K požárům osobních vozů, ale i autobusů či vlakových souprav dochází také v rychnovském regionu. Podle vyšetřovatele požárů Jiřího Václavíka z Hasičského záchranného sboru Rychnov n. K. v drtivé většině jsou příčinou technické závady. Škody by byly mírnější, kdyby měli šoféři u sebe hasicí přístroje.

Povinná výbava

„Hasicí přístroje u nás musí mít vozy hromadné přepravy, tedy autobusy a vlaky. Pak jsou povinnou výbavou nákladních aut. Osobní vozy je mít prozatím nemusí,“ uvedl včera Jiří Václavík.

Ročně na Rychnovsku dochází k několika desítkám požárů aut. Případy, kdy však vůz lehne popelem a zůstane jen nehořlavá kostra, je minimum. „V zimě dochází k požárům aut méně. Naopak v teplejším počasí jde z našeho pohledu o běžný jev. Máme zkušenosti s dvěma příčinami, a to technickou závadou na voze a pak i úmyslným zapálením hořlavou kapalinou. Nesetkali jsme se s nainstalovaným výbušným systémem,“ pokračoval vyšetřovatel. Následky požárů může zmírnit okamžitý zásah. Jednou z možností jsou přenosné hasicí přístroje. „Například v Rychnově nad Kněžnou jsou k dostání na více místech,“ uvedl Václavík.

Revize nutná

Zdůraznil však, že pokud už si řidiči pořizují hasicí přístroje, je nutné nezapomínat každý rok na revizi. “Tu většinou opět zajistí prodejce. Pokud je přístroj starší a nerevizovaný, může v případě potřeby selhat,“ vysvětlil Václavík.

Hasiči ani nedoporučují pořizovat si do osobních aut hasicí spreje běžně dostupné v marketech. „Ty také lidé velmi často zaměňují s přenosnými hasicími přístroji. Jejich účinnost je minimální a na požár jsou nepoužitelné,“ zdůraznil vyšetřovatel.

„Nejčastěji hoří starší auta, kdy většinou vypadne hadička od přívodu paliva. „To je především problém starých škodovek,“ dodal Václavík.

Nejvíce hoří osobní vozy Škoda se starším datem výroby. Jde o Škody 120, 110, 105 a starší. Poměrně často závadami, které mohou vyústit až vpožár auta trpí i vozy po autonehodách, které se následně opravily,ale někde došlo kchybě.

„Výjimečně máme případy, kdy při nehodě dojde kpožáru auta,“ uvedl Jiří Václavík, vyšetřovatel požárů Hasičského záchranného sboru Rychnov n. K

Prevencí proti požáru je speciální zařízení umístěné přímo vmotoru vozu. Jakmile čidlo zjistí vznikající požár, okamžitě se uvolní zplastového obalu hasící látka. Jde o zařízení, které u nás není zatím časté a umísťuje se zatím do luxusnějších vozů.