Choustníkovo Hradiště, Kocbeře, Mladé Buky. Obce na hlavním silničním tahu do Krkonoš, které trápili bezohlední řidiči. Teď se z nevýhody stal zlatý důl: v obcích nedávno nainstalovali automaty na měření rychlosti. Za posledních pět měsíců se díky nim vybraly pokuty za rychlou jízdu za neuvěřitelných 16 milionů korun. Do balíku peněz přispěli řidiči z celých východních Čech.

Na Královédvorsku, kde je celkem šest úseků měřených novou metodou, vybrali 10 milionů korun.

Na pouhých pár desítkách metrů silnice v Mladých Bukách vybrali od začátku roku tímto způsobem bezmála 6 milionů.

„Tyto peníze se vrací zpět do dopravy: opraví se za ně silnice či chodníky. Systém slouží ale především pro zvýšení bezpečnosti a to se daří. Počet přestupků na měřených úsecích už klesl o polovinu," uvedla tisková mluvčí královédvorské radnice Miroslava Kameníková.

Kvůli obrovské agendě s vyřizováním přestupků musely dokonce úřady ve Dvoře Králové a v Trutnově přijmout dalších 14 úředníků. „Je třeba přesně zdokumentovat obrovské množství dat. Přestupky tak zpracováváme zhruba dva měsíce zpětně," uvedl vedoucí dvorského odboru dopravy Jan Sedláček.

Pozdravy ze zimních dovolených tak přicházejí z hor řidičům až nyní: některým z nich přišly po jedné cestě do Krkonoš i čtyři pokuty.

Sedm průjezdných radarů vydělává miliony

Na průjezdné „radary" mohou řidiči na Trutnovsku narazit na sedmi místech.

Asi nejznámější, a pokutami nejproslulejší, jsou v obcích Choustníkovo Hradiště, Kocbeře a Mladé Buky. Nejvíce průjezdných kamer spravují městští strážníci ze Dvora Králové.

90-50-90

„Provozujeme osm úseků na šesti místech ve Dvoře a jeho okolí," informoval Deník vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství královédvorské radnice Jan Sedláček. Dodal, že systém nezodpovědné řidiče kontroluje od loňského roku.

A jak vlastně průjezdné kamery fungují? Laicky řečeno: jedná se o dva fotoaparáty, které mezi sebou komunikují a předávají si informace o právě projetých vozidlech. Nejedná se tak o klasický radar, který měří okamžitou rychlost.

„Na vjezdu a výjezdu z obce je pořízená fotografie. Jelikož jsou známy rozteče mezi jejich stanovišti, není pak nic jednoduššího, než vypočítat průměrnou rychlost," doplnil Jan Sedláček.

Řidiči tak mají možnost korigovat svoji rychlost. Pokud tak začne řidič z povolené devadesátky brzdit až za jedním z „radarů", musí rychlost jízdy přizpůsobit tak, aby se na konci vešel do tolerované padesátky. A to s odchylkou plus mínus tři kilometry. Právě s v takovém rozmezí systém „měří". Jediní, na které je systém krátký, jsou motorkáři.

Fotoaparáty jsou totiž nasměrovány na přední značky. „Ale nedá se říct, že jsou nepostižitelní. I když tento systém funguje, tak přesto se na těchto místech mohou objevit i policisté s klasickými radary," dodal Jan Sedláček.

Přestupek a žádost o jeho zaplacení dělí od sebe řádově několik týdnů. Lhůta se však může protáhnout i o několik měsíců. To v případě, že řidič svoji vinu neuzná a použije již léta známou výmluvu „na osobu blízkou".

Pracovníkům, kteří přestupky na úřadech řeší, je v první chvíli znám pouze majitel vozidla. „My nevíme, kdo řídil. Proto v rámci institutu výzvu k zaplacení posíláme právě provozovateli vozidla," uvedl vedoucí odboru dopravy s tím, že provozovatel má dvě možnosti: „Buď zaplatí a my případ odložíme, nebo nám oznámí, že vozidlo řídil ten a ten. Potom správní řízení zahájíme s řidičem. Pokud se však vymluví na osobu blízkou, je to právě on, kdo bude muset pokutu zaplatit. A zaplatí i v případě, že se nám nepodaří řidiče vypátrat," řekl Deníku Jan Sedláček. Ve správním řízení pak nehrozí pouze vyšší pokuta, ale i to, že řidič přijde o body, což u výzvy k zaplacení neplatí. A ještě je tu jedna změna. Pokud se totiž provozovatel vozidla pokusí jít cestou jiného řidiče, prodlouží se promlčecí lhůta z jednoho na dva roky. O svém prohřešku proti pravidlům silničního provozu se však člověk nedozví ze dne na den. Výzva k zaplacení může připutovat za několik týdnů.

Milionový úsek

Jen do Dvora Králové putovalo z kapes nezodpovědných řidičů takřka deset milionů korun.

Tato částka pochází z pokut na šesti měřených úsecích. Pokud by se tak částka rozpočítala, byla by královédvorská měřidla jen chudým příbuzným svým „sourozencům" sledujícím několik desítek metrů dlouhý úsek v Mladých Bukách.

„Od zavedení systému, tedy od začátku srpna loňského roku, jsme vybrali přibližně sedm a půl milionu korun," uvedl Leoš Křemenský z trutnovské radnice s dodatkem, že od začátku roku putovalo do městské kasy přibližně 5,7 milionů.

„Uvedená částka má samozřejmě svou nákladovou protistranu v podobě úhrady nájemného za radar, nákladů za zaměstnance, software, poštovné, překlady. Celkově lze s určitostí říci, že město Trutnov na provoz radaru nedoplácí. Doplácí však na celý výkon státní správy, kam tato agenda spadá," uvedl Leoš Křemenský. Část peněz na provoz putuje i z královédvorské radnice, která má, stejně jako ta trutnovská, přístroje pouze v pronájmu. „Jedná se o osmdesát tisíc měsíčně," uvedl Sedláček.