V listopadu bude vyhlášeno výběrové řízení na projekt nového terminálu pardubického letiště a v druhé polovině roku 2017 by již měl nový objekt sloužit cestujícím.

Ve čtvrtek to na Dopravní konferenci Pardubice 2015 řekl náměstek primátora Jan Řehounek. Náklady na nový terminál se odhadují na tři sta milionů korun včetně přístupové komunikace a parkovacích ploch.

Za méně peněz?

„Nezastíráme, že bychom rádi postavili za méně peněz. Ale s touto sumou město počítalo a počítá. Spíše budeme hledět, aby využití prostředků bylo maximálně efektivní," uvedl Jan Řehounek.

Výstavba bude financována společností EBA a.s., jejímiž vlastníky jsou Město Pardubice a Pardubický kraj, ze směnečného programu, který byl již odsouhlasen. „Firma EBA by měla směnečný program čerpat od vítězné banky, kterou je ČSOB. Samozřejmě prověřujeme jiné varianty, ale my budeme preferovat stavět za cizí zdroje, ne za zdroje města. Chceme, aby zhotovitelem byla EBA. Zde ještě budeme muset nalézt společnou řeč s krajem, protože kraj začal deklarovat, že by stavěl i sám, za vlastní peníze," uvedl Jan Řehounek. Město chce využít nízkou cenu peněz a vlastní finance investovat raději jinam.

Směnečný program

Směnečný program je vlastně forma úvěru, která dlužníkovi umožňuje například dřívější splacení. To pro případ, že by se a.s. EBA dařilo a byla schopná splácet větší částky.

Spádová oblast s půl milionem obyvatel představuje pro Letiště Pardubice poměrně rozsáhlý potenciální trh. Přesto došlo v poslední době ke snížení počtu cestujících. Jde zejména o důsledek snížení počtu turistů z Ukrajiny a Ruska. Za ten může ukrajinsko-ruská krize a devalvace rublu.

„Z pohledu letiště jsou relevantní tři hlavní segmenty zákazníků," řekl náměstek pardubického primátora Jan Řehounek. Jsou to charterové lety Čechů do zahraničí a dále cestující na západních a východních linkách.

Naděje: destinace mimo Moskvu

„Klíčem k rozvoji segmentu západ je rozběhnutí pravidelných linek do západní Evropy, a to jak standardních, tak i low-costových společností," uvedl dále Řehounek. Letiště by podle jeho slov mohlo fungovat v roli alternativního letiště k Praze-Ruzyni, a to především pro pasažéry citlivé na cenu.

„Chceme také vytěžit potenciál místních velkých firem. Klíčová je business klientela, pro tu je důležitá dostupnost Prahy, ale právě i region v dosahu Pardubic," uvedl náměstek primátora Jan Řehounek. U východních linek je velice složité odhadovat budoucí vývoj. Dosud nevyužitý potenciál mohou představovat destinace mimo Moskvu a St. Peterburg.

Existují signály o zintenzivňujícím se zájmu cestovních kanceláří, kterým jde o prodej dodatečných služeb. Ty se lépe nabízejí, pokud cestující vystoupí z letadla dále od Prahy.

Pavlína Roztočilová