Česká hejtmanství vycítila příležitost, že teď po parlamentních volbách je ideální chvíle zatlačit na formující se novou vládu s požadavky na více kompetencí a také peněz.

Nedostatek financí je nejvíce vidět na krajských silnicích. Jejich hustou síť, kterou před 17 lety kraje od státu převzaly v katastrofálním stavu a bez přídělu peněz, hejtmanství nestíhají opravovat. Jejich takzvaný vnitřní dluh už dosahuje v celém Česku odhadem 150 miliard korun. Krajští cestáři látají hlavně výmoly, na rozsáhlejší modernizace jim už moc peněz nezbývá.

V kraji dluh 15 miliard

„Je nezbytné, aby kraje měly dlouhodobě zajištěné finanční prostředky na rekonstrukce silnic nižších tříd. Například v Pardubickém kraji máme deficit na silnicích II. a III. tříd okolo 15 miliard korun a situace v ostatních krajích je obdobná. Mohli bychom se dostat do stavu, že bychom bez těchto prostředků museli uzavřít havarijní mosty, což by způsobilo velké problémy například při dopravní obslužnosti autobusovou dopravou,“ sdělil na jednání Asociace krajů hejtman Martin Netolický.

V Pardubickém kraji je podle jeho odhadu až 32 % silnic II. třídy v havarijním stavu, u silnic III. tříd to je dokonce téměř 70 %. Stát sice prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury začal v posledních třech letech krajům v součtu kolem čtyř miliard korun ročně posílat, teď však s tím chce skončit. Stát se stará jen o 15 % silnic – státovky a dálnice.

Žebrák na kolenou

„Ani peníze, které nám stát doposud dával, rozhodně i s pomocí vlastních zdrojů nebo fondů Evropské unie nestačí na zajištění optimálního stavu silnic. Stát se tváří, že se ho regionální komunikace vůbec netýkají. Rozhodně není příjemné být v každoroční pozici žebráka, který na kolenou prosí, aby velký mocipán rozhodl o relativně malých prostředcích na obnovu silnic,“ dodal hejtman.

Královéhradecké hejtmanství má požadavky stejné. „Přesun kompetencí na krajskou úroveň bez zajištění stabilního financování je dlouhodobý problém, který se týká řady oblastí, silnice jsou jen špičkou ledovce,“ řekl hradecký hejtman Jiří Štěpán.

O více peněz na krajské silnice slíbila v nové vládě bojovat hořická rodačka Klára Dostálová, kterou chce Andrej Babiš na post ministryně pro místní rozvoj.