V měsíci březnu zaznamenal náchodský pivovar pokles prodeje sudového piva o 35%. A bude hůře. „V dubnu očekáváme prodeje sudového na takřka nulové úrovni - záleží, kdy vláda rozhodne o uvolnění stávajících restrikcí a možnosti prodeje čepovaného piva,“ říká ředitel pivovaru Petr Kaluža, pro kterého je jen slabou náplastí fakt, že prodej lahvového piva mírně vzrostl. „Prodeje sudového piva ovšem nenahradil. Na tento fakt pivovar reaguje redukcí výroby,“ dodává.

Náchodské pivo má trvanlivost v řádu měsíců, tudíž k žádnému vylévání zatím nedošlo. „A pevně věřím, že ani nedojde. Je nutné si ale uvědomit, že nejlepší pivo je čerstvé pivo, proto jsme připraveni po znovuotevření hospod našim zákazníkům vyměnit stávající skladové zásoby za čerstvé pivo,“ prozrazuje Petr Kaluža.

Ne všechna čísla jsou ale špatná. Výrazně zvýšený zájem o tekutý chléb zaznamenali v pivovarské prodejně.

Na zelené pivo si pijani musí počkat

„Zvládnutí těžké situace náchodských spoluobčanů jsme se rozhodli podpořit slevou 30% na veškeré lahvové a plechovkové pivo. Sleva platí také v našich distribučních skladech na Vysokově a v Hradci Králové,“ byl konkrétní ředitel pivovaru, kde i letos uvařili oblíbený Primátor Jarní chrakteristické zlatozelené barvy. Bohužel právě dnes - na Zelený čtvrtek - se nikde čepovat nebude.

„Máme jej připravený ale v sudech, a pokud bude situace příznivá, můžeme s ním oslavit opětovné otevření restaurací. Až budeme znát konkrétní termín, můžeme to s našimi odběrateli komunikovat a zelené Jarní pivo jim nabídnout,“ říká ředitel pivovaru, kterému se za normální situace daří exportovat stále více piva - v roce 2019 to bylo 46.051 hl, což je zhruba 36% ročního výstavu.

Tradičně největším exportním trhem pivovaru je Polsko. „Situace v Polsku je komplikovaná obdobně jako u nás. Zavřené hranice jsou pro lidi, nikoliv pro zboží, to se nás netýká. Ale opatření nařízená polskou vládou jsou obdobná těm našim, tudíž i v Polsku spotřeba piva skokově klesla,“ nemohl si nevšimnout ředitel pivovaru.

Jiří Řezník