"Je to podivné. Kamiony v noci navážejí do bývalé Fruty auta ve velkém. A starosta si jezdí v novém autě. Ale on je férový chlap, to jistě nemá souvislost," kontaktoval redakci Deníku anonymní čtenář.

Chrastecký starosta Vojtěch Krňanský první informaci potvrdil, druhou se smíchem vyvrátil. "Ano, bývalou firmu Fruta teď má nový vlastník, který se domluvil s výrobcem aut Škoda o uskladnění nedokončených vozů. Na tom, že kamiony přijížděly v noci, nic špatného nevidím, alespoň neblokovaly provoz ve dne. Pro mne je důležité, že nedochází k žádnému znečištění ovzduší nebo škodám na majetku města," uvedl Krňanský.

Z hradeckého letiště je obří parkoviště pro vozy ŠkodaZdroj: Michal Fanta

A jak je to s novým vozem? "Tak škodovku bohužel nemám. Jezdím se starým passatem, kterého jsem pořídil před lety s najetými 370 tisíci kilometry za 54 tisíc korun. Slouží mi doposud," řekl starosta a dodal, že zároveň používá i služební vozidlo.

Společnost Škoda Auto nemůže kvůli celosvětovému nedostatku polovodičů dokončit výrobu aut, proto hledá prostory, kde by rozpracovaná auta mohla uskladnit. "Umisťujeme je na odstavné plochy jen na nezbytně nutnou dobu, která činí ve většině případů méně než 90 dní," informovala mluvčí mladoboleslavské firmy Kamila Biddle.

Nedostatek řídících jednotek je problém celosvětový a už dlouhodobý. Potíže s čipy z Malajsie, kde covidová pandemie způsobila citelný výpadek výroby v tamních továrnách, nadále trvá. Dostupné informace prý naznačují, že v příštích týdnech se situace zřejmě nezmění – a navíc výrobci polovodičů ohlašují zdražování.

Mladoboleslavská společnost Škoda nachází odstavné plochy pro nedokončená vozidla po celé republice, ve východních Čechách už v květnu nalezla velkorysý prostor v podobě části letiště v Hradci Králové. Mohla tak na místo navézt téměř dvě tisícovky nedokončených vozidel. Ty se postupně navážely na plochu pod patronací Leteckých služeb Hradec Králové (LSHK). „Jsem rád, že jsme takto mohli automobilce pomoci, kdy jsme nabídli adekvátní plochu i celkovou ochranu,“ informoval ředitel LSHK Pavel Rind.

Jak dlouho problém s nedostatkem polovodičů potrvá, není známo. Už se ale ví, že mladoboleslavská automobilka Škoda Auto od 27. září zcela zastaví na celý týden výrobu ve všech třech svých závodech v České republice.