VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky už tudy nejezdí, přesto trať stojí ročně milion

Východní Čechy – Je to skutečně luxus. Za každý kilometr opuštěné železniční tratě, po které jednou za čas vyjedou jen výletní motoráčky, platíme ročně jen za nutnou  údržbu desítky tisíc.

14.11.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Horáková Andrea

A že takových tratí ve východních Čechách je! Vedení obou zdejších hejtmanství přestalo v posledních několika letech objednávat pravidelnou osobní dopravu na osmi z nich, na dalších pak omezilo. V součtu jde o zhruba 100 kilometrů kolejí. Například údržba dvanáctikilometrové tratě mezi Smiřicemi a Hněvčevsí na Hradecku stojí ročně zhruba 850 tisíc korun.

Majitel tratí, státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), se snaží opuštěné tratě papírově zrušit. Třeba u tratí z Broumova do Otovic nebo z Královce do Žacléře se však správní řízení zasekla. V Žacléři se proti ozvala zdejší těžařská firma, která ji chce využívat jako vlečku, za otovickou trať se zase postavilo minulé vedení kraje.

Zájemců je málo

Když však přijde na lámání chleba, skutečných zájemců o provozování ztrátových tratí je jako šafránu. „Všechno teď usnulo, je to už několik měsíců na mrtvém bodě," řekl starosta krkonošského Žacléře Miroslav Vlasák. Podobně reagoval starosta Otovic na Náchodsku Petr Novák.

„Před správním řízením vedoucím ke zrušení nevyužívané trati vždy předchází hledání jejího využití například prodejem soukromému dopravci, svazu obcí a podobně. Ministerstvo dopravy v tomto směru už vypracovalo metodický pokyn, který je nyní ještě upřesňován," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Výletními historickými vláčky je hojně využívaná především zmíněná trať ze Smiřic do Hněvčevsi. Společnost pro revitalizaci místních drah, která zdejší akce provozuje, však o převzetí tratě do vlastní správy neuvažuje.

„To by pro nás bylo velké sousto. Snažíme se spíše, aby si nápad vzal za svůj svazek obcí nebo kraj. Teď po volbách bohužel začínáme jednání nanovo," řekl Zdeněk Kyncl z vedení občanského sdružení. Sám přiznává, že pravidelný provoz se už na trať asi nevrátí, zůstal jí ale podle něj obrovský turistický potenciál.

Některým jiným nedávno opuštěným tratím ale naopak svítá naděje. „Mám tady dopis od nového krajského radního, jestli bychom si nepřáli obnovit na trati Dolní Lipka – Hanušovice dopravu aspoň o víkendech. Pochopitelně ano, autobusy ztrátu vlaků opravdu nenahradily," uvedla starostka Králík Jana Ponocná.
Více spojů by si přáli také obyvatelé žijící na trati mezi Žďárcem u Skutče a Poličkou, kde od loňska jezdí vlaky jen o víkendech.

Jednání stojí  20 let

„Když zůstane trať nevyužitá, dříve nebo později začnou mizet koleje. Každá taneční zábava se také podepíše na nádražní budově – rozbitá okna či popsané zdi," říká starosta zdejší Krouny Pavel Ondra. Už má i alternativní plán: po kolejích by mohly začít jezdit aspoň šlapací drezíny.

O tom, jak jsou však jednání o převodech tratí těžká, by mohlo vyprávět hned několik starostů Chrasti u Chrudimě. Vlaky po zdejší odbočné trati nejezdí  od roku 1978 a v roce 2005 byly vytrhány poslední zbytky kolejí. Radnice má o pozemky zájem, chtěla by tu vybudovat cyklostezku. Jednání se však od roku 1993 nepohnula nikam.

„Za zhruba dva kilometry úseku po nás chtějí zhruba dva miliony korun. To je však moc," řekla současná starostka Martina Lacmanová.

Ohrožené úseky

Tratě, kde byla zrušena pravidelná doprava

Broumov – Otovice: minimální výletní provoz; délka cca 5 km
Smiřice  – Hněvčeves: vysoký výletní provoz; délka cca 12 km
Královec – Žacléř: minimální výletní provoz; délka cca 5 km
Kopidlno – D. Bousov: vysoký výletní provoz; délka cca 22 km
Holice – Borohrádek: žádný provoz; délka cca 8 km
Chrudim – Heř. Městec: nulový provoz; délka cca  12 km
Dol. Lipka – Hanušovice: nulový provoz; délka cca 20 km

Tratě ohrožené nebo 
s omezeným provozem:

Litomyšl – Choceň (zatím osobní i nákladní doprava)
Svitavy – Žďárec u Sk. (zatím osobní i náklad. doprava)
Heř. Městec – Prachovice (už jen nákladní doprava)

Náklady na údržbu opuštěných tratí

• na trati s vysokým výletním provozem Smiřice – Hněvčeves: cca 70 000 Kč/km
• na trati s minimálním výletním provozem Broumov – Otovice: cca 35 000 Kč/km
• na trati Heř. Městec – Chrudim: cca 22 000 Kč/km                       

Autor: Kamil Dubský

14.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SkiResort Černá hora - Pec postavil v lyžařském areálu v Černém Dole novou lanovku. V minulých dnech na ní instaloval sedačky, teď projde zátěžovými zkouškami.

Nová lanovka v Černém Dole už má sedačky, vyhlíží zimní sezonu

ANTONÍN TICHÝ svým příchodem na svět potěšil maminku Lenku Veselou a tatínka Radoslava Tichého z Máslojed. Chlapeček se narodil 14. října v 8:53 s váhou 3080 gramů a délkou 49 cm. Tatínek byl u porodu fantastický a prý měl více kuráže než maminka.
6

OBRAZEM: Právě jsme se narodili

Šachisté vstoupili do nové sezony

Rychnovsko - Úvodním kolem odstartovala Krajská soutěž – skupina východ šachových družstev.

V hradeckém kraji vystavili voliči účet i architektům krajské koalice

Hradec Králové /KOMENTÁŘ/ - Demokracie má díky volbám své vzrušující momenty, jakkoli by je v politice hledal možná jen masochista. V Královéhradeckém kraji voliči o víkendu dopsali příběh, který se začal vyprávět přesně před rokem po skončení krajských voleb.

Bagr už hrábl do země, terminál pro autobusy bude příští rok

Královéhradecko, Broumov - Výstavba nového autobusového terminálu za více než 23,6 miliónu korun se v polovině října konečně rozběhla.

Březhradští se odvolali proti nebezpečné čističce

Hradec Králové - Spolek Zdravý a bezpečný Březhrad se odvolal proti povolení k provozu chemické čistírny odpadních vod v areálu bývalé březhradské Salmy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení