Mikuláš Vonwiller by měl radost. Když v roce 1834 v Žamberku dokončil stavbu továrny na výrobu vlněného zboží, netušil, že se do ní po více než 170 letech vrátí hluk strojů, vůně oleje a oblaka páry. Od roku 2010 ve Vonwillerce roste největší soukromá sbírka parních strojů v Čechách pod hlavičkou Muzea starých strojů a technologií. To společně s železničním muzeem v polské Javořině Slezské naplánovalo společný projekt za dva miliony Euro, na který budou v květnu podávat žádost o dotaci.

Vizualizace Muzea starých strojů.

Unikátní výsledky průmyslové revoluce ožívají nejen v dílnách muzea, ale i na dvoře a v rozsáhlých expozicích. Před pár lety tam vdechli život lokomobilu, který si na začátku 20. století objednal Ferdinand d´Este z Ameriky, opečovávají funkční parní nákladní automobil Škoda Sentinel nebo desítky benzinových a naftových stabilních motorů, přičemž vzácnou sbírku tvoří motory od 26 českých výrobců.

V expozici automobilů parkuje Packard s karoserií Brožík, který byl jako tehdy nejrychlejší auto v republice vystaven na světové výstavě v Praze, nebo závodní automobil Praga Pikolo z roku 1925, jeden ze dvou dochovaných exponátů u nás. „Nejnovějším přírůstkem je nákladní automobil Laurin a Klement, který se do Čech vrátil asi po čtvrt století z rakouského Gratzu," informuje o novince v muzeu Michal Bednář.

Unikáty muzea se návštěvníkům představí v sobotu 21. května při tradičním dni otevřených dveří. „Velké parní stroje tentokrát doplní modely parních strojů. Na dvoře bude jezdit a návštěvníky vozit modelová parní železnice. Vystaveno bude několik modelových kolejišť, to nejdelší v expozici automobilů bude mít přes tři sta metrů," zve do Vonwillerovy továrny předseda muzejního spolku.

SPOLEČNÉ PLÁNY

Návštěvníci budou moci nahlédnout i do plánů muzea ztvárněných na vizualizacích. Ty se stanou skutečností, pokud české a polské muzeum získají podporu pro svůj projekt za zhruba 2 miliony Euro z programu Evropské unie Překračujeme hranice. „Celý ten projekt je o spolupráci dvou technických muzeí. V Javořině Slezské je úspěšné lokomotivní depo s padesátkou velkých parních lokomotiv. Tento projekt se týká nově zakoupeného depa blíže k českým hranicím v Dzierżoniówě a bude provázané s žamberským muzeem starých strojů," vysvětlil Michal Bednář. V Žamberku je cílem rekonstrukce a revitalizace budov, vybudování zázemí pro návštěvníky. „Chceme udržet historický industriální ráz. Snažili jsme se architektům vštípit, aby do toho nevnášeli nové prvky, abychom ctili historii. Spíš se obnovuje a odstraňují se novější zásahy," doplnil Bednář.

Pojítkem mezi oběma muzei má být pára. „Chceme ukázat průmyslovou revoluci jak na české straně, tak i ve Slezsku, a vše, co se změnilo. V Žamberku budou k vidění i stroje pro zemědělství, u nás stroje, které mají něco společného s dopravou, tady automobily, u nás železnice, to se doplňuje – je to jedna historie 19. století," uvedl Piotr Gerber z polské nadace ochrany průmyslového dědictví.

Vizualizace Muzea starých strojů.

Aktivity muzea chce podporovat i Pardubický kraj, Žamberk by mohl být zastávkou pravidelných letních jízd parních vlaků. Přidává se i město Žamberk s plánem na vybudování parkoviště a úpravy okolí. „Chceme v této lokalitě vybudovat dobové osvětlení a doplnit ji lavičkami, aby to odpovídalo době parních strojů," prozradil starosta Jiří Dytrt.

Vizualizace: Reprofoto Atelier Walter