VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štafetu od Jednoty převzaly pojízdné prodejny

Rychnovsko – S rozmachem super a hypermarketů nadešel postupný soumrak nad vesnickými obchody smíšeným zbožím, které dříve provozovalo družstvo Jednota. Některé se s ohledem na místní podmínky přesto drží.Jiné však nahradil fenomén, který by mnozí ještě před několika lety odkazovali do dávné minulosti – pojízdné prodejny. I ty nejodlehlejší kouty Rychnovska jich k dnešnímu dni křižuje hned několik. A přestože základnu mají v rodišti F. L. Věka, jejich rádius daleko přesahuje hranice okresu.

8.3.2013
SDÍLEJ:

POJÍZDNÉ PRODEJNY MAJÍ své výhody. Především starší a imobilní občané ocení to, že mohou nakoupit pár kroků od domu. Nevýhodou je omezená prodejní doba.Foto: archiv Deníku

„Máme jeden autobus a dále tři dodávky, které fungují jako prodejna. Díky nim zajišťujeme zásobování na velkém území Rychnovska i Náchodska. Asi nejvzdálenějším místem, kam naši řidiči zajíždějí, je Rtyně  v Podkrkonoší," potvrdil Vít Svoboda, jednatel společnosti Marta Dobruška.

Ta se zřízením této služby rozhodla vykrýt zánik mnoha svých odběratelů v čase ekonomické krize. S uzavíráním venkovských obchodů totiž přišla pekárna o místa, kam denně dodávala své čerstvé zboží.

Zhruba od roku 2009 tak začaly kamenné obchody nahrazovat dodávkové automobily se speciální nástavbou a  výdejním okénkem.

Jiné to ovšem je v případě prodejny v autobuse, který objíždí vesničky na Rychnovsku mnohem déle. Ta navíc funguje jako klasická samoobsluha.

„Autobus je v provozu asi od roku 1992, takže už dvacet let. Tato služba reagovala na prosbu tehdejšího starosty Dobrušky pana Zrzavého, abychom začali zásobovat okrajové části města, jako jsou Mělčany nebo Běstviny.

Za poslední roky se služba pojízdných prodejen výrazně rozšířila, ale přesto na mnoha místech přežívají drobné kamenné obchody. Nemají ale na růžích ustláno.

„Já si připadám spíše jako doplňkový obchod, když lidé něco zapomenou, nějakou maličkost, tak jsou rádi, že nemusí jet někam do supermarketu, nemusí se oblékat a zajdou si sem a dokoupí, co jim chybí," je si vědoma Alena Francová, majitelka prodejny v Semechnicích.

Je s tím smířená

Dobře ví, že větší nákupy ve městech mají pro mnoho lidí i kulturní rozměr a pakliže někdo jede třeba k lékaři nebo na úřad, nakoupí si někde po cestě. Na přelétavost „svých" zákazníků si ale nijak nestěžuje a navíc přiznává, že pokud by byla na jejich místě, dělala by to zrovna tak.

„Já jsem s tím, jaká je doba a situace, už tak nějak smířená. Mám obchod doma, takže nemusím nikam dojíždět. Beru to s takovou pokorou – když jsem se do toho jednou dala a obchod jsme si postavili , tak z něj nechci odcházet," říká rozhodně obchodnice, která na počátku éry supermarketů měla období, kdy se svou živností chtěla skončit a hledat si jiné zaměstnání.

Stačí na přivýdělek

Na druhou stranu je ale lepší vrabec v hrsti než holub na střeše, a tak se snaží žít nenáročně a vyjít s tržbou, kterou má. Kromě zajištění existence jí obchůdek dává i možnost kontaktu s lidmi.

Jsou ale na Rychnovsku i vesnice, kde nové obchody vyrostly teprve nedávno. „U nás v obci obchůdek máme od loňského roku. Předtím tu dlouho žádná jiná nákupní možnost nebyla," uvedl Jaroslav Bašek, starosta Kounova, s tím, že krátce po revoluci tu někdejší prodejnu Jednoty vedli místní lidé. Po dočasném období, kdy v obci fungovaly hned dva obchody, ale nastalo ticho po pěšině. Konkurence supermarketů je prostě příliš silná.

Nově vznikající obchody tak většinou mohou posloužit pouze jako přivýdělek, nikoliv jako plnohodnotná živnost. Krom svých majitelů ale přesto dokáží posloužit i místním občanům, kteří mají kde si zajistit alespoň základní potraviny.

Jaká budoucnost však čeká na drobné obchodníky i spotřebitele, je ve hvězdách. Obchodní řetězce zvyšují svůj tlak na konkurenci i své dodavatele. Je paradoxní, že ony samy si na sebe upletly bič v podobě bezmezných slev, na které se čeští zákazníci naučili slyšet a nyní je již automaticky vyžadují.

Většina firem ale otevírá stále nové pobočky, často malých formátů. „Naši zákazníci již mohou nakupovat ve více než sedmi desítkách prodejen Tesco Expres, které mají zpravidla rozlohu několik stovek čtverečních metrů a rozvíjíme je v Česku posledních pět let. Tyto obchody vychází vstříc měnícímu se životnímu stylu a potřebám spotřebitelů, kteří preferují prodejny v centrech měst," uvedl Jiří Mareček z tiskového oddělení Tesco. Těchto prodejen je tak nyní více než supermarketů.

Na druhou stranu již z trhu  zmizela řada firem, které boj o českého zákazníka vzdaly. Kdo si dnes vzpomene na společnosti jako Delvita, Julius Meinl nebo Carrefour? Některé navíc svůj odchod ze scény odůvodnily tím, že narazily se snahou nabízet kvalitní zboží, které ovšem nemohlo obstát přiměřeně vyšší cenou. Těžko říct, kolik je na tom pravdy.

Před šichtou si lidé nakoupí snídani a svačinu

VÍT SVOBODA,
jednatel společnosti provozující pojízdné prodejny

Kolik zastávek denně vaše prodejny absolvují?

Každý den je trochu jiný, ale menší prodejny toho stihnou mnohem více. Obslouží zhruba 15 až 25 míst. Autobus na každé zastávce stráví mnohem více času, protože funguje jako samoobsluha a lidé chodí dovnitř. Při nákupu u menší prodejny už musejí mít lidé dopředu rozmyšleno, co si chtějí koupit. Řidič pak vyráží po zhruba patnácti minutách na další místo. Autobus se naproti tomu může na zastávce zdržet i tři čtvrtě hodiny.

Z jakého sortimentu mohou zákazníci v těchto obchodech vybírat?

Větší výběr je v pojízdné samoobsluze, v níž je víc prostoru. Ta má obdobný sortiment jako klasické kamenné obchody. Menší pojízdné prodejny nabízejí hlavně naše výrobky, tedy čerstvé pečivo a lahůdky. To je naším primárním zájmem. Provoz autobusu je navíc mnohem nákladnější, takže ho bereme jako službu lidem. Zajíždí hlavně do odlehlejších obcí, kde není jiná možnost nákupu. Nabídka jednotlivých prodejen ale může být hodně individuální. Podílí se na ní i samotný řidič, který se může se zákazníkem domluvit na tom, co mu má při nejbližší návštěvě dovézt.

Kdo jsou zákazníci pojízdných prodejen?

Naši zákazníci spadají do dvou hlavních skupin. Jednak jsou to starší lidé, kteří žijí v místech, kde není možnost nákupu, a dále jsou to zaměstnanci různých podniků. K těm přijíždíme hned ráno, aby si lidé mohli nakoupit snídaně a svačiny do zaměstnání. Tato klientela je pro nás klíčová. Po zbytek dne pak řidiči objíždějí obce ve svém rajónu.

Jak to vidí Michal Friček

Až zákazníci procitnou, může se vše opakovat

Drobné obchody mají oproti konkurenci zásadní nevýhodu – ve vztahu k dodavatelům mají slabou vyjednávací pozici a musejí nakupovat za jiné ceny. Navíc se nacházejí v začarovaném kruhu: Mnoho lidí do nich přestalo chodit a vyhledá je, až když zjistí, že při nákupu ve městě na něco zapomněli. Jenže jelikož už lidé nechodí,  zboží na pultech se tu netočí tak rychle jako v nákupním centru na výpadovce z krajského města. Kupující tak nabude pocit, že mu zde nechtějí dopřát dostatečně čerstvé zboží a zařekne se, že už obchod víckrát nenavštíví. A stejné je to se sortimentem. Prodavač neobjedná to, o čem není přesvědčen, že prodá. Kamenem úrazu pak jsou supermarkety a nedokonalá legislativa, která se jich dotýká. Svou neotřesitelnou pozici si vydobyly i díky tomu, že se nikdo nestará o to, kde stojí a zda vůbec zavírají, svátek nesvátek. Na rozdíl od zahraničí. V tomto ohledu by určitě stálo za to přistřihnout korporacím křídla. Svou drobnou konkurenci totiž válcují  i tím, že vyvíjejí enormní zátěž na vlastní zaměstnance. Na druhou stranu ale stále přibývá lidí, kterým není jedno, kdo a z čeho vyrobil to, co jedí. Ve velkých městech jsou tak stále populárnější farmářské trhy nebo bedýnkový prodej. Historie se prý opakuje a tento model skutečně připomíná dobu před sto lety. Za čas, až po bývalé Jednotě nebude ani památky, někdo třeba přijde s nápadem, že by se na vsi mohl postavit obchod, kde by producenti prodávali své zboží a kupující měli vše pohromadě a nemuseli obcházet každý dvorek zvlášť. Mít v obci vlastní obchod a nemuset jezdit pro pár rohlíků do města se třeba zase stane vymožeností, na kterou budou občané pyšní.

Autor: Michal Friček

8.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bára Štěpánová.

V Rychnově chystají „Večer plný krásy a splněných přání“

Evropské centrum na testování leteckých motorů má pravděpodobně na hradeckém letišti vzniknout na sklonku letošního roku. Přestože se jedná o unikátní projekt mimo jiné pod patronátem ČVUT,  u zástupců místních samospráv jeho vybudování vyvolává otazníky,

Centru vývoje a testování leteckých motorů už nestojí nic v cestě

Nepoctiví stánkaři jsou i podél cyklostezek

Hradec Králové - Nepoctiví obchodníci číhají i na cyklisty na cyklostezkách, zjistila v létě Česká obchodní inspekce. Při 18 kontrolách stánkařů podél nejoblíbenějších tras, zjistila, že polovina z nich porušila předpisy, tedy že zákazníky šidila.

Nová lanovka v Černém Dole už má sedačky, vyhlíží zimní sezonu

Královéhradecko, Černý Důl - Na sjezdovce v Černém Dole se rozjela nová čtyřsedačková lanovka. Je největší letošní investicí SkiResortu Černá hora - Pec, do něhož areál patří. Zatím jen ve zkušebním provozu, bez cestujících.

OBRAZEM: Právě jsme se narodili

Rychnovsko - Vážení rodiče, díky vstřícnosti rychnovské porodnice vám přinášíme fotky nejmladších Rychnováků. Každý týden náš fotograf fotí nově narozená miminka.

Šachisté vstoupili do nové sezony

Rychnovsko - Úvodním kolem odstartovala Krajská soutěž – skupina východ šachových družstev.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení