VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakem? Rychleji než autem

Královéhradecko, Náchodsko - Vlakem z Náchoda do Hradce Králové za pouhých třicet minut? „Nesmysl. Ani autem to nejde tak rychle, ke všemu jen přesun přes Náchod zabere dlouhé minuty… Ale bylo by to skvělé!" napadne asi každého z nás. Sen by se v budoucnu mohl stát skutečností.

15.6.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: Deník/Iva Janoušková

Krkolomné a téměř hodinové cestování s přestupem ve Starkoči a změnou směru jízdy vlaku ve Václavicích by vyřešil zhruba kilometrový tunel pod Vysokovem, takzvaná Vysokovská spojka. Její vybudování by zvýšilo konkurenceschopnost železniční dopravy, přilákalo nové cestující a odlehčilo přetíženým silnicím.

„Dopravní situace v Náchodě a celém okolí je dlouhodobě složitá. Jako starosta města, které je nesporně velkým dopravním uzlem nejen pro dopravu mezinárodní dále do Polské republiky, ale také pro oblast celého Broumovského výběžku, určitě vítám všechny snahy o zkvalitnění dostupnosti našeho regionu. Rozvoj železnice je určitě jedním z řešení,“ míní starosta Náchoda Jan Birke.

Vize, jejíž reálnost a ekonomický přínos má prověřit chystaná studie proveditelnosti na trase Hradec Králové – Trutnov, je teprve na začátku. Kromě tunelu počítá i s potřebnou rekonstrukcí této železnice. Odbor strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) začne studii zpracovávat ve druhé polovině tohoto roku.

Podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha zatím nelze odhadnout, zda se spojka vůbec bude stavět. A proto nechtěl odhadovat ani možné termíny.

„Pokud by byla studie zadaná příští rok, bude nejméně další dva roky trvat, než ji vypracujeme. Pak budeme vědět, zda se spojka z ekonomického hlediska vyplatí. Zda ke stavbě vůbec dojde. Nyní je proto předčasné o nějakých termínech hovořit,” podotkl.

Specifikovat podle jeho slov nelze ani trasu, ta musí vést mimo lokality s územní ochranou. Studie proveditelnosti by však podle Čecha měla odpovědět i na tuto otázku.

Zrychlení železniční dopravy podporují kraj, města a obce, jejichž představitelé se před několika dny sešli při pracovním jednání na půdě náchodské radnice.

„Starostové, kteří se jednání účastnili, jednoznačně vyjádřili podporu zpracování studie, která by měla navrhnout konkrétní opatření pro rozvoj železniční infrastruktury. Přes dílčí revitalizace železničních tratí se zatím nepodařilo dosáhnout výrazného snížení jízdních dob pro veřejnost,“ uvedl první náměstek hejtmana Martin Červíček, který je odpovědný za oblast dopravy a o modernizaci železniční infrastruktury jedná s ministrem dopravy i ředitelem SŽDC.

„VYSOKOVSKÁ SPOJKA“ ASI SPALA V ŠUPLÍKU

Podle starostky Vysokova Renáty Fiedlerové není „Vysokovská spojka“ žádnou novinkou, uvažovalo se o ní už před více než deseti lety. Pak veškeré snahy a plány utichly. „Jejím vybudováním by došlo ke zkvalitnění spojení mezi Broumovem, Adršpachem, Náchodem Jaroměří, Hradcem Králové, ale především by nová trasa zkrátila jízdní dobu přibližně o dvacet minut z Hradce Králové do Náchoda. Jedná se tedy nejen o velkou časovou úsporu, ale především o konkurenceschopnost železniční dopravy a my Vysokováci doufáme i v ulehčení silniční dopravy na území naší obce,“ nechala se slyšet starostka.

Existovaly dokonce čtyři varianty, kudy by mohl tunel vést, ale zasáhly by pozemky areálu společnosti SVC, kde je v současné době už postavená provozovna a v těsné blízkosti se ještě nachází provozovna a výrobní hala firmy MESA. Z tohoto důvodu byla připravená varianta číslo 5.

K POŠKOZENÍ RODINNÝCH DOMŮ BY NEDOŠLO

„Koridor „Vysokovské spojky“, varianty číslo pět, se kterou souhlasí i vysokovští zastupitelé, je v současné době zakreslený do návrhu územního plánu obce Vysokov. Tunel zachází do země před výrobní halou ARCA Trade a prochází vysokovským kopcem,“ popsala Renáta Fiedlerová a ujistila, že přestože se v koridoru trasy nacházejí rodinné domy, v žádném případě by nedošlo k jejich poškození.

DO ŠKOLY, NA NÁKUP A MÉNĚ AUT NA SILNICÍCH

Vidina rychlejšího cestování se lidem zamlouvá. „To by byl luxus – nestát v kolonách a frčet rychle mašinou. Bylo by to super i pro dojíždějící děti do Hradce Králové na střední školy, které stráví v dopravních prostředcích dvě až tři hodiny denně. Dle mého názoru je spojka opravdu skvělá myšlenka. Jezdila bych do krajského města i častěji,“ konstatovala Eva Doležalová z Náchoda.

Všemi deseti pro tunel je i Marek Dvorský. „Jet autem či autobusem do Hradce je v dnešní době šílenost. Ulehčilo by to celkově dopravě a člověk by si klidně dojel na nákup za půl hodiny a bez stresu. Důležitá je i dostupnost Broumovského výběžku a Adršpašsko-teplických skal pro turisty,“ podotkl Dvorský.

Autor: Regina Hellová, Barbora Zemanová

15.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SkiResort Černá hora - Pec postavil v lyžařském areálu v Černém Dole novou lanovku. V minulých dnech na ní instaloval sedačky, teď projde zátěžovými zkouškami.

Nová lanovka v Černém Dole už má sedačky, vyhlíží zimní sezonu

ANTONÍN TICHÝ svým příchodem na svět potěšil maminku Lenku Veselou a tatínka Radoslava Tichého z Máslojed. Chlapeček se narodil 14. října v 8:53 s váhou 3080 gramů a délkou 49 cm. Tatínek byl u porodu fantastický a prý měl více kuráže než maminka.
6

OBRAZEM: Právě jsme se narodili

Šachisté vstoupili do nové sezony

Rychnovsko - Úvodním kolem odstartovala Krajská soutěž – skupina východ šachových družstev.

V hradeckém kraji vystavili voliči účet i architektům krajské koalice

Hradec Králové /KOMENTÁŘ/ - Demokracie má díky volbám své vzrušující momenty, jakkoli by je v politice hledal možná jen masochista. V Královéhradeckém kraji voliči o víkendu dopsali příběh, který se začal vyprávět přesně před rokem po skončení krajských voleb.

Bagr už hrábl do země, terminál pro autobusy bude příští rok

Královéhradecko, Broumov - Výstavba nového autobusového terminálu za více než 23,6 miliónu korun se v polovině října konečně rozběhla.

Březhradští se odvolali proti nebezpečné čističce

Hradec Králové - Spolek Zdravý a bezpečný Březhrad se odvolal proti povolení k provozu chemické čistírny odpadních vod v areálu bývalé březhradské Salmy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení