Tříměsíční zpoždění nabrala výstavba nové továrny na autodíly ve Dvoře Králové. Záměr firmy Karsit pro více než tři stovky nových zaměstnanců pozdržela námitka, kterou krajskému úřadu před prázdninami doručil spolek Za Kocléřov z nedaleké Vítězné. Úředníkům vytkl, že po Karsitu nepožadoval podrobnější posuzování vlivu na životní prostředí, tzv. velkou studii EIA.

NA POSLEDNÍ CHVÍLI

„Od ministerstva životního prostředí jsme obdrželi rozhodnutí o zamítnutí námitky spolku Za Kocléřov. Jsme rádi, že tento spor takto dopadl, i když jsme ho sledovali jen z dálky. Týkal se namítajícího spolku a krajského úřadu,“ řekl Jan Kříž, ředitel budoucího závodu. „Nicméně nás proces zbrzdil zhruba o tři měsíce,“ doplnil Kříž. Karsit přitom dodal požadovanou malou studii EIA. Přesně tak, jak vyžadoval zákon a krajský úřad.

Firma původně předpokládala, že výstavbu nové fabriky v části Zboží rozjede už letos v září. Plánování teď ale musela pozdržet. Stavbaři průmyslovou zónu o rozloze 12 hektarů obsadí nejdříve na začátku nadcházejícího roku. Už v červnu 2018 přitom měla být továrna uvedena do zkušebního provozu.

Jan Kříž přiznává, že námitka spolku Za Kocléřov, za nímž stojí právník Jiří Nývlt z Vítězné, firmu zaskočila. „Proti rozhodnutí se spolek neodvolal ve stanoveném čase a my jsme už čekali na nabytí právní moci. Dva dny před jejím dovršením jsme se ale dozvěděli o námitce. Možná jsme si zprvu ani neuvědomovali, jaké zdržení to přinese,“ rekapituluje problémy Kříž.

PRÁCE PRO 350 LIDÍ

Práci v novém závodě najdou lidé na různých pozicích. Základem fabriky budou dvě haly na svařování a další na lisování a expedici. Firma přijme logistiky, technology, pracovníky v oddělení IT i personalisty.

Po kompletním dobudování zóny tu bude pracovat 350 zaměstnanců. Investice firmy do vybudování nové průmyslové zóny ve Zboží se vyšplhají na více než 2,5 miliardy korun.

Průmyslová zóna v královédvorské části Zboží byla na prodej dlouhá léta. O kopcovitý terén bez zasíťování ale dlouho nikdo nejevil relevantní zájem. Po avizování zájmu od společnosti Karsit Automotive se však město najednou zabývalo třemi nabídkami. Jako nejvýhodnější nakonec, v konkurenci dalších místních firem Inzat a Juta, radní vybrali právě nabídku podnikatele Františka Řípy.

„Je pro nás důležité, že zakázka bude realizována ve velmi krátké době. Nabídne práci pro mnoho lidí z celého regionu, kteří za ní nyní musí dojíždět. Důležité je i to, že Karsit má dojednanou významnou desetiletou zakázku, což představuje určitou jistotu,“ komentoval rozhodnutí starosta Dvora Králové Jan Jarolím.

Město by ve výsledku mělo obdržet zhruba 20 milionů korun. S Karsitem se nyní stále podílí na zasíťování pozemku.