Přestože policisté mohou opět sebrat řidičské průkazy přímo na místě, o což byly jejich pravomoce na řadu měsíců ochuzeny, řidičů bez oprávnění stále jezdí dost. Mnozí si však neuvědomují, že se tak dopouštějí trestného činu. Soud pak může takového šoféra poslat na rok do vězení, nebo mu uloží finanční trest.

Bez oprávnění

Někteří šoféři to však ignorují a klidně usednou za volant. Od začátku roku policisté na Rychnovsku odebrali více než sedmdesát řidičských průkazů.
„Řidičáky odebíráme na místě, ale řízení zůstává na odborech dopravy pověřených měst, kam doklad posíláme následující pracovní den,“ uvedl Rudolf Petřík, šéf Dopravního inspektorátu Okresního ředitelství Policie ČR Rychnov n. K.

Za volant usedají jak řidiči, kteří z různých důvodů o svá oprávnění dočasně přišli, tak ti, kteří je nikdy nevlastnili. „Stává se, že zadržíme řidiče v osobním voze. Šofér je však vlastníkem řidičáku pouze na motocykly a jeho oprávnění se na skupinu osobních aut nevztahuje,“ vysvětlil Petřík. „I v tomto případě jde o trestný čin řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění, tady hrozí až rok vězení,“ informovala policejní mluvčí Alena Kacálková Chvojková.

Alkohol vede

Policie od 1. července roku 2006 může řidiči sebrat oprávnění, a to za jízdu pod vlivem alkoholu, za způsobenou nehodu s úmrtím či těžkým zraněním, za ujetí z nehody, za odmítnutí dechové zkoušky a lékařského vyšetření. „Ve většině jsou průkazy zabavovány kvůli alkoholu. Odhalení přichází při kontrolách a nehodách,“ řekl Petřík.

„V loňském roce jich sebrali dopravní policisté 72. Podotýkám, že jde o řidičáky zadržené dopravním inspektorátem, nikoli obvodními odděleními. To by číslo bylo podstatně vyšší,“ uvedl Rudolf Petřík, šéf inspektorátu. Pokračoval, že loni dopravní policisté zabavili 21 řidičských průkazů při silničních kontrolách, kdy důvodem byl alkohol požitý před jízdou. V jedenapadesáti případech šlo o dopravní nehody. Z toho jednou kvůli způsobené smrti při havárii, v pěti případech došlo k těžkým zraněním a jeden řidič nevlastnil papíry příslušné skupiny motorových vozidel. „Ve zbývajících případech opět hrál roli alkohol při nehodách,“ sdělil Petřík. Letos zabavili dopravní policisté více než třicet řidičských oprávnění. Jedenáctkrát při silniční kontrole, kdy byla pozitivní zkouška na alkohol, a šestnáctkrát šlo o dopravní nehody, v drtivé většině vedl alkohol.

Jedno promile

Bez řidičského oprávnění bylo letos policisty zadrženo téměř čtyřicet řidičů. Nejvíce takových hříšníků lapili policisté Obvodního oddělení Policie ČR Kostelec nad Orlicí.

Kvůli ohrožení silničního provozu pod vlivem návykové látky, tedy alkoholu, kdy hranice přesáhla jedno promile, přišlo o papíry hned 24 řidičů.

(ehl)

-----------------------------------------------

Jízda bez řidičáku by mohla být jen přestupek

Praha - Když se na vedení dopravní policie podívali na výsledky loňské statistiky, téměř se jim orosilo čelo. Vysoko nad všemi čísly totiž panoval údaj o počtu řidičů, které hlídky chytily, jak řídí bez řidičského oprávnění.

„Zadrželi jsme minulý rok přes 18 tisíc řidičů bez řidičského průkazu, což je bohužel velmi vysoké číslo,“ potvrdil Deníku šéf dopravní policie Martin Červíček.

Na raketový nárůst nezodpovědných řidičů neřidičů sice policie reagovala zvýšeným počtem hlídek, ale zatím se zdá, že letošní čísla budou velmi podobná. Jízda bez oprávnění se totiž v Česku pomalu stává národním sportem. Od poloviny roku 2006 platí, že řízení bez řidičského oprávnění je trestným činem, za který hrozí až rok vězení. Jenže takový postih možná dozná změn.

Právě v těchto dnech totiž leží na stole poslanců návrh změny trestního zákona, jenž řízení bez řidičáku opět klasifikuje jako přestupek, za který vězení nehrozí. „Jako ministerstvo dopravy jsme se tomuto návrhu bránili, ale prosadilo ho ministerstvo spravedlnosti,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

„Bude tedy na poslancích, jestli postih za řízení bez řidičského průkazu zmírní, či nikoliv,“ dodává mluvčí.

Pokud by poslanci překvalifikovali řízení bez dokladů na přestupek, vrátili by celou záležitost do stavu před rok 2006. Zatím však není jasné, zda ke zmírnění postihu skutečně dojde.

Proti návrhu se už například postavili bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský a někteří zákonodárci za ČSSD. Liberálnější úpravu naopak hájí několik členů poslaneckého klubu ODS.

(red)