Nabídku na finanční spoluúčast při provozu nevyužívaných linek tak většina z nich kategoricky odmítá. Sáhnout do obecní kasy jsou ochotni jen někde, a to výhradně kvůli klíčové dopravní obslužnosti.

„U nás má být zrušeno několik víkendových spojů. Žádná velká rána to pro nás není, protože většinou z nich jezdí jen minimum lidí. Trváme ale na zachování autobusu, který od nás odjíždí v neděli odpoledne. Je důležitý pro lidi, kteří se vracejí z víkendu nebo odjíždějí na školy," řekl rezolutně starosta Liberka Jiří Ungrád.

Kvůli zajištění nedělního autobusu by obec byla ochotna připlatit z vlastního rozpočtu. Přesnou částku ale zatím starosta nezná, protože spoluúčast by musela být rozpočítána podle kilometrů najetých v katastru obce. Od posledního rušení autobusů přitom uplynulo jen pár týdnů. Naposledy se totiž řády upravovaly letos v březnu. „Ještě stále jednáme s Oredem o zajištění dopravy na Prázovu boudu, které byly v březnu zrušeny. Zatím ale nemáme odezvu," uvedl Ladislav Michl, starosta Dobrého, s tím, že současná vlna škrtů by se již jeho obce dotknout neměla.

Rušení spojů se ale dotkne i obcí ležících na frekventovaných trasách.

Ubýt má i autobusů mezi dvěma největšími městy okresu. „Zrušeny mají být čtyři sobotní spoje a další čtyři, které jezdí ve všední dny. Částečnou náhradou by mělo být to, že nově zde budou zastavovat jiné linky," uvedl Zdeněk Arnošt, starosta Bílého Újezdu, s tím, že vzhledem k minimální vytíženosti tu zrušení těchto autobusů příliš nevadí.

Kilometrů přibylo

Dramatičnost zásahů si nepřipouští ani krajský úřad, který veřejnou dopravu financuje. Přestože hlavním důvodem je snaha snížit výdaje, brání se kraj tomu, že by se své závazky snažil přenést na bedra obcí.

„Kraj se tímto záměrem žádné odpovědnosti nezříká, naopak. Povinností kraje je zajistit základní dopravní obslužnost. Je tedy logické, že na případných nadstandardních požadavcích by se měly obce podílet," uvedl Jiří Hošna z tiskového oddělení a na číslech doložil to, jak se v uplynulých letech zvýšilo zatížení krajského rozpočtu veřejnou dopravou.

„Zatímco v roce 2009 najezdily linkové autobusy po Královéhradeckém kraji přes 14 milionů kilometrů, vloni už to bylo bezmála 19 milionů kilometrů. Přestože se autobusová doprava v kraji letos omezí, stále bude pasažérům v kraji sloužit o více než dva miliony kilometrů autobusových spojů více proti roku 2009," uzavřel Jiří Hošna s tím, že zajištění dopravní obslužnosti je největší položkou krajského rozpočtu. V loňském roce šlo na uhrazení prokazatelné ztráty dopravců 300 milionů korun.

Řádový rozsah zrušených spojů potvrdil i organizátor krajské dopravy. „Na novém řádu se ještě pracuje, ale předpokládáme, že ubude asi jeden milion ujetých kilometrů," řekl Václav Brůžek, jednatel společnosti Oredo. Její návrhy se podle něj v drtivé většině setkaly s pochopením obcí. Ve zbylýchpřípadech ještě stále probíhají jednání.

Starostové tak musí doufat, že Oredo dostojí svým slibům z předchozích jednání. „Měl by se u nás zrušit pouze jeden dopolední spoj, který je nejméně využívaný z celého dne. Proti tomu nemáme žádné námitky," uvedla Marie Valášková, starostka Rybné nad Zdobnicí.

I odjinud zaznívají chápavé hlasy. „Zrušen má být jeden nedělní autobus. Ty ostatní by se měly upravit tak, aby byla zajištěna dobrá návaznost na jiné linky. Pokud bude původní domluva dodržena, nemáme se změnou žádné problémy," uvedl Jaroslav Kuchta, starosta Říček v Orlických horách.

„Na jednáních bylo řečeno, že změna se u nás dotkne pouze jednoho ranního spoje. Jezdí s ním jen minimum lidí, takže na něj doplácet nechceme," má jasno i Václav Dušek, starosta Černíkovic.

Jenom ho posunou

Některým cestujícím ale vyvstanou nové problémy. „Chápu, že chtějí zrušit autobusy, kterými jezdí třeba jen pět lidí. Ale těch pět lidí pak bude muset řešit problém, jak se dostat do práce nebo z práce," míní Jiřina Němečková z Rychnovska.

Jiné spoje čeká místo zrušení pouze časový posun. Změna ale nemusí být trvalá. „Autobus, který ráno vozí děti do školy, by měl v době letních a jarních prázdnin odjíždět asi o hodinu později. Tato změna nám nevadí, pokud ale budou patřičně upraveny přípoje jedoucí z Rokytnice do Rychnova nad Kněžnou," sdělil starosta Bartošovic Kostas Kotanidis.

JAK TO VIDÍ MICHAL FRIČEK

Autobus plný vzduchu nikdo platit nechce

Veřejná doprava už rozhodně nehraje takovou roli jako v minulosti, kdy vlastnit auto bylo něco výjimečného a přesun mezi vzdálenými místy byl nemyslitelný bez železnice. Dá se předpokládat, že trend bude pokračovat. Individuální automobilová doprava je pohodlnější a ve většině případů i rychlejší. Pokud se tedy budeme bavit o venkovských oblastech.

Odklonu od autobusové dopravy jistě přispívá i její menší spolehlivost. Na některých místech není zpoždění v řádu desítek minut ničím mimořádným. Je pak jasné, že takovou alternativu si většina zaměstnanců nemůže dovolit. Vytváří se tak začarovaný kruh: lidí jezdí málo, a proto se spoje ruší. A protože je spojů málo, řada cestujících mezi nimi nenajde ten, který potřebuje, a raději sedne do auta. To má dnes skoro každý, takže většině to nevadí. Menší část populace je na tom ale bita a řada samozřejmých vymožeností se pro ni stává stále méně dostupnou. Je otázkou, kam to zajde a kdy se tento trend zastaví.

Zdá se, že jedinou alternativou pro autobusovou dopravu v méně osídlených oblastech je rozsáhlejší nasazení menších a úspornějších vozidel. Není totiž divu, že klasický velký autobus převážející jen vzduch, nebude chtít nikdo zaplatit.I ten malý ale musí jezdit hlavně spolehlivě.