Předběžně se počítá s pořízením deseti až 12 motorových vlaků každý za 60 až 80 milionů korun. Zakázka tak může být za 600 milionů, ale také bezmála za miliardu korun. „Z toho 85 procent by ale mohla krýt dotace Evropské unie,"sdělila mluvčí kraje Markéta Dědková.

V dotačním programu by na pořízení nových vlaků mělo být podle ministerstva dopravy na 20 miliard korun, polovina pro regiony. Jen Jihomoravský kraj chce přitom nakoupit vlaky za 7,1 miliardy korun, což by z dotací odčerpalo šest miliard.

„Je zřejmé, že očekávaná celorepubliková dotační alokace kolem deseti miliard korun nemůže spravedlivě pokrýt potřeby všech krajů současně. Je tedy důležité o tom včas jednat," řekl liberecký hejtman Martin Půta. Kraj podle Půty rozhodně sám nakupovat nebude.

Liberecký kraj už připravuje veřejné soutěže pro regionální linky, kde v roce 2019 skončí smlouvy s Českými drahami. Se soutěžemi jsou v kraji dobré zkušenosti. Už dnes dopravci vzešlí z tendrů zajišťují provoz 46 procent regionálních tratí. Z Liberce přes německou Žitavu do Varnsdorfu v Ústeckém kraji a také z Liberce do Drážďan jezdí německý Vogtlandbahn.

Na takzvané Jizerskohorské železnici, která zahrnuje železniční dopravu ve Frýdlantském výběžku, z Liberce na Harrachov a dál do polské Sklářské Poreby a také ze Smržovky do Josefova Dolu, zase České dráhy.

Na těchto tratích jezdí na základě veřejných zakázek moderní nízkopodlažní vlaky, schopné jet až stokilometrovou rychlostí. Pořídili je sami dopravci právě pro tyto zakázky.

Třeba České dráhy, které od prosince 2011 jezdí na Jizerskohorské železnici, pro ni nakoupily 16 moderních vozů Stadler pro 70 sedících pasažérů za 878 milionů korun. Dalších 17 vozů stejné firmy tehdy koupil dopravce pro Vysočinu. Na nákup za 1,776 miliardy korun přispěla zhruba půl miliardou korun Evropská unie.