„Vejce prodáváme zhruba o korunu třicet levněji než před rokem. Je však přitom potřeba mít na paměti, že cena výkupní je kvůli dalším maržím v obchodním řetězci něco jiného než konečná cena spotřebitelská," vysvětluje Ladislav Voves, obchodní náměstek farmy Mave Jičín, jednoho z největších tuzemských výrobců vajec.

Větší klece

Drůbežáři už vloni vinili z tehdejšího prudkého nárůstu cen vajec především hypermarkety. Mnohé z nich prý paniky kvůli nedostatku vajec na trhu zneužily a neúměrně zvýšily své marže.

Krize však českému trhu nakonec prospěla. Vajec je už prakticky stejně jako před dvěma lety. Česko se v jejich produkci opět stalo soběstačné a i zákazníci upřednostňují domácí produkty.

Loňskou krizi způsobilo nařízení z Bruselu „zlidštit" životní podmínky nosnic v klecích. Těchto chovů je naprostá většina. Drůbežárny se na novou směrnici ale nestihly včas připravit a před Velikonocemi musely zastavit provoz svých farem a narychlo je přebudovávat.

„My jsme to stihli v předstihu už v roce 2011, takže jsme výrobu zastavit nemuseli. Nyní je naše prodejní cena vajec zhruba 2,30 koruny, ale kvůli rostoucí nabídce a doplňování chovů bude cena dále klesat," řekl Petr Hošek z vedení další velké drůbežárny v kraji, Podniku pro výrobu vajec v Kosičkách u Chlumce nad Cidlinou.

Na pultech obchodů se nyní ceny pohybují kolem čtyř korun za kus. Dají se sehnat i levněji,  často však jsou pochybného dovozového původu.

Bruselský výstřelek

Jičínská slepičárna Mave musela na rozdíl od podniku v Kosičkách vloni v lednu farmu kvůli nutnosti přestavby klecí zavřít a na jatka před rekonstrukcí klecových chovů poslat 150 tisíc nosnic.

„Byly to sice bruselské výstřelky, ale je pravdou, že větší klece zlepšily zdravotní stav nosnic," podotkl Voves. Ročně tu vyprodukují 66 milionů vajec.

V nových, tzv. obohacených klecích je pro každou slepici vyhrazena asi o třetinu větší plocha než v původních, musí mít také k dispozici hrabaniště, hnízdo či hřad. V konvenčních klecích vycházelo na jednu slepici 550 centimetrů čtverečních, v obohacené kleci je to 750 centimetrů. Nosnice je možno chovat také na podestýlce ve velkých halách či ve voliérách. Samostatnou kapitolou jsou ekologické chovy.

Jak v obchodě poznat dobrý produkt?

Základní informace o vejcích pozná zákazník z kódu, kterým jsou všechna vejce orazítkována. Tento kód se skládá ze tří symbolů.

Příklad: 3 CZ 1234

1. První číslice označuje metodu chovu nosnic:
1 – vejce nosnic ve volném výběhu (podobá se domácímu chovu)
2 – vejce nosnic v halách, tzn. s podestýlkou (cca 8 % vajec v obchodech)
3 – vejce nosnic v klecích (zhruba 90 % vajec na českých pultech)
0 – vejce nosnic chovaných podle požadavků ekologického zemědělství (BIO) – podobné jako domácí chov, ale musí splňovat řadu předpisů

Ilustrační foto2. Kód producenta na vejci
zjistíte původ vajec, např.:
CZ – Česká Republika
SK – Slovensko
LT – Litva
PL – Polsko
DE – Německo

3. Poslední čtyřčíslí
např. 1234 – znamená registrační číslo chovu (samotný výrobce). Toto číslo je určeno hlavně pro kontrolory z potravinářské inspekce, běžnému zákazníkovi zatím moc neřeknou. Během pár týdnů by však i tento údaj měl být dohledatelný na webu podniku Mezinárodní testování drůbeže v Ústrašicích.

Pozor:
- Orazítkována kódem nemusí být pouze vejce z malých chovů, odkud jdou přímo zákazníkovi, v tom případě ale prodejci musí mít razítko s příslušným kódem na vyžádání u sebe.

- V obchodech by zákazníci neměli dát na zavádějící reklamní nápisy na platech vajec (např. „Domácí vejce" nebo "Jako od babičky"), ale řídit se jen a jen kódem na vejcích.

Zdroj: Deník, vejcekosicky.cz