Rychnovsko – Lidé, kteří doposud využívali každodenní podvečerní spoj vedoucí z Rokytnice v Orlických horách do Doudleb nad Orlicí se nemusí obávat, že by byl omezen.  Vlak bude stavět v Rokytnici každý den o půl osmé, tak jako je tomu i dnes.


Ještě donedávna totiž hrozilo, že zmíněný vlak bude jezdit jen v pátek a v sobotu, což by znamenalo, že ho by ho nemohli využívat hlavně studenti stěhující se v neděli na internáty.
Proti tomuto scénáři protestovali starostové tří vesnic a jednoho města, na kterých osobní vlak staví – Slatiny nad Zdobnicí, Pěčína, Rokytnice v Orlických horách a Vamberka. Nakonec v jednáních s představiteli Královéhradeckého kraje uspěli.


Změny zavrhli


„Můžu potvrdit, že bude zachovaný stávající stav a k omezení, jak jsme původně navrhovali, na téhle trati nedojde, " vyjádřil se  Václav Brůžek, jednatel společnosti Oredo, která koordinuje regionální dopravu a objednává si spoje u Českých drah.
Karel Janeček, radní Královéhradeckého kraje, který je zodpovědný za oblast dopravy a silničního hospodářství nám taky potvrdil, že se dospělo k dohodě a vyjádřil svoji spokojenost se zachovaným statusem quo.


„V oblasti dopravní obslužnosti stojí vedení dopravy Královéhradeckého kraje jednoznačně za zájmy cestujících a lidí, kteří v regionu žijí," vyjádřil se. „Jakékoli změny na této trati, které by vedly k celkovému útlumu železničního provozu, kraj nepodpoří a odmítá je."


Spoj bude dotovaný


V pátek by měli České dráhy ještě projednat nový návrh, který počítá se zachováním linky mezi Doudleby a Rokytnicí.
„Já myslím, že by již k žádnému problému dojít nemělo, protože máme příslib objednávky a Královéhradecký kraj bude spoj dofinancovávat z vlastních prostředků," vysvětlil Petr Šťahlavský, mluvčí společnosti České dráhy.


Návrh redukce na trati byl součástí úspor, při nichž se měl celkový rozsah dopravy na železnici v kraji snížit asi o dvě procenta.
Jak se pro ČTK vyjádřil Roman Moravčík, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Hradci Králové, některé spoje nejde udržet beze ztrát.  Linka mezi Doudleby a Rokytnicí patří mezi ně.


Garantem a zástupcem v jednáních dotčených obcí s představiteli kraje byl Petr Hudousek, starosta Rokytnice v Orlických horách.
„Považuji za velmi rozumné, že kraj se v této věci postavil na naší stranu," říká. „Určitě by zrušení tohoto spoje vyvolalo problémy pro naše spoluobčany."
Původní návrh počítal i s tím, že nedělní spoj, který využívali především chalupáři a děti odjíždějící do domovů mládeže, bude nahrazen autobusem.

Ani s tím však starostové nesouhlasili, protože vlak má přímou návaznost na další spoje do Hradce Králové a dalším „nucením" cestujících k přestupům z autobusu na vlak by docházelo k dalšímu stresu a nepohodlí.
„Jsem moc rád, že podle posledních informací a trochu snad i díky společnému snažení starostů nedojde k omezení dopravy na naší železniční trati," těší se Petr Tůma, starosta Slatiny nad Zdobnicí. Podle něj jde o důležitou spojnici kraje s horami. Zajišťuje jak dopravu lidí za prací, tak turistů do hor.
„Moc děkuji předem za uvážený krok, ji ponechat i v příštích letech," dodal.


Celkem vlaky objednané hradeckým krajem letos ujedou asi 5,4 milionu kilometrů. V pracovní den dráhy vypravují asi 620 vlaků, o sobotách a nedělích kolem 440. Hradecké hejtmanství regionální železniční dopravu dotuje ročně zhruba 360 miliony korun.