Co nového nabídl letošní Den otevřených dveří oproti těm předchozím?
Rozšířili jsme množství stanovišť, kde jsou ukázky resuscitace, kterou je možné si taky vyzkoušet, možnost prohlédnout si zevnitř záchranářská auta, máme tady dva vrtulníky v medicínské úpravě, k tomu malý cvičný vrtulník, takže je z čeho vybírat. Bohužel se víc do toho místa nevejde. To hlavní ale lidé můžou vidět na Helicopter show 12. a 13. května na královéhradeckém letišti, takže všechny srdečně zvu a moc se těším. Slibuji, že právě tam toho návštěvníci uvidí nejméně desetkrát tolik.

Kolika piloty disponuje v současnosti hradecká letecká záchranka?
V Hradci se nám podařilo rozšířit letecký team, takže tady létá šest pilotů.

Jaké jsou nároky na pilota letecké záchranné služby?
Strašně vysoké. I kdyby byl někdo zkušený pilot, třeba i od armády, a může mít nalétáno tisíce hodin, aby mohl být pilotem LZS, tak jsou limity nastaveny na té úplně nejvyšší hranici. I zkušený pilot musí nejprve létat 500 hodin pod dozorem jiného pilota, čili několik let, protože ta práce je nesmírně náročná v tom, že na rozdíl od klasických jiných letů kdy ví, kam letí, má čas se připravit, rozmyslet se, zjistit počasí, tady je všechno teď hned. Prostě zapípá pager, pilot okamžitě startuje vrtulník, hned je ve vzduchu, za dalších pět minut přistává na zásahu, a nemá čas si to rozmýšlet, kroužit, dohadovat se. Tam jde o život. Každá vteřina hraje roli.

Jak dlouho létáte?
Právě včera jsem zjistil, že létám 32 let, a jako pilot LZS létám 20 let.

Proč děláte právě tuhle práci?
Víte, já mám za sebou v létání úplně všechno. Létám letadla i vrtulníky, létal jsem aerotaxi, jsem instruktor, examinátor, zalétávací pilot, jsem i bývalý akrobat, to všechno je nádherné létání. Ale záchranná služba je opravdu nejvíc. Protože tam je vidět hned výsledek, když se snažíte někomu pomoct. Nepřeháním, je ta opravdu nejnáročnější práce, protože se musíte rozhodovat rychle a správně. Navíc musíte i umět odhadnout a obhájit si rozhodnutí, že když někam nedoletíte, je to správně, protože byste jinak ohrozil celou posádku. Je to opravdu velice náročné. Jde prostě o život, a je to svým způsobem poslání.

Jak si stojí LZS v Hradci Králové z hlediska podmínek a vybavení - chtěli byste ještě něco vylepšit?
Právě teď disponujeme nejmodernějším vybavením, které existuje. Spíš by nám stačilo, kdyby nám státní úřady přestaly klást překážky. Protože my jsme právě tady v Hradci historicky létali i v zimních měsících, po setmění do 7 do večera, to nám je teď Ministerstvem zdravotnictví zakazováno, přestože bychom s minimálním nárůstem nákladů mohli držet 24 hodinový provoz, což v podstatě nechtějí, i když k tomu máme všechny předpoklady, technické vybavení i posádku.
Také doufáme v to, že odoláme nesmyslnému tlaku zestátňování, které se plánuje cca za tři roky. A že tuto službu udržíme na vysoké úrovni dál i po roce 2020.
Byli bychom rádi, kdybychom v plném rozsahu mohli dělat to, co umíme, a hlavně to, co považujeme za nejdůležitější - zachraňovat lidi.