Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Středy doktora Středy: Rozložení jídla během dne

Východní Čechy - Zdravý jídelníček a správná životospráva, to je základ krásné a štíhlé postavy. Zdá se vám, že jíte zdravě, a přesto máte nadváhu? Důležité není pouze složení stravy, ale také rozložení jednotlivých jídel v průběhu celého dne.

20.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Existují potraviny, které se doporučují hlavně ráno a během dopoledne, a také potraviny, které by se neměly konzumovat v pozdních hodinách.

Hubení lidé mnohdy těm s nadváhou doporučují, aby nejedli. Takto však hubnutí nefunguje. Pro lidský organismus je optimální přijímat pět nebo šest jídel za den. Při tomto denním režimu stravování nedochází k poklesu energie a tělo nemá potřebu se šetřit. Pokud tělu dodáváme nedostatek energie, přepne se do tzv. úsporného režimu. Pokud jíme každé dvě až čtyři hodiny, dokáže naše tělo přijatou energii optimálně zužitkovat a nehrozí riziko ukládání zásob. Když se naopak stravujeme chaoticky, nepravidelně a nárazově, začne náš organismus snižovat rychlost metabolismu a ukládat energii v podobě tuku.

Pro zdravé hubnutí je důležité jíst dostatek zdravé a vyvážené stravy a k tomu zařadit do denního režimu přirozený pohyb, ideálně rychlou chůzi. Ani poté však ještě není vyhráno. Velkou roli hraje také rozložení jednotlivých porcí během dne. Snídaně by měla obsahovat asi 25% z celkového množství denní energie, dopolední svačina 10%, oběd asi 30%, odpolední svačina 15% a večeře 20%. Všechno jsou to samozřejmě orientační čísla, kterým bychom se měli co nejvíce přiblížit.

Porce jídla

Snídaně je považována za nejdůležitější jídlo dne. Proto je naprostý nesmysl nesnídat. Každý by si měl udělat na snídani alespoň 15 minut času. Pokud to ráno nestíháme, není takový problém vstát o chvilku dřív a dopřát tělu tolik potřebnou energii pro nastartování. Snídaně by měla být složena především ze složených sacharidů a měla by být bohatá na vitamíny, minerály a zdravé tuky. Vhodné je ke snídani přidat čerstvou zeleninu a ovoce, stejně tak jako mléčné výrobky. Snídat bychom měli nejpozději do půl hodiny od probuzení. Ihned po ranním rituálu v koupelně je vhodné vypít sklenici vody, která organismus skvěle osvěží.

Oběd je největší jídlo dne, co se energetického příjmu týče. Měl by obsahovat všechny živiny od složených sacharidů, přes bílkoviny až ke zdravým tukům. V rámci zdravé životosprávy se snažíme vyhýbat moučným a smaženým pokrmům. Večeře by měla být méně kalorická, lehce stravitelná, neměla by náš organismus a trávicí systém příliš zatěžovat. Neměla by obsahovat sacharidy a příliš tučné potraviny. Ideální je lehký zeleninový salát s kouskem masa nebo ryby. K dopolední i odpolední svačince se hodí kousek ovoce nebo bílý jogurt. Dobře zasytí také oříšky či různá semínka.

Většina žáků praktické školy Euroinstitut se stravuje celodenně v ústavech denní péče. Tam se o pravidelnost a vyváženost stravování starají odborníci. Mimo to se sami žáci ve škole učí zdravé životosprávě, a to také s pomocí článků zde v Deníku.

Autor: Redakce

20.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Budeme opět kroužkovat ve velkém?

Ilustrační foto

Týnišťské hráčky přivezly dvě výhry z palubovek soupeřek

Kuriozity volebních místností: Autoservis, dům hasičů i sauna

Královéhradecko - Poslance lidé do sněmovny pošlou z různých míst. V Petříkovicích na Trutnovsku volební komise sídlí na koupališti, V Polici na Náchodsku zase v prostorách sauny.

Dobruška ovládla i druhé derby s Krčínem, vítězný obrat přišel až po změně stran

Dobruška - Prvoligové národní házenkářky Dobrušky se již podruhé v podzimní části střetly se sousedním rivalem z Krčína a stejně jako v prvním duelu vyhrály, i když se hodně nadřely.

Češi v cizině se k volebním urnám nehrnou

Královéhradecko, Náchodsko - Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky začínají dnes úderem 14. hodiny.

Chrudim dvakrát udeřila v oslabení

Východní Čechy - Krajská hokejová liga: Jičín je stále bez ztráty, na bydžovském ledě rozhodl zápas ve třetí třetině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení