Krajští záchranáři využívají zapůjčený elektromobil už přes měsíc. Zatím ho využívají jako referenční vozidlo. Na opravdový zásah ještě nevyjelo.

Elektromobil převzal ředitel Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje Jiří Mašek začátkem listopadu. „Oslovil nás regionální zástupce BMW v rámci celorepublikové akce. Když nám vůz nabídli, proč bychom ho nevyzkoušeli,“ uvedl tiskový mluvčí královéhradeckých záchranářů Ivo Novák. Firma elektromobil BMW i3 zapůjčila záchranářům k otestování na dobu půl roku.

Záchranka vůz využívá přes měsíc, naostro s ním ale nejezdí. Novák si ale umí představit, že by se s elektromobilem v budoucnu mohlo jezdit i na výjezdy. „Zatím jsme to ale nevyzkoušeli, nevíme, jak dlouho vydrží, kolik kilometrů ujede,“ vysvětlil.

Záchranáři testují, jak se elektromobil při jízdě chová a kolik kilometrů zvládne ujet. Nechtějí riskovat, že by auto při cestě za záchranou životů selhalo. „Kdyby se baterie vybila při výjezdu, byl by to velký problém. Na druhou stranu se kdykoliv může porouchat i naftový nebo benzínový motor,“ řekl Novák.

Elektromobilem tak zatím jezdí na služební cesty představitelé záchranné služby, využívá se i na vzdělávací akce. Záchranáři raději jezdí jen na vzdálenost, kterou vůz dokáže ujet na jedno nabití. Podle Nováka ale elektromobil po městě možná najezdí více kilometrů, než kdyby jezdilo na výjezdy s lékařskou posádkou.

Náklady a ekologie

Snad největším plusem elektromobilů jsou nízké provozní náklady. Záchranáři oceňují i to, že je elektromobil ekologičtější, při provozu nevypouští nebezpečné zplodiny do okolí. Podle Nováka je ale na posouzení odborníků, jestli je elektromobil ekologický i z celkového pohledu. „Otázkou je, nakolik je ekologická sama výroba elektromobilu,“ řekl Novák.

Novák připustil, že v budoucnosti se podobná vozidla u záchranky či třeba u městské policie upotřebí. Zatím ale krajská záchranka o koupi elektromobilů neuvažuje. „Vybavovat záchrannou službu elektromobily v plánu pro příští rok nemáme,“ uvedl Novák.

Firma rozdělila mezi záchranáře celkem šest vozů, jedno z nich putovalo do Hradce, zbylých pět testují záchranky v Praze, Brně, Ostravě a Zlíně. Automobilka v dubnu zapůjčila elektromobily i policistům.