Část nákladů dosud proplácí kraj. „Každoročně kraj přerozdělí celkem jeden a půl milionu korun na úpravu běžeckých tratí na svém území. V této sezoně půjde do Orlických hor 674 tisíc," uvedl na začátku sezony Petr Vinklář z tiskového oddělení krajského úřadu.

Co kdyby ale krajská podpora poklesla? „Dosud Královéhradecký kraj každoročně na úpravu bílých stop pro běžkaře přispíval. O této podpoře se bude uvažovat i v letošním roce," nechává horaly trochu v nejistotě odpověď Imricha Dioszegiho, tiskového mluvčího Královéhradeckého kraje.

Nemuseli by se pak běžkaři obávat nutnosti zpoplatnění svého koníčku po vzoru jiných horských regionů v České republice? Ztrátu podpory kraje si sice v Orlických horách nepřipouštějí, i tak ale mluví o tom, že současný model financování je pro provozovatele běžeckých stop neudržitelný.

„Právě v těchto dnech řeší Dobrovolný svazek obcí Orlické hory, co dál. Do příští sezony bychom s tím určitě chtěli něco udělat," řekl Vojtěch Špinler, starosta Orlického Záhoří.


Podle slov starosty Orlického Záhoří se nyní diskutují jednotlivé varianty spoluúčasti běžkařů na údržbě stop.

„Verzí je několik. Mě osobně se zamlouvá prodej samolepek v různých hodnotách, které si návštěvníci hor nalepí na lyže. Na některých místech zavedli dárcovské SMSky, které lidé odeslali, pokud byli se stavem tratě spokojeni. V tomto případě je ale problém s tím, že část prostředků spolkne operátor. Další možností jsou pověření pracovníci, kteří s kasičkou vybírají přímo v terénu," shrnul Vojtěch Špinler.

Nejsou to ale jediné možnosti. Horské obce nyní zvažují i to, že by o spoluúčast požádaly další obce a města regionu, z nichž k nim skibusy vyrážejí. Další alternativou je větší zapojení podnikatelských subjektů, které z návštěvnosti hor profitují.

Každopádně by ale vše mělo být na principu dobrovolnosti. Instalace turniketů je podle starosty Orlického Záhoří v našich podmínkách nepředstavitelná. Zkušenosti z jiných míst republiky přitom ukazují, že většina návštěvníků hor na žádost o zapojení slyší.