Představte blíže svoji 
nezvyklou práci.
Naše skupina připravuje koně pro speciální filmové akce. Nejenom pro akční kaskadérské scény, ale spolehlivé koně pro herce, protože herci se nesmí nic stát a musí vždy vypadat, že umí jezdit. Koně určené pro válečné či historické scény musejí umět padat, vzpínat se a nesmí se například bát ohně.

Chodíte do akce také sami?
Ano. V případě, že herci potřebují natočit scénu s koněm, která je nebezpečná nebo příliš rychlá, tak je zastupujeme my –  dublové.

Jak dlouhé to děláte?
Už patnáct let.

Přibližte našim čtenářům známější filmy, na jejichž vzniku jste se podílela.
Tuto otázku jsem čekala, ale před chvíli jsem vystoupila z auta. Prší a já nemám připravenou ani filmotéku (smích). Natáčení mám za sebou dlouhou řadu a pořád jedeme dál. Pracujeme hodně v zahraničí a nějakou dobu trvá, než se filmy dostanou k nám do kin a následně do televize. Myslím, že v kinech už běžel historický thriller Anonym (v originále Anonymous). Tři roky jsme točili seriál Borgiové s Jeremy Ironsem v hlavní roli. Pracovali jsme na filmu Kletba Bratří Grimmů (Matt Damon, Heath Ledger), podíleli jsme se na novém zpracování Třech mušketýrů či na Jakubiskově Bathory o čachtické paní.

Víte, že Bathory se shodou okolností natáčel nedaleko Potštejna na zámku v Doudlebách.  Točilo se zde v zimě…
Točili jsme Bathory jinde 
v Čechách, ale tu zimu si vybavuji. Pan režisér chtěl, aby naši kluci chodili venku   dlouhé hodiny jenom v košilích. Bylo to drsné natáčení, proto mně utkvělo v paměti.

Jsou vaše koně něčím výjimeční, když se dokážou naučit velmi složitým dovednostem?
Určitě. Pracně je hledáme. Je to stejné jako u lidí, kteří disponují určitým nadáním. Hledám typy koní, kterým dělají těžké scény radost, kterým nevadí stres, mají tu práci rádi a potěší je potlesk.

Jak vypadá příprava koně?
První rok se učí základní dovednosti jak ze země, tak pod jezdcem. Na Vochtánce budeme prezentovat výcvik filmového koně, při němž získává důvěru ke svému pánovi – jezdci. Potom se obsazuje do show, kde se naučí vnímat třeba práskání bičem, různé efekty či hlučné publikum. Až potom ho obsazujeme do filmu. Nejprve pod jezdce, kde je třeba vojsko nebo více koní pohromadě. Ve filmu je vše jinak –  kamery jsou blízko, clony jsou blízko, jsou tu herci a členové filmového štábu. Lidé od filmu koně často vnímají jako rekvizity a vůbec je nenapadne, že se třeba mohou ohnat po mouše a někoho trefit, aniž by chtěli ublížit. Když kůň odpracuje třeba dva roky pod jezdci,  prokáže charakter a je poslušný, může začít pracovat pod hercem. Pak začínáme hledat pro koně specializaci.

Co si pod tím představit?
Každý kůň při práci ukáže, co ho baví a v čem je dobrý. Některý umí práci ze země, jiný zvládá lehání, další je velmi temperamentní pro kaskadérské práce, jako jsou pády, různé skoky, průjezdy ohněm a podobně. Málokdo ví, že koně se také vzájemně dublují.

Co to znamená?
Když jsme třeba dělali krásný film Ostwind, v němž byl hlavním představitelem nádherný černý hřebec, tak ho hrálo asi šest koní. Úkoly jsou pro ně natolik specifické, že je musíte střídat. Některý  je výborný ve scénách s herci, jiný perfektně pracuje sám ve volném prostoru. Je to prostě taková alchymie, když to chcete dělat dobře, jako ostatně každá práce.

Jsou skutečně nejnáročnější scény s ohněm? Zvířata 
se přece ohně bojí…
Je to o důvěře. Koni se při výcviku nesmí nikdy nic stát. Začíná se pomalu přes louče, pak se třeba projíždí mezi hořícími tyčemi či barely. Nakonec se jde s ohněm ke koni velmi blízko. Jezdec rozhodně nesmí dopustit, aby s ním zastavil někde v ohni nebo aby se koni něco stalo.
Nejtěžšími scénami jsou ale paradoxně klidové scény. Nejnáročnější je například úkol, kdy má kůň stát uprostřed louky sám. Nesmí se pást, nesmí utéct. Musí  se dle přání režiséra určitým směrem dívat. Nebo musí přiběhnout sám z bodu A do bodu B, přitom skočit přes ohradu a zastavit přímo před herečkou. To jsou scény, které vypadají celkem jednoduše, ale jsou jedny s nejsložitějších. Pokud nezmiňujeme skok ve volném prostoru přes auta nebo komplikované pády. Ty samozřejmě mají svoji složitost a musí se nacvičovat dlouho. Akce se musí zajistit tak, aby byl na zemi podklad, který koni neublíží. Kaskadérský kousek musí být člověk i kůň schopný zopakovat i v dalších natáčecích záběrech, nejenom jednou.