Zima je zhruba v polovině, takže vypovídající údaje budou k dispozici až v jarních měsících. Pokud by ale pokračovala ve stejném duchu, na opravy poničených vozovek by zbylo méně peněz než obvykle.


„Část zimy, která je už za námi, se ve srovnání s předcházejícím rokem jeví jako náročnější. Bylo to způsobeno tím, že jsme zaznamenali velké množství zásahů již v podzimních měsících," řekl Petr Zima, výrobní náměstek Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje.


Podle jeho slov byl již říjen opravdu extrémní. Mírnější listopad pak zase vystřídal náročnější prosinec. Přesto o konečných výsledcích zimy nechce vedení krajských silničářů spekulovat.


„V tomto okamžiku se opravdu nedá nic odhadovat. Pokud by ale v příštích měsících převládalo krušnější počasí, může se to projevit na jarních opravách," uzavřel Petr Zima. Kraj totiž každoročně ze svého rozpočtu uvolňuje balík peněz, který musí pokrýt jak zimní údržbu, tak i následné opravy. Navíc musí zbýt rezerva na konec roku.


Nejde ale jen o spotřebu posypových materiálů a pohonných hmot. Kvůli častému střídání teplot povrch komunikací velmi trpí. Dá se proto čekat, že toho na jaře bude k zalepování mnohem více než jindy. Přitom ani před zimou nebyly vozovky zrovna v perfektním stavu.


Zatímco podhůří střídavě tone pod sněhem a pod vodou, na horách, kde jsou zvyklí na jiné extrémy, na pořádnou zimu teprve čekají. „Zimní údržbu zatím zvládáme v pohodě i díky tomu, že jsme v lednu koupili nový traktor a díky získání dotace i radlici. Podle našich zkušeností ale zima neskončí, dokud není zavátá cesta na Úhor, a to se letos ještě nestalo," upozornila Hana Ježková, starostka Sedloňova.