VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Od začátku roku se na Jičínsku stalo pět tragických nehod

Jičínsko - Nebezpečné úseky na komunikacích sleduje nejen policie, ale také jeden z dopravně bezpečnostních projektů pojišťovny Allianz.

16.8.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Podle jeho výsledků přibyl nový nehodový úsek a obsadil dokonce 2. místo v celorepublikovém žebříčku, a to na silnici I/35 v úrovni obce Podhorní Újezd a Vojice, kde se loni staly dvě vážné nehody, které jeden člověk nepřežil a šest se těžce zranilo. Jeden pasažér měl štěstí v neštěstí, když od nehody odešel pouze s lehkým zraněním. Nadporučík Petr Dejmek z jičínského odboru dopravní policie k této statistice uvádí:

„Čelní umístění v těchto a v podobných statistikách jistě není lichotivé, je třeba si však uvědomit, jak „ošidné" dovedou tyto statistiky být. Součet následků v roce 2015 v daném místě je jistě alarmující, ale je třeba si uvědomit, že tyto následky vznikly pouze při dvou dopravních nehodách. Bohužel, jedním z účastníků těchto nehod bylo vozidlo, ve kterém bylo přepravováno více osob, a proto byla statistika zásadním způsobem ovlivněna. Každá dopravní nehoda většího rozsahu s větším počtem účastníků, zejména s následky na zdraví, může vytvořit nebezpečné místo prakticky kdekoliv na páteřních komunikacích s přetíženou dopravou."

Dopravní policie v Jičíně si je samozřejmě vědoma tohoto problematického úseku komunikace č. I/35 mezi obcemi Milovice u Hořic a Úlibicemi, a proto je její činnost zaměřena především do této oblasti. Statistiky dopravních nehod jsou ovšem neúprosné. Od začátku roku došlo na Jičínsku k pěti smrtelným nehodám. V únoru zemřel řidič po srážce dvou vozů na obchvatu Jičína, další tragická nehoda se stala v dubnu v Jičíněvsi. Časně ráno tam třicetiletý řidič vozu Opel Corsa odbočil právě ve chvíli, kdy přes vozovku přecházela 43letá chodkyně. Žena byla na místě mrtvá. Pod Špicí vyhasl život mladého řidiče, bylo to na silnici I/16. Tragické následky měla srážka vozů mezi Slatinami a Milíčevsí, kde zemřel na místě jeden z řidičů. Život muže za volantem vyhasl i při srážce autobusu a automobilu v obci Kněžnice. „Zbystřit pozornost by řidiči v kraji měli v dalších úsecích. Riziková je křižovatka na silnici I/35, kde se potkávají řidiči jedoucí z obce Čistěves do Sadové či do Všestar a Dohalic. V roce 2014 se zde odehrálo pět nehod, z toho jedna skončila úmrtím a jedna těžkým zraněním. Křižovatka se umístila na sedmém místě v Česku co do rizikovosti," popsal mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek.

Odborník: V autě vás může zabít i láhev vody

Praha Místo pohody a odpočinku se prázdninové cestování za volantem může změnit na pořádný stres. Kolony, nervozní řidiči, nebezpečné předjíždění. A bohužel někdy i tragické nehody. Dopravní experti nedávno spočítali, že na českých silnicích o prázdninách denně zahyne 2,4 člověka. V ostatních měsících je tento průměr „jen" 1,7 osoby. Loni se domů z prázdnin nevrátilo 147 lidí, letos (k 7. 8.) zemřelo na silnicích 78 lidí. Před některými úskalími (nejen) letní dopravy varuje v rozhovoru pro Deník Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Prázdniny jsou obdobím, kdy na silnicích umírá více lidí. Je to dáno jen vyšším počtem aut, nebo svoji roli sehrává i počasí, vyšší nervozita či únava z delších cest?
Obecně o prázdninách dochází k většímu přesunu řidičů z místa na místo. Období dovolených a pěkné počasí také často vyláká na cesty i tzv. sváteční řidiče s malými zkušenostmi. Jestliže k tomu přičteme vysoké teploty, dlouhé cesty bez patřičného odpočinku a určitě nervozitu některých řidičů, tak máme smutné číslo usmrcených osob na světě. Celkově lidé podceňují ještě celou řadu dalších faktorů, které mají za následek vážné dopravní nehody. Nerespektování předpisů a překračování rychlosti i svých řidičských dovedností rozhodně mezi tyto faktory patří také.

Pro letní dopravu jsou typické dopravní zácpy. Čeho by se řidiči měli vyvarovat při brzdění, rozjíždění, setrvání v koloně?
V prvé řadě by řidiči měli svou cestu dobře naplánovat. Podívat se na dopravní zpravodajství, vyhnout se uzavírkám, vyjet s dostatečným předstihem to jsou jedny z nejzákladnějších pravidel jízdy. Jízda by měla být co nejvíce plynulá a dodržování patřičných odstupů by mělo být samozřejmostí. Kolikrát mě samotného na silnici předjíždí řidiči doslova jako blázni a vždy se pak přesvědčím, že díky riskantnímu jednání si pomohli možná tak o dvě až tři minuty. Je proto úplně zbytečné někam spěchat a raději si vychutnat klidnou jízdu. Pokud se dostaneme do kolony, nechávejme také patřičné rozestupy a snažme se uhnout auty co nejvíce ke krajnici i třeba kvůli potenciálnímu průjezdu záchranářských vozidel.

Policie nejčastěji trestá překročení rychlosti, ale velkým tématem je dodržování bezpečné vzdálenosti. Lepší se v tomto ohledu naši motoristé, nebo se „lepí na kufry" stále stejně?
Dle mého názoru je to stále stejné. Nevím proč, ale jako Češi jsme asi opravdu zvědavý národ a za každou cenu potřebujeme vědět, co vezou lidé v autě před námi. Každý by si měl zkusit za volantem hru a zkusit odhadnout, jakou ujede vzdálenost za dvě vteřiny. Dvě vteřiny je zhruba doba, než řidič zareaguje a začne brzdit v případě nenadálé události. Při 100kilometrové rychlosti je to již neuvěřitelná vzdálenost, a to si vezměte, kolik řidičů jede ani ne délku deseti metrů za autem.

Řidiči nejenom v létě mají různé způsoby, jak rozhánějí únavu. Nejčastěji kávou nebo energetickým nápojem. Jak se na to tváří dopravní odborník?
Ne moc pozitivně. Zdání totiž klame. Měli bychom si uvědomit, že například káva a podobné nápoje nás spíše dehydratují. Nedostatek tekutin pak zákonitě znamená zvýšenou únavu. Takže je lepší zastavit, projít se, zacvičit si apod. V žádném případě bychom neměli pravidelné pauzy podceňovat, v horkém počasí letních dní by to mohlo platit i dvojnásobně. Ideální je odpočinek 20 minut na každých 150 minut jízdy.

Jeden bonmot říká, že naši řidiči neumějí v autech ani sedět, natož aby je uměli řídit. Mají špatně seřízená sedala do „lehu", nevidí pořádně do zrcátek či nedokážou v kritické chvíli plnou silou nohy brzdit. Které nešvary vídáte vy?
Za svou řidičskou praxi mohu říct, že jsem toho viděl již opravdu hodně. Od sledování TV a čtení novin až po řízení nohami. Jenom když si na to vzpomenu, tak bych nejraději nikam nejezdil a zůstal doma. Vždy, když jedu z Prahy do Karlových Varů, tak říkám ženě, že si připadám jak po 12hodinové šichtě. Hledání těchto „bláznů" na silnici dá opravdu zabrat. Prostě jsem pořád ve střehu.

Před čím varujete?
Řidiči by například na cestu s dětmi měli mít nachystán dobrý program umět děti zabavit různými hrami apod. to aby děti neřádily a nerozptylovaly. Svačinu dětí nechávat na pauzy zamezit jedení a pití v autě. Takové rozlité pitíčko dokáže pěkně rozhodit řidičovu pozornost. Rovněž například pohodlí v autě je určitě namístě, ale i to má svá pravidla. Takové nohy na palubní desku rozhodně nepatří, a to i v případě spolujezdce. Ještě na záchranné službě jsem byl u takové nehody a nebyl to vůbec pěkný pohled.

Když jsem zmínil zrcátka, v létě má mnoho lidí logicky kufry aut naplněny až na vrch. Umějí čeští řidiči správně „nakládat" auta, nenechávají v interiéru zbytečně volné předměty, které by je mohly při brzdění zranit?
To by vydalo na samostatný článek. Lidé si vůbec neuvědomují, kolik potenciálních vrahů si s sebou vezou ve svém autě. Vezměte si například takový lehký mobilní telefon a nebo 0,5litrovou lahev s pitím. Při nehodě na dálnici ve 130kilometrové rychlosti se tyto nenápadné předměty změní doslova v projektily. Telefon ztěžkne na více než 5 kg a původně půlkilová lahev má hned těch kil více než 18. A dostat 18 kily do hlavy může být opravdu smrtelné. Proto všechny věci v autě řádně upevnit, do kufru dát nejdříve těžké věci, pak ty lehčí. Rozhodně by ale neměly přesahovat výšku sedadel a měly by být zajištěné poklopem a nebo třeba sítí.

Autor: Iva Kovářová, Redakce

16.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Octavia - Čína
AUTOMIX.CZ
22

Tohle opravdu není Superb. Škoda v Číně prodává jednu zvláštnost

Krajský přebor ve fotbale: FK Kostelec nad Orlicí - FC Slavia Hradec Králové.
16

„Konečně jsme naznačili svou ofenzivní sílu,“ říká Čermák

ANOmánie hory nezdolala. Patří ODS

Královéhradecko, Trutnovsko - Modrobílé politické barvě patří Krkonoše. Stabilně. Má tři písmena, ale ANO to není. ODS znovu ukázala, jak silnou má na horách pozici.

Sedmnáct tref! Chrudim si zastřílela

Východní Čechy - Krajská hokejová liga: Na Hradecku vede Jičín, který ještě nenašel přemožitele.

Dětem vyhrožoval a bil je, dívku zneužil Dostal šest let

Hradec Králové - Šest let vězení udělil krajský soud muži, kterého obžaloba viní z pohlavního zneužití, vyhrožování, vydírání, ublížení na zdraví a šíření nakažlivé nemoci. Obětmi měli být členové jeho rodiny.

AKTUALIZOVÁNO

Novým ředitelem muzea se stal Petr Grulich

Hradec Králové - To, o čem si Hradec povídá už dva týdny, se stalo skutečností. Rada Královéhradeckého kraje schválila novým ředitelem Muzea východních Čech historika z hradecké univerzity Petra Grulicha. Rada ho vybrala ze sedmi adeptů, kteří se o místo ucházeli.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT