„Průvodce musel být zároveň i strojník. Tím pádem, když je obsluha tvrze snazší, rozšíří se počet kolegů, kteří se přestanou bát jezdit sami na Boudu zajišťovat provoz, protože měli obavy, že na motoru něco pokazí," konstatoval Martin Ráboň ze Společnosti přátel čs. opevnění, která muzeum na Boudě provozuje. V prvopočátcích se tu provázelo za svitu petrolejových lamp. Celá léta pak na tvrzi proud nezbytný pro osvětlení prohlídkových tras a chod celého muzea vyráběly dieselagregáty. Byly náročné na servis, jejich provoz nákladný. Bouda čekala na přivedení elektrického proudu a díky investici Pardubického kraje se nedávno dočkala. „Absence napojení na elektrickou rozvodnou síť byla pro zajištění provozu a dalšího rozvoje muzea velmi limitující," uvedl krajský hejtman Martin Netolický. Jak dodal, ušetřené peníze teď bude možné investovat do dalšího rozvoje a zlepšování návštěvnického komfortu v nejvýznamnější vojensko-technické památce v kraji.

Napojení Boudy na elektrickou rozvodnou síť přišlo na zhruba 11 milionů korun. Vedle snazší obsluhy a úspory za svícení přinese i další pozitiva. „Je to také ekologie, odpadne smrad z motorů. Někomu spálená nafta moc nevoněla. Opadne i hluk, který pochopitelně provoz doprovázel, i když to tu doplňovalo atmosféru," dodal Martin Ráboň. Čas, který průvodci díky jednodušší údržbě zařízení ušetří, mohou věnovat rozšíření provozní doby. Pokud budou mít turisté zájem, bude možné zvýšit počet vstupů v hlavní sezoně, mimo sezonu zařazovat více speciálních prohlídek. Zavedení elektřiny se pozitivně odrazí i na rozšíření sortimentu nabízeného občerstvení. „Mrazák jsme zatím nemohli mít. Teď, když lidé přijdou, si uprostřed lesa budou moct koupit zmrzlinu," říká o plánovaných novinkách člen společnosti čs. opevnění.

„Stejně mělo něco do sebe, když jsme to tenkrát procházeli s petrolejkou v ruce," zaznělo na Facebooku. Staré dobré časy se vrátí. „Plánujeme v sezoně vyhlásit dvakrát nebo třikrát retro prohlídku, protože se po nich lidé opravdu ptají," potvrdil Martin Ráboň a s úsměvem dodal, že největší „retro" bylo tenkrát, před více než dvaceti lety, začerněné cylindry petrolejek po večerech čistit. „Sedělo se před vchodech na židličkách a pucovaly se novinami, zastříhávaly knoty," vzpomíná na pionýrské časy průvodcovství na Boudě.

Další plánovanou investicí do muzea, které patří do Králické pevnostní oblasti, má být stavba provozní budovy, do níž se následně přesune zázemí tvrze a uvolní se prostor pro další expozice.