Nový, údajně přísnější vinařský zákon nic důležitého neřeší a jediným hmatatelným výsledkem nové „buzerace živnostníků", jak novelu mnozí majitelé vinoték nazvali, bude jen zdražení vína. Pančovat se podle nich bude dál a k vyselektování trhu a likvidaci pochybných prodejců to nepomůže.

„Moravská vína všech kvalit skončí v lahvích, víno zákonitě podraží, řada vinoték kvůli papírování zanikne a trh ovládnou dovozcoví žraloci či velkoplniči neekologických igelitových pytlíků," míní Martin Dian, který v Řestokách na Chrudimsku vlastní vyhlášenou vinotéku specializující se na moravské víno.

Víno je trend
Češi pijí víno častěji než v minulosti a jsou ochotni připlatit si za kvalitní víno. Vyplývá to z aktuálního průzkumu spotřebitelského chování, který si nechal zpracovat Vinařský fond. Potvrdil jasnou preferenci moravských a českých vín, spotřebitelé jim dávají přednost kvůli lepší chuti a kvalitě. Oproti roku 2012 vzrostla průměrná měsíční útrata za víno o 65 korun na 379 Kč. Měsíční útratu za víno nezvyšuje jen výběr dražších vín, víno se pije i častěji, což uvedla třetina dotázaných. Průměrně za týden Češi vypijí 0,53 litru vína.

Jak říká, bez vína z dovozu se český trh stejně neobejde, ale novela podle něj místo na „šejdíře" dopadne na poctivé obchodníky.

Stejný názor má i majitel vyhlášené vinotéky Království vín v Hradci Králové Vasil Chymčák.

„Pořádek bylo potřeba na trhu s vínem udělat, ale to, co vejde v dubnu v platnost, nic nevyřeší. Cílem bylo, aby se omezila možnost prodávat víno pochybných kvalit ve večerkách, trafikách a pomalu i v železářstvích. Ale to novela nepřinese, každý prodejce se domluví s vinařem na jeho 'obchodě v obchodě'. Víno navíc kvůli jednorázovosti nových petajnerových obalů zdraží," míní Chymčák.

Vedle toho se do zdražení vína projeví i EET, podobně jako se to stalo už v prosinci u hostinských.

Hlavním místem nákupů vína jsou pro Čechy dnes supermarkety a hypermarkety, kde ho nakupuje šest z deseti zákazníků. Třetina si pro víno chodí do vinoték a pětina přímo k vinařům. Ukázal to průzkum zadaný Vinařským fondem. Z bílých vín je aktuálně nejpopulárnější Pálava. Za ní následuje Rulandské šedé, Chardonnay, Sauvignon nebo Tramín červený. Z červených vín mají Češi nejraději Modrý Portugal, Frankovku a Svatovavřinecké.