Na konci loňského roku stát po dlouhých letech průtahů definitivně vyřešil spor s farmářkou Ludmilou Havránkovou, který blokoval dostavbu dálnice do Hradce. Nyní se tak rýsují podobné problémy s dalšími majiteli pozemků v plánovaném pokračování D11 k Polsku.

Například ve více než sedmikilometrovém úseku mezi Smiřicemi a Jaroměří, jehož stavba má vyjít na čtyři miliardy korun, není vykoupeno zhruba deset procent pozemků.

„Vykoupeny byly všechny pozemky, s jejichž prodejem majitelé souhlasili. Na ostatní byly podány žádosti o vyvlastnění," stojí v dokumentu o stavu přípravy dálnice D11 a rychlostní silnice R11.

K vyvlastnění bude muset stát nejspíš přistoupit také v předchozím úseku z Hradce Králové do Smiřic, kde v jedné části zbývá vykoupit 2,1 procenta pozemků a ve druhé 6,3 procenta pozemků.

Vyvlastňování však zpomaluje loňská novela zákona, která zvyšuje cenu, jež může stát za pozemek nabídnout, až na více než osminásobek ceny stanovené posudkem.

„To vyvolává nutnost zpracovat nové znalecké posudky, vypracování nových smluv a obeslání vlastníků. Ve svém důsledku to může znamenat zdržení přípravy stavby," upozorňuje dokument. Nicméně právě u prvního úseku za Hradcem Králové odhaduje, že k vyvlastnění pozemků v trvalém záboru dojde ještě během letošního druhého čtvrtletí.

Memorandum
Váznoucí prodej pozemků v držení obce Stěžery má vyřešit chystané třístranné memorandum mezi Stěžery, Královéhradeckým krajem a městem Hradec Králové. Obec prodej pozemků podmiňuje požadavkem stavby mostu přes dálnici rozšířeného o pruh pro cyklisty, ŘSD však s cyklostezkou nepočítá. Kraj a město by se v memorandu měly zavázat k tomu, že rozšíření mostu zaplatí. Náklady na rozšíření se odhadují na pět až deset milionů korun. Řešení navržené v memorandu, že rozšíření mostu zaplatí kraj a město, vedení Stěžer pokládá za přijatelné. Memorandum by mohlo krajské zastupitelstvo schvalovat 22. června.

Stěžery trvají na cyklostezce

Přípravu stavby za osm miliard korun do Smiřic však komplikuje také postoj obce Stěžery, která v trase budoucí dálnice plánuje vybudovat cyklostezku. Obec nyní prodej pozemků potřebných pro dálnici blokuje a chce v tom setrvat, než bude mít cyklostezku zajištěnu.

„Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) může zajišťovat pouze přeložky stávajících inženýrských sítí a komunikací, nemůže být investorem přeložky neexistující cyklostezky," upozorňuje dokument s tím, že na to bude potřeba zajistit spolufinancování.

Dálnice D11 ve směru od Prahy zatím končí před Hradcem Králové a motoristé z ní sjíždějí přes křižovatku u Opatovic nad Labem či přes provizorní sjezd u Libišan. Loni stavbaři zahájili stavbu posledního úseku do Hradce Králové. Chybějící úsek by měl být hotový v létě  2017.

Podle plánů by od Hradce Králové měla D11 pokračovat  k Jaroměři a poté k polským hranicím jako rychlostní silnice R11. Pokračování chce ŘSD podle dokumentu začít stavět v polovině příštího roku. Podmínkou je včasné majetkoprávní vypořádání a získání stavebního povolení. Spojení s Polskem má být hotovo nejpozději v roce 2030. První úsek z Hradce do Smiřic se má začít budovat napřesrok, hotov má být v roce 2020.