníky. Jak doplnil, mobilní zařízení lze použít i v noci, ale řidiče, hříšníky musejí hned zastavit, protože ho nejsou schopni identifikovat na snímku. „Již jsme to také zkoušeli a lze to zvládnout,“ dodal.

Také jejich kostelečtí kolegové mají vlastní radar, který využívají na pravidelných dopravních akcích.

Rychnovští strážníci zase využívají externí firmu, jejíž pracovník za přítomnosti strážníka měření provádí. „Nejproblémovější asi vždy byla obytná zóna na sídlišti Mírová, kde jsme ve spoluráci se státní policií provedli několik měření. Tam řidiči překračují rychlost stále,“ zavzpomínal Ladislav Chmelík z MP. (ign)

INFOGRAFIKA: Za první čtvrtletí 2008 projelo obcemi nepovolenou rychlostí přes 66 tisíc řidičů

Měřičů sice přibývá, ale řidiči jezdí stále rychle

Praha - Měřiče rychlosti používané na českých silnicích se liší. „Co se týká využívaného média, dělí se na měřiče laserové na bázi světelného paprsku a radarové, využívající zvukové vlny,“ říká Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Dodává, že měřiče rychlosti se mohou značně odlišovat i typem umístění – od ručních laserových pistolí přes stojanové měřiče až po radary montované na vozidlech. Nejlevnější radary mohou obce pořídit asi za 500 tisíc korun, ty nejdražší mohou ale stát i dva miliony.

„Přitom zásadně platí, že čím je radar menší a odolnější, tím je také dražší,“ říká Radim Chyba ze společnosti Czechradar, která měřiče rychlosti obcím dodává. O zakázky prý jeho firma nouzi nemá.

Počet obcí, které si radary pořizují, stále roste. „Obracejí se na nás nejen nové obce, ale často i města, která už radar mají, ale chtějí si pořídit další,“ potvrzuje Soňa Kohoutová z této společnosti.

Radar lze nejen zakoupit, ale také si ho od soukromé společnosti pronajmout. Pronájem má tu výhodu, že si na něj obec vždy vydělá. Za pronájem radaru se totiž platí procentuální částka z vybraných pokut za vysokou rychlost.

„Platíme 35 procent z pokut, a radar se nám přesto bohatě vyplatil. Řidiči o něm vědí a jezdí bezpečněji. Disciplinovanost řidičů po zapůjčení radaru potvrzuje i mnoho dalších obcí.

Přestože radarů na silnicích přibývá, řidiči rychlost překračují stále často. Jen za první čtvrtletí letošního roku eviduje ministerstvo dopravy přes 66 tisíc případů příliš rychlé jízdy v obci. To je čtyřicet procent ze všech porušení zákona na českých silnicích. (ška)