„Úsek u Svobodných Dvorů byl za pana exministra (Víta) Bárty podroben úsporným opatřením a my na to teď doplácíme," upozornil v úterý na konferenci Bezpečná dopravní infrastruktura ve městech a obcích náměstek primátora Hradce Králové Jindřich Vedlich.

Podle původního návrhu měla být dálnice u Svobodných Dvorů vybudována asi tři metry pod úrovní terénu. Jenže později byl plán změněn - vozovka tak povede v úrovni terénu a navíc bez protihlukových stěn. Z plánů také zmizely obslužné komunikace pro zemědělce, takže dvě zdejší ulice zatíží hluk, prach a bláto ze zemědělské techniky.

„Očesaný" úsek

„Tento úsek byl velmi výrazně 'očesán' a občané oprávněně namítají, že pozemky odprodali za určitých okolností k nějakému projektu - a tento projekt je nyní zásadním způsobem změněn," řekl Jindřich Vedlich náměstkovi ministra dopravy Kamilu Rudoleckému. Občané Svobodných Dvorů si na změny stěžovali už minulé léto a město se problém snažilo řešit s Ředitelstvím silnic a dálnic.

Náměstek Rudolecký připustil, že tak podrobné informace o tomto úseku nemá. „Ale obecně bych chtěl říci, že ne všechny stavby, které se tady v minulosti naplánovaly velikášsky, můžeme realizovat v tom původním pojetí. Náklady se zvýšily a my často děláme aktualizace ve smyslu zlevnění těchto staveb. Ale je to takové zlevňování, které má smysl," uvedl Kamil Rudolecký.

Na konferenci se v úterý hovořilo také o posilování bezpečnosti na železničních přejezdech, o obchvatech a omezování dopravy v centrech měst či o inteligentních dopravních systémech v městské dopravě.