Čím se tato akce lišila od jiných závodů?
(JP) Jednalo se o tři závody ve dvou dnech. Jsme jeden z mála oddílů v republice, který byl schopen něco takového organizačně zabezpečit. Všechny tři závody jsou typově odlišné – štafety mají jiný start, výdej map až na mapovém startu, cíl s předávkou, více kontrol v lese, farsty, radio-kontroly apod. Sprint se odlišoval typem terénu (v posledních letech jsme byli zvyklí pořádat závody jen v lese) – městský sprint přináší komplikace jako omezení dopravy, nutnost hlídání kontrol, fakt, že kontroly nejdou zapíchnout do betonu atd. Oba závody se pak celkově liší počtem účastníků – cca 300 štafet a 700 závodníků sprintu.

Jak dlouho příprava trvá?
(JP, VK) Uspořádání takových závodů je dlouhý proces, výběrové řízení proběhlo už v r. 2012, následovalo získávání povolení od vlastníků lesa  a úřadů a tvorba speciální mapy (prostor nesměl být proběhán v minulých letech). Dále zhruba dva měsíce před konáním závodů se musejí navrhnout tratě, které rychnovští běžci několikrát testovali. V neposlední řadě těsně před závodním víkendem jsme museli postavit start, cílovou arénu a zázemí pro závodníky (občerstvení, TOI-TOI atd).

Co se ukázalo jako logisticky nejkomplikovanější?
(MK) Uspořádat dva závody v jeden den je velmi časově náročné. Aréna sprintu v Rychnově musela být postavena nezávisle již během sobotního dopoledne, kdy byla většina organizátorů vázána pořádáním štafet na Hradisku (cca 5km od RK), aby se závodníci hned po štafetách mohli přemístit do města. Asi nejnáročnější byl bleskový sběr a přesun kontrol z Hradiska a následný roznos kontrol sprintu v Rychnově – na vše musely stačit dvě hodiny. To se naštěstí povedlo bez velkých komplikací.

Kdo všechno přiložil ruku k dílu?
(VJ) Členové oddílu se do pořádání zapojili dle svých možností, pracovních i znalostních. I ti nejmenší vypomohli – např. při nekonečném balení map a popisů kontrol. Rychnovští skauti v sobotu dopoledne ohraničovali (tzv. „omlíkovávali") zakázané prostory a poté společně se studenty gymnázia hlídali kontroly ve městě. Rodiče, příbuzní a kamarádi pomáhali na startu i v cíli, s občerstvením a stavbou center. Ubytování umožnily ZŠ Javornická a Masarykova a VOŠ a SPŠ, stravování zabezpečila Školní jídelna U Stadionu.

Klapalo vše bez problémů?
(VJ) Samozřejmě k některým zádrhelům došlo, ale s odstupem jednoho dne můžu říct, že mě mile překvapilo to, jak skvěle vše klapalo, krásným počasím počínaje. Z drobných zádrhelů zmíním na štafetách vosy a sršně, při městském sprintu se vloudila drobná chybička v počtu vytisknutých map pro jednu kategorii, což jsme na dotiskem na místě bleskurychle vyřešili.

Určitě už jste na podobných závodech byli – co měl Rychnov navíc?
(JP) Je toho hodně. Přívětivé shromaždiště štafet. Důkladné ošetření zákazaných míst sprintu. Podařilo se nám závodníky dostat do pěkných a zajímavých koutů města a přitom měli v mapě pořád co řešit, nebyl to jen běžák. Hodnotné ceny ve všech kategoriích. Stánek s domácími buchtami. Noční prohlídka zámku taky nebyla k zahození.

Můžete nám popsat svoji sobotu?
(MK) 6.00 vstávám, 6:30 sedám na kolo a jedu na Hradisko, 7:00 příprava kontrol a stojanů pro roznašeče, 7:30 sraz s roznašeči, 8:00 odchod roznos + proběhnutí některých kontrol, 9:00 příchod roznašečů, 10:00 start štafet, 10-13:00 se jako stavitel musím pohybovat v cíli společně s hlavním rozhodčím a ředitelem závodu. 13:30 odjezd do Rychnova, 14:00  infosraz s hlídači kontrol, 14:30 příjezd kontrol a roznašečů z Hradiska, 15:00 roznos sprintu, 15:30 proběhnutí všech kontrol sprintu, 16:00 start sprintu, 16-18:00 se opět jako stavitel pohybuji s hlavním rozhodčím v cíli. 18:30 večeře, 19:00 balení materiálu a odvoz zpět na Hradisko (aby bylo připraveno na nedělní závod), 23:00 konečně zalézám radostně do spacáku v cílové aréně na Hradisku.

A teď závody pohledem čísel:
285  tříčlenných štafet, 710 závodníků sprintu, 61 oddílů z celé republiky, více než 60 organizátorů a dalších 50 pomocníků, 3200 ks vytištěných map, 490 ubytovaných, 14 roznašečů kontrol naběhalo celkem 20 km každý, roznesli 310 kontrol, použili jsme cca 1.5 km „mlíka" na ohraničení zakázaných prostor, narazili jsme na 5 vosích a 1 sršní hnízdo, vypily se čtyři sudy piva…

Co nám řekli závodníci?
(H21) Doma jsem se předem díval na mapu a říkal jsem si: „Takové malé město, to poběžíme jen mezi paneláky. Historická zástavba, nádherná zeleň i fyzická náročnost mne překvapily."
(D35C) Nejkrásnější byl pohled, když člověk proběhl zahradnictvím do parku a měl před sebou panorama zámku a kostela.
(D55C) Jídlo ve školní jídelně? Vynikající – a jen za 56 Kč! Neuvěřitelné!
(D21E) Start průmyslovkou byl skvělý nápad!
(H12C) Bylo to  mrtě drsný – vyběhl jsem z mapy!

A hlídači?
(Janovcovi, RK) – S prosbou o výpomoc se na nás obrátila kamarádka, hlídali jsme u přeběhu závodníků přes silnici u ZŠ Kolowratská. Jsme rádi, že jsme mohli udělat něco pro dobrou věc.
(Olda Fajfr, GFMP) – Na akci nás nalákala naše paní učitelka. Orienťák jsem kdysi běhal, takže jsem věděl, co mne čeká, a přichystal jsem se důkladně – skládací židle, spousta jídla, pití a sladkostí, takže ty tři hodiny hlídání kontroly na Panské docela uběhly.

Na tomto místě bychom chtěli poděkovat všem, kteří ke zdárnému průběhu akce přispěli.
Za SOOB SPARTAK Rychnov nad Kněžnou, Milena Lockerová