VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rok řidiče: 15 hodin v zácpách

Hradec Králové - Řidiči v Praze stráví za rok v kolonách jeden den. Hradečtí řidiči „jen“ 15 hodin.

12.2.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Pokud jede člověk na dovolenou autem, počítá s tím, že za volantem nějakou tu hodinu stráví. Například cesta z Hradce Králové do Čechy oblíbené chorvatské riviéry Dubrovník trvá průměrnému řidiči patnáct hodin. Když se pak vrátí do východočeské metropole v době dopravní špičky a vidí před sebou kolonu, mnohdy utrousí: „To je zas na půl dne.“

Podle americké společnosti Intrix, která se celosvětově zabývá studováním dopravních zácp, rozhodně není daleko od pravdy. Průměrně totiž řidič v Hradci Králové za rok stráví ve zdejších zácpách tolik času, jako by jel zpět na dovolenou do Dubrovníku – tedy 15 hodin. V celorepublikovém žebříčku jej to řadí na čtvrté místo těsně před řidiči ze sousedních Pardubic. Ti v dopravní zácpě stráví „jen“ 14 hodin. Českému pořadí vévodí Praha, kde si šoféři z celého roku odpočítají jeden den (celosvětově je na tom „nejlépe“ Los Angeles se 102 hodinami).

Nejvetším problémem v Hradci Králové je Gočárův okruh. V době sveho vzniku byl rozhodně nadčasový, ale ani vizionář Gočár jistě nepočítal s tím, že jen v okolí hradecké fakultní nemocnice projede denně 31 tisíc aut. Z toho 4 tisíce kamionů. Americká studie příliš nepřekvapila primátora Hradce Králové Zdeňka Finka. I on poukázal na to, že budoucnost lepšího pohybu ve městě tkví i v dlouhodobě připravovaných, ale zatím nerealizovaných, stavbách.

„Příčina stavu je především na straně státu, který žene tranzitní dopravu městem, kde se kříží D11 s několika silnicemi první třídy. Bez dostavby severní tangenty a jižního propojení R35 se situace v Hradci Králové nezmění,“ míní primátor.

Největším problémem je v Hradci Králové Gočárův okruh. V době svého vzniku byl rozhodně nadčasový, ale ani Gočár vizionář jistě nepočítal s tím.

Faktorů, které Hradec Králové posouvají na nelichotivou čtvrtou příčku před daleko větší městské aglomerace jako Ostrava či Plzeň, je několik. Zásadní pro snížení tranzitní dopravy je dostavba velkých silničních tepen. Rychlost výstavby však dlouhodobě pokulhává za neustálým nárůstem aut v centru či okolí krajského města.

Úlevu má přinést D35

Mezi klíčovými stavbami, jež by dopravní situaci odlehčily, je často na prvním místě skloňovaná výstavba dálnice D35. Ta by svedla podstatnou část dopravy mířících z ostatních koutů republiky dál na Moravu, respektive Ostravu či Olomouc. Úlevu by podle expertů pocítila především Hradubická třída a okolí fakultní nemocnice, tedy dopravními zácpami nejvíce zasažené části Hradce.

Podle Ředitelství silnic a dálnic je začátek výstavby úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Časy této budoucí druhé nejdelší dopravní tepny na spadnutí. Stavební stroje by se mohly pustit do výstavby bezmála 13 kilometrového části D35 již v tomto roce. V současnosti řeší ŘSD výběr firmy, která stavbu provede. „Teoreticky by se mohlo začít stavět ještě letos. Na pořadu dne je teď výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký. Výstavba dílčího úseku má pak podle plánů trvat nejméně čtyři roky. Rychlostráda by se tak měla protáhnout za několik let až k Vysokému Mýtu. Po dostavbě bude D35 zásadní tranzitní spojnicí mezi Královéhradeckým krajem a Moravou. Končit bude u Lipníku nad Bečvou.

Čeklá se i na ostatní dopravní tepny

Druhou podstatnou tepnou, která by se podle expertů měla podepsat pod snížením dopravy v Hradci Králové, je dálnice D11. Na sklonku loňského léta se tato dálnice přiblížila až k branám krajského města. Podstatná ale bude její další výstavba ve směru na Polsko. Podle plánů ministerstva dopravy a ŘSD se mělo s výstavbou úseků mezi Hradcem Králové, Smiřicemi a Jaroměří začít již v tomto roce. Pro osud stavby samotné však bude důležité, jak ministerstvo vyřeší několik podaných odvolání, respektive rozkladů, ať už zástupci ekologického spolu či soukromých vlastníků. V budoucnu pak D11 má být lapačem především kamionové dopravy směřujících do České republiky z Polska.

Dostavba obou dálnic, které na sebe mají navzájem navazovat, bude hrát pro zlepšení dopravní situace v Hradci Králové zásadní roli.

Z velkých silničních staveb stále krajské město vyhlíží i takzvanou severní tangentu. Ta v budoucnu odlehčí městu z východní strany, kdy bude u Třebechovic navazovat na exponovanou silnici I/11, která je v současnosti hlavním tahem na Ostravu a v neposlední řadě i spojnicí mezi krajským městem a kvasinskou průmyslovou zónou. Poslední zprávy však hovoří o tom, že její výstavba začne nejdříve za osm let. Pro doplnění. Podstatné zklidnění by měla do Hradce Králové vnést z jihozápadní strany takzvaná jižní spojka.

Neúnosně se plní i samotné centrum

Hradec nesužuje jen tranzitní kamionová doprava, ale i nárůst dopravy v samotném centru. Tedy tam, kam se těžké náklaďáky nedostanou. Jedním z receptů, jak se vypořádat i s tímto fenoménem, je například výstavba záchytných parkovišť na okrajích města. Nutnou podmínkou by však bylo vystavěná parkoviště propojit s městskou hromadnou dopravou. Jako dílčí způsob řešení by to uvítal například i šéf krajské dopravní policie Petr Dušek, který tuto možnost zmínil v nedávném rozhovoru pro Deník.

Ke zlepšení situace v centru města by mohl pomoci i takzvaný inteligentní dopravní systém. Ten se chystá hradecká radnice vyzkoušet na Pospíšilově třídě. Systém by měl kromě jiného pružně spolupracovat s městskou hromadnou dopravou a vyhodnocovat „inteligentně“ světelné intervaly na semaforech.

Do dopravy zasáhnou práce na silnicích

V dopravních špičkách, které se nejvíce tradičně projevují především u fakultní nemocnice či Hradubické třídě, krajské město dosahuje limitu toho, co může ještě vůbec pojmout. A právě v nejvíce exponovaných časech se negativně projeví omezení způsobená především opravami na silnicích. I v letošním roce se budou muset tradičně na tuto situaci řidiči připravit.

Na jaře například do plynulosti dopravy zasáhnou práce na takzvané Brněnské křižovatce. V místě je plánovaná částečná uzavírka. Práce se pak přesunou jen o pár stovek metrů dál ve směru na Holice, kde se začátkem léta počítá s opravou komunikace I/35. Letní měsíce pak řidičům nepřinesou žádné překvapení. Silničáři se vrhnou do tradičních oprav takzvaného průmyslového mostu přes Labe na silnici I/31. Doprava bude řízena kyvadlově.

Poloprázdná auta

Přestože s nelehkou dopravní situací v Hradci Králové je nejčastěji spojována těžká tranzitní doprava, která křižuje krajským městem ve všech směrem, a také pomalá výstavba klíčových silničních tepen, neopomenutelným fenoménem je i to, že osobní auta v ulicích města často jezdí poloprázdná. Ve většině případů v autě sedí právě jen řidič. I to je neopomenutelný faktor, který vstupuje do toho, že se Hradec Králové nechtěně umístil v rámci České republiky na jednom z předních míst žebříčku americké společnosti Inrix. Ta zaznamenává data ohledně času, který řidič stráví v pomalu pojíždějící koloně, na základě mobilních aplikací a navigací.

Kromě nepříliš povzbudivé statistiky z pohledu dopravních špuntů si krajské město vyslechlo za uplynulý rok i daleko příznivější zprávu. A to takovou, že na jeho území v roce 2017 naštěstí nedošlo k žádné smrtelné nehodě.

Kolik hodin stráví čeští řidiči za rok v zácpách:
Praha – 24
České Budějovice – 19
Brno – 17
Hradec Králové – 15
Pardubice – 14
Plzeň – 13
Liberec – 12
Olomouc – 11
Ústí nad Labem – 8
Karlovy Vary – 8
Ostrava – 7

Zdroj: inrix.com

Autor: Petr Vaňous, Pavel Nedbal

12.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník21 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků SKLADNÍK. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt telefonicky nebo e-mailem petra.kapucianova@energomontaze.cz., - NSO/SOU, - řidičský průkaz sk. B, - samostatnost, zodpovědnost, spolehlivost, časová flexibilita, - fyzická zdatnost (manipulace s těžšími břemeny), - příjem a výdej materiálu ze skladu, úklid skladových prostor, koordinace uskladňování, - průkaz VZV není nutný, - nástup dle dohody.. Pracoviště: Energomontáže votroubek s.r.o. - pracoviště, Strojnická, č.p. 1646, 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Petra Kapuciánová, +420 773 794 137.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Seřizovač24 500 Kč

Seřizovači a obsluha obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Seřizovač CNC strojů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt zasláním životopisu na e-mail job@pewag.cz nebo osobně na pracovišti. , Požadavky:, - SOU strojírenského zaměření, - praxe ve strojírenství vítána, - manuální zručnost, samostatnost a zodpovědnost, - jeřábnický a VZV průkaz výhodou, - fyzická zdatnost - fyzicky náročná práce, Náplň práce:, - seřizování strojů a obsluha , - znalost programu Fanuc výhodou, Zaměstnanecké výhody:, - stravenky, flexipassy, 5 týdnů dovolené, sick days, - příspěvek penzijního připojištění, pojištění odpovědnosti, - vzdělávací kurzy, školení, - odměna za 100% přítomnost na pracovišti po dobu 3 po sobě jdoucích měsíců (2.500,- Kč), - po zapracování mzda od 28 500,- Kč, - PP na dobu určitou s možností prodloužení, nástup možný ihned.. Pracoviště: Pewag s.r.o., Smetanovo nábřeží, č.p. 934, 517 54 Vamberk. Informace: Petra Luňáčková, +420 494 549 132.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu25 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič/ka nákladního automobilu MAN do 7,5 t (kontejnerové nákladní vozidlo). Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt telefonicky nebo e-mailem petra.kapucianova@energomontaze.cz., - NSO/SOU, - řidičský průkaz sk. C + E (profesní průkaz), - samostatnost, zodpovědnost, spolehlivost, časová flexibilita, - přeprava materiálu na stavby po Východních Čechách, - nástup dle dohody.. Pracoviště: Energomontáže votroubek s.r.o. - pracoviště, Strojnická, č.p. 1646, 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Petra Kapuciánová, +420 773 794 137.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu26 500 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič/ka nákladního vozidla. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26500 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Kontakt telefonicky po - pa od 8:00 do 16:30 hodin nebo e-mailem praca@ccs-cargocustomsservice.sk., - ZŠ, - ŘP sk. C + E, kvalifikační karta řidiče, karta do tachografu, - cestovní náhrady cca 7500 Kč měsíčně, - psychická způsobilost.. Pracoviště: Ccs - cargo customs service s.r.o. - pracoviště, 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Miroslava Mrnčová, +421 260 103 306.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na výstavišti Incheba Praha se konal mezinárodní veletrh cestovního ruchu Holiday World.

Na turistickém veletrhu získal Královéhradecký kraj tři ocenění

Stupně vítězů Čtyřhru starších žákyň ovládly doberské stolní tenistky Eliška Koďousková a Lucie Bačinová.

Koďousková třikrát zlatá!

Ve fabrice Federal Mogul hořelo, dva lidé skončili v péči záchranářů

Kostelec nad Orlicí - Ve čtvrtek o půl osmé ráno začalo hořet v kostelecké fabrice Federal Mogul. Zaměstnanci firmy se včas dostali do bezpečí. Město bylo zahaleno kouřem.

Děti podpořily svého ředitele peticí

Královéhradecko, Kopidlno - Lavinu reakcí spustilo v Kopidlně prosincové rozhodnutí rady města. Radní pověřili tajemnici přípravou podkladů pro výběrové řízení na ředitele zdejší základní školy. Pavel Berný je ve funkci šestým rokem a radnice má nyní rozhodnout, zda na vedoucí místo v základní škole vypíše konkurz nebo zda současný ředitel ve funkci setrvá.

Dobruška zdolala těsně Vsetín, ale ve východočeském derby prohrála

Dobruška - Prvoligové florbalistky FBC Dobruška po těsné výhře nad Vsetínem nestačily ve východočeském derby na Vysoké Mýto a v průběžné tabulce jim patří čtvrtá příčka.

Laufař a král bílé stopy vyrazil medaili s Hančem a Vrbatou

Královéhradecko/ Jablonec - Česká mincovna mapuje příběhy naší historie. Představila medaile věnované dvojici Hanč a Vrbata. Další pak budou následovat.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT