„Snažím se jezdit podle předpisů, ale je fakt, že někdy mi to na okruhu ujede. Tak si na to budu muset dávat pozor,“ přiznává řidič velkého SUV Pavel. I on ale žije v nejistotě. Radary a cedule upozorňující na měření rychlosti jsou už měsíce na osmi místech Hradce Králové, stále ale nepokutují.

„Pomalu si na ta místa zvykám, ostatně zpomalují tam už i ostatní řidiči. Jen mi moc není jasné, kdy to začne rozdávat pokuty,“ dodává pětatřicetiletý hradecký manažer.

close Úsekové měření bude v Koutníkově ulici a ulici Antonína Dvořáka. Šest radarů pak bude měřit okamžitou rychlost v ulicích Úprkova, Lhotecká, Zborovská, Pouchovská, na Pražské třídě a třídě SNP. Kamery pak budou jízdu na červenou hlídat na křižovatkách v Ok info Zdroj: mapy.cz zoom_in Úsekové měření bude v Koutníkově ulici a ulici Antonína Dvořáka. Šest radarů pak bude měřit okamžitou rychlost v ulicích Úprkova, Lhotecká, Zborovská, Pouchovská, na Pražské třídě a třídě SNP.

Teď je ale na spadnutí spuštění ostrého provozu. Přestože na úterním zastupitelstvu zazněl pro jízdu na červenou termín 1. dubna, pokutovat se začne později. „Chceme to rozložit do více termínů, protože potřebujeme zatěžovat ty, kteří to budou zpracovávat, postupně,“ vysvětluje náměstek hradecké primátorky Miroslav Hloušek.

Pokuty totiž znamenají nemalou byrokratickou zátěž. Kamery a radary sice případný přestupek zachytí, ale pomyslné úřední razítko na něj musí dát muži zákona. „Aby se to stalo přestupkem, musí to validovat strážník městské policie nebo státní policista,“ doplňuje Hloušek.

Přestupek tak musí být spolehlivě zadokumentován, v datové formě doputuje do počítačů městské policie a strážníci potvrdí, že se skutečně o přestupek jedná. Pak už věc řeší úředníci magistrátu. Ten právě kvůli agendě spojené s přestupky posiluje.

Zpracování si vyžádá pět a půl nových úvazků. „To číslo vzniklo na základě nějakých předpokladů, uvidí se, zdali to bude stačit,“ uvádí mluvčí magistrátu Kateřina Rohlíčková.

Magistrát nemůže ostrý provoz penalizačních modulů spustit dříve, než bude jisté, že dokáže zpracovat všechny zachycené přestupky. „Musíme se vypořádat s každým zaznamenaným přestupkem, jinak se jedná o zneužití pravomoci veřejného činitele. Musíme ten systém zatěžovat podle kapacitních možností,“ dodává Hloušek.

Jasné ale je, že jako první začnou během dubna padat pokuty za jízdu na červenou na křižovatkách Okružní s Buzuluckou a Rašínova s Veverkovou. Všechny rychlostní radary se přidají najednou od 1. května. Město chce ještě řidiče s předstihem varovat.

„Musíme ten systém představit řidičům, aby věděli, že už začínáme pokutovat. Smyslem systému není vybírat peníze za pokuty, ale větší bezpečnost silničního provozu,“ říká Hloušek. Vybrané peníze poputují do rozpočtu města. Penalizační modul je součástí Inteligentního dopravního systému, který má zlepši plynulost dopravy.

Podle policie je jízda na červenou častou příčinou nehod na křižovatkách a policisté se na problém opakovaně zaměřují. „Doufáme, že v Hradci Králové tento nešvar řidičů odstraní nový kamerový systém Inteligentního dopravního systému,“ popisuje mluvčí hradeckých policistů Iva Kormošová.

Nové radary sice zatím pokuty nepřinesly, ale ukázaly, jak velký problém rychlost na okruhu je. Za šest týdnů testování zaznamenaly překročení rychlosti v bezmála 24 tisících případech. Počet přestupků se ale postupně snižuje s tím, jak si řidiči na novinku zvykají.

„Postupem času si lidé na místa, která jsme navíc osadili značkami upozorňujícími na měření rychlosti, začínají zvykat a respektují stanovenou rychlost,“ říká Jiří Pastucha, který má na hradeckém magistrátu na starosti oblast měření rychlosti v Inteligentním dopravním systému.

Kde jsou v Hradci radary a kamery

V Hradci bude na přestupky dohlížet 12 kamerových bodů. Úsekové měření bude v Koutníkově ulici a ulici Antonína Dvořáka. Šest radarů bude měřit okamžitou rychlost v ulicích Úprkova, Lhotecká, Zborovská, Pouchovská, na Pražské třídě a třídě SNP. Kamery budou jízdu na červenou hlídat na křižovatkách v Okružní ulici a na Rašínově třídě.