Na přezutí aut ze zimních do letních gum bude po tomto víkendu, kdy se ještě mají přihnat sněhové vločky, nejvyšší čas. Při vyšších teplotách se totiž zimní pneumatiky kvůli svému jinému složení nadměrně opotřebovávají. Nehledě na vyšší spotřebu benzinu a hlučnost.

A nejen to. Některé průzkumy ukazují, že zimní pneumatiky nejsou v létě ani tak bezpečné, mají hlavně při dešti delší brzdnou dráhu. „Při vysokých teplotách mají mnohem horší vlastnosti při brzdění než letní,“ řekl Václav Ircing z organizace Besip.

Pojišťovny při vyplácení škodních událostí ani policisté však za to lajdácké motoristy sankcionovat nebudou.

„Toto neřešíme. Něco jiného by samozřejmě byly v zimě letní gumy. Pokud by se po nehodě v zimním období prokázalo, že na rozsah jejich následků mělo vliv letní obutí, můžeme u havarijního pojištění krátit pojistné plnění a u povinného ručení vymáhat po viníkovi vyplacenou škodu,“ uvedl mluvčí Pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Za zimní gumy v létě netrestá v případě nehody ani Česká pojišťovna.

Ba spíše naopak. S přezouváním čekala na duben řada firem, které se kvůli ne zcela jasnému výkladu povinných zimních pneumatik obávaly potíží s pojišťovnami.

„Hektičtější to tu je skutečně od 1. dubna, kdy ve větším začala přezouvat firemní auta kvůli možným škodním událostem,“ uvedl Pavel Poříz z pneuservisu poblíž Pardubic.

Až do konce března navíc platila povinnost zimních pneumatik na horských úsecích či na dálnici D1 vyznačených známou modrou dopravní značkou.

Pokoj s typem pneumatiky dá nyní přes léto i policie. „Pokud někdo chce dojezdit v létě už nevyhovující zimní pneumatiky, může. Nesmí ale být vysloveně sjeté,“ uvedla mluvčí královéhradecké krajské policie Ivana Ježková.

Šoféři by si tak měli hlídat, aby vzorek na zimních gumách měl aspoň 1,6 milimetru; to je minimum pro letní pneu.

Oproti období před koncem roku, kdy bývá v pneuservisech nával a vystavují se pořadníky, je tak nyní všude klid, řidiči sem průběžně jezdí už od počátku března.

Jak ušetřit čas, cestu a peníze: přezout si auto svépomocí

Kdo má sadu náhradních pneumatik na samostatných discích, nemusí ani vážit cestu do servisu.

Hlavní je vybrat si pro přezouvání auta vhodné místo. Tedy tvrdý a rovný podklad. Rozhodně by to řidiči neměli dělat na rozměklém a podmáčeném terénu, který je navíc z kopce. Jen by při sesunutí nestabilního heveru riskovali těžké zranění, možná i život.

Zimní pneumatiky je po sundání třeba zkontrolovat, zda nejsou sjeté nebo s nerovnoměrným vzorkem, a označit je na boku křídou, abychom na podzim věděli, kam je zpátky nasadit. Ovšem na druhé straně, pokud jsou všechny gumy stejného typu a rozměru, je ideální je každou sezonu kvůli odlišnému opotřebení na přední a zadní nápravě prohazovat.

Ovšem pozor. Některé pneumatiky jsou směrové, jak ostatně upozorňuje označení na jejich boku, a to je třeba při nasazování kol respektovat. Pozná se to podle anglického nápisu ROTATION a šipky ukazující směr otáčení.

Ceny pneu vzrostly o více než desetinu

Průměrná doporučená cena u nejžádanějších rozměrů pneu (typ, cena a její  nárůst od roku 2011):

195/65 R 15 - 2149 Kč; 4 %
205/55 R 16 - 3057 Kč; 8 %
165/70 R 13 - 1360 Kč; 4 %
225/45 R 17 - 4603 Kč; 8 %
225/40 R 18 - 5904 Kč; 7 %
Zdroj: Pneumatiky.cz

- Zdražování se podle ČTK nejvíce dotklo dodávkových pneumatik.
- Doporučená cena pneu pro dodávky letos meziročně vzrostla v průměru o 12 %, v případě osobních pneu asi o 10 procent.
- Naopak majitelé sportovně užitkových vozů nebo aut s pohonem čtyř kol si na letním obutí připlatí průměrně sedm procent.
- Nejvíce, o 18 procent, zvýšil ceny Kleber, naopak jen o procento zdražil Goodyear.
- Žádný výrobce v průměru nezlevnil.