VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rok řidiče: 15 hodin v zácpách

Hradec Králové - Řidiči v Praze stráví za rok v kolonách jeden den. Hradečtí řidiči „jen“ 15 hodin.

12.2.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Pokud jede člověk na dovolenou autem, počítá s tím, že za volantem nějakou tu hodinu stráví. Například cesta z Hradce Králové do Čechy oblíbené chorvatské riviéry Dubrovník trvá průměrnému řidiči patnáct hodin. Když se pak vrátí do východočeské metropole v době dopravní špičky a vidí před sebou kolonu, mnohdy utrousí: „To je zas na půl dne.“

Podle americké společnosti Intrix, která se celosvětově zabývá studováním dopravních zácp, rozhodně není daleko od pravdy. Průměrně totiž řidič v Hradci Králové za rok stráví ve zdejších zácpách tolik času, jako by jel zpět na dovolenou do Dubrovníku – tedy 15 hodin. V celorepublikovém žebříčku jej to řadí na čtvrté místo těsně před řidiči ze sousedních Pardubic. Ti v dopravní zácpě stráví „jen“ 14 hodin. Českému pořadí vévodí Praha, kde si šoféři z celého roku odpočítají jeden den (celosvětově je na tom „nejlépe“ Los Angeles se 102 hodinami).

Nejvetším problémem v Hradci Králové je Gočárův okruh. V době sveho vzniku byl rozhodně nadčasový, ale ani vizionář Gočár jistě nepočítal s tím, že jen v okolí hradecké fakultní nemocnice projede denně 31 tisíc aut. Z toho 4 tisíce kamionů. Americká studie příliš nepřekvapila primátora Hradce Králové Zdeňka Finka. I on poukázal na to, že budoucnost lepšího pohybu ve městě tkví i v dlouhodobě připravovaných, ale zatím nerealizovaných, stavbách.

„Příčina stavu je především na straně státu, který žene tranzitní dopravu městem, kde se kříží D11 s několika silnicemi první třídy. Bez dostavby severní tangenty a jižního propojení R35 se situace v Hradci Králové nezmění,“ míní primátor.

Největším problémem je v Hradci Králové Gočárův okruh. V době svého vzniku byl rozhodně nadčasový, ale ani Gočár vizionář jistě nepočítal s tím.

Faktorů, které Hradec Králové posouvají na nelichotivou čtvrtou příčku před daleko větší městské aglomerace jako Ostrava či Plzeň, je několik. Zásadní pro snížení tranzitní dopravy je dostavba velkých silničních tepen. Rychlost výstavby však dlouhodobě pokulhává za neustálým nárůstem aut v centru či okolí krajského města.

Úlevu má přinést D35

Mezi klíčovými stavbami, jež by dopravní situaci odlehčily, je často na prvním místě skloňovaná výstavba dálnice D35. Ta by svedla podstatnou část dopravy mířících z ostatních koutů republiky dál na Moravu, respektive Ostravu či Olomouc. Úlevu by podle expertů pocítila především Hradubická třída a okolí fakultní nemocnice, tedy dopravními zácpami nejvíce zasažené části Hradce.

Podle Ředitelství silnic a dálnic je začátek výstavby úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Časy této budoucí druhé nejdelší dopravní tepny na spadnutí. Stavební stroje by se mohly pustit do výstavby bezmála 13 kilometrového části D35 již v tomto roce. V současnosti řeší ŘSD výběr firmy, která stavbu provede. „Teoreticky by se mohlo začít stavět ještě letos. Na pořadu dne je teď výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký. Výstavba dílčího úseku má pak podle plánů trvat nejméně čtyři roky. Rychlostráda by se tak měla protáhnout za několik let až k Vysokému Mýtu. Po dostavbě bude D35 zásadní tranzitní spojnicí mezi Královéhradeckým krajem a Moravou. Končit bude u Lipníku nad Bečvou.

Čeklá se i na ostatní dopravní tepny

Druhou podstatnou tepnou, která by se podle expertů měla podepsat pod snížením dopravy v Hradci Králové, je dálnice D11. Na sklonku loňského léta se tato dálnice přiblížila až k branám krajského města. Podstatná ale bude její další výstavba ve směru na Polsko. Podle plánů ministerstva dopravy a ŘSD se mělo s výstavbou úseků mezi Hradcem Králové, Smiřicemi a Jaroměří začít již v tomto roce. Pro osud stavby samotné však bude důležité, jak ministerstvo vyřeší několik podaných odvolání, respektive rozkladů, ať už zástupci ekologického spolu či soukromých vlastníků. V budoucnu pak D11 má být lapačem především kamionové dopravy směřujících do České republiky z Polska.

Dostavba obou dálnic, které na sebe mají navzájem navazovat, bude hrát pro zlepšení dopravní situace v Hradci Králové zásadní roli.

Z velkých silničních staveb stále krajské město vyhlíží i takzvanou severní tangentu. Ta v budoucnu odlehčí městu z východní strany, kdy bude u Třebechovic navazovat na exponovanou silnici I/11, která je v současnosti hlavním tahem na Ostravu a v neposlední řadě i spojnicí mezi krajským městem a kvasinskou průmyslovou zónou. Poslední zprávy však hovoří o tom, že její výstavba začne nejdříve za osm let. Pro doplnění. Podstatné zklidnění by měla do Hradce Králové vnést z jihozápadní strany takzvaná jižní spojka.

Neúnosně se plní i samotné centrum

Hradec nesužuje jen tranzitní kamionová doprava, ale i nárůst dopravy v samotném centru. Tedy tam, kam se těžké náklaďáky nedostanou. Jedním z receptů, jak se vypořádat i s tímto fenoménem, je například výstavba záchytných parkovišť na okrajích města. Nutnou podmínkou by však bylo vystavěná parkoviště propojit s městskou hromadnou dopravou. Jako dílčí způsob řešení by to uvítal například i šéf krajské dopravní policie Petr Dušek, který tuto možnost zmínil v nedávném rozhovoru pro Deník.

Ke zlepšení situace v centru města by mohl pomoci i takzvaný inteligentní dopravní systém. Ten se chystá hradecká radnice vyzkoušet na Pospíšilově třídě. Systém by měl kromě jiného pružně spolupracovat s městskou hromadnou dopravou a vyhodnocovat „inteligentně“ světelné intervaly na semaforech.

Do dopravy zasáhnou práce na silnicích

V dopravních špičkách, které se nejvíce tradičně projevují především u fakultní nemocnice či Hradubické třídě, krajské město dosahuje limitu toho, co může ještě vůbec pojmout. A právě v nejvíce exponovaných časech se negativně projeví omezení způsobená především opravami na silnicích. I v letošním roce se budou muset tradičně na tuto situaci řidiči připravit.

Na jaře například do plynulosti dopravy zasáhnou práce na takzvané Brněnské křižovatce. V místě je plánovaná částečná uzavírka. Práce se pak přesunou jen o pár stovek metrů dál ve směru na Holice, kde se začátkem léta počítá s opravou komunikace I/35. Letní měsíce pak řidičům nepřinesou žádné překvapení. Silničáři se vrhnou do tradičních oprav takzvaného průmyslového mostu přes Labe na silnici I/31. Doprava bude řízena kyvadlově.

Poloprázdná auta

Přestože s nelehkou dopravní situací v Hradci Králové je nejčastěji spojována těžká tranzitní doprava, která křižuje krajským městem ve všech směrem, a také pomalá výstavba klíčových silničních tepen, neopomenutelným fenoménem je i to, že osobní auta v ulicích města často jezdí poloprázdná. Ve většině případů v autě sedí právě jen řidič. I to je neopomenutelný faktor, který vstupuje do toho, že se Hradec Králové nechtěně umístil v rámci České republiky na jednom z předních míst žebříčku americké společnosti Inrix. Ta zaznamenává data ohledně času, který řidič stráví v pomalu pojíždějící koloně, na základě mobilních aplikací a navigací.

Kromě nepříliš povzbudivé statistiky z pohledu dopravních špuntů si krajské město vyslechlo za uplynulý rok i daleko příznivější zprávu. A to takovou, že na jeho území v roce 2017 naštěstí nedošlo k žádné smrtelné nehodě.

Kolik hodin stráví čeští řidiči za rok v zácpách:
Praha – 24
České Budějovice – 19
Brno – 17
Hradec Králové – 15
Pardubice – 14
Plzeň – 13
Liberec – 12
Olomouc – 11
Ústí nad Labem – 8
Karlovy Vary – 8
Ostrava – 7

Zdroj: inrix.com

Autor: Petr Vaňous, Pavel Nedbal

12.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Motorizovaní doručovatelé poštovních zásilek 18 000 Kč

Motorizovaní doručovatelé poštovních zásilek Doručovatel/ka balíkový/á motorizovaný/á. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Kontakt zasláním životopisu na e-mail kubistova.petra@cpost.cz., Požadavky:, - řidičský průkaz sk. B, - odolnost vůči stresu a fyzické zátěži (manipulace s těžkými břemeny), - k nástupu je nutné doložit Výpis z rejstříku trestů, Náplň práce:, - příprava balíkových zásilek a jejich doručování, - ukládání nedoručených zásilek na ukládacích poštách, - vyúčtování zásilek a finanční hotovosti po návratu na pracoviště, - řízení automobilu po trase Rychnov nad Kněžnou, Zaměstnanecké výhody:, - zaměstnanecké benefity (stravenky v hodnotě 70,- Kč, ubytování ve firemní rekreačních zařízeních, příspěvky na dovolenou a dětské tábory, volno pro rodiče aj.), - 5 týdnů dovolené, - PP na dobu určitou 1 rok s předpokladem prodloužení na dobu neurčitou, - zaměstnavatel zajistí potřebné zaučení nových zaměstnanců.. Pracoviště: Česká pošta, s.p. - depo rychnov nad kněžnou 70, Na Sádkách, č.p. 1764, 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Petra Kubistová, .

Management - Management Ředitel 25 000 Kč

Řídící pracovníci v oblasti obchodu Vedoucí stavebnin. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt e-mailem adamova@stamont.eu., - SŠ vzdělání technického směru, - praxe v oboru 3 - 5 let, - orientace na zákazníky a výsledek, - zkušenosti s vedením týmu, - velmi dobré komunikační dovednosti, - silné organizační schopnosti, - zvládnutí práce pod stresem, - vysoký stupeň rozhodovacích schopností, - odpovědnost za zajištění kvalitního a efektivního řízení stavebnin při dosažení stanoveného obratu a vysoké zákaznické spokojenosti v daném regionu, Hlavní činnost:, - merchandising dle stanovené obchodní strategie, - pravidelná kontrola prodejních cen a prodejní marže, - organizace práce na svěřených stavebninách - plánování dovolených, kontrola docházky, včasné zpracování podkladů pro mzdy a pod., - kontrola dodržování interních pravidel, - pravidelné vyhodnocování a řízení reklamací s dodavateli/zákazníky, - jednání s dodavateli zboží a služeb, - optimalizace skladového hospodářství - kontrola skladových zásob a jejich optimalizace dle domluvených pravidel, včasné objednávky, měsíční revize skladu, optimalizace paletového hospodářství.. Pracoviště: Stamont cz s.r.o. - pracoviště, Čs. odboje, č.p. 1039, 518 01 Dobruška. Informace: Andrea Adamová, +420 775 775 749.

Ostatní - Písaři Zapisovatel/ka - administrativní 14 740 Kč

Písaři Zapisovatel/ka - administrativní pracovník/ice. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14740 kč, mzda max. 22170 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přihlášky k účasti na výběrovém řízení posílat na e-mailovou adresu podatelna@osoud.rkn.justice.cz. , Nástup možný ihned. , Předpoklady:, - SŠ vzdělání s maturitou, - psaní všemi deseti prsty, státní zkouška ze psaní na stroji nebo klávesnici výhodou , - trestní a morální bezúhonnost, diskrétnost , Náležitosti přihlášky k účasti na výběrovém řízení:, - strukturovaný životopis, - informační povinnost dle GDPR - na vyžádání u ředitelky správy, - kopie maturitního vysvědčení, - výpis z rejstříku trestů ne starší než dva měsíce k nahlédnutí, Nabízíme:, - plat dle odpracovaných let v administrativě , - 5 týdnů dovolené, 4 dny indispozičního volna, stravenky.. Pracoviště: Okresní soud v rychnově nad kněžnou, Svatohavelská, č.p. 93, 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Ludmila Vašatová, +420 494 548 327,736 514 561.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 20 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník/ice HV. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Kontakt zasláním životopisu na e-mail marie.hruskova@bohemilk.cz., - praxe v oboru výhodou , - přesnost, pečlivost, zodpovědný a aktivní přístup k práci, - práce v řízeném skladu, příjem a výdej výrobků, - kontrola mechanického poškození výrobků, - zázemí stabilní společnosti, příspěvek na stravování, příspěvek Cafeteria, - výkonnostní a motivační odměny, 3 dny Sick days , - příspěvek na penzijní připojištění a životní pojištění.. Pracoviště: Bohemilk, a.s., Podzámčí, č.p. 385, 517 73 Opočno. Informace: Marie Hrušková, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

První byl nad síly Dobrušky

Nový zámek v Kostelci nad Orlicí.

Poslední ročník Šumné Orlice připomene skvosty architektury

Ottmar: Je důležité jít před Pardubice

Hradec Králové /ROZHOVOR/ - Na poslední tři zápasy sezony se z něj stal nehrající kapitán. Brankář Radim Ottmar, během jara jasná opora Hradce, přepustil místo mladému Patriku Vízkovi.

Autobus, nádraží, parník, Náplavka. Hradec roztančí festival Na jednom břehu

Hradec Králové /ROZHOVOR/ - Již po šestnácté se Hradec zaposlouchá do tónů world music. Právě v pátek totiž začíná již šestnáctý ročník kultovního festivalu Na jednom břehu.

Havlíčkův poslední výkop. V Hradci ho vystřídá Frťala

Hradec Králové - Fotbalová národní liga: Trenér Karel Havlíček končí u týmu Votroků. V pátek ho čeká poslední duel s Táborskem.

Dobré pivo a něco na zub - Kvasničák je podruhé Hospůdkou roku

Hradec Králové - Hlasování čtenářů v anketě Hospůdka roku 2017 vyneslo ve východních Čechách na první místo hospůdku Kvasničák v Plotištích nad Labem na Hradecku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT