Redakce oslovila lídry vybraných stran, koalic a hnutí a položila jim dvě otázky:

1. Kdybyste měl/a tu moc a mohl/a okamžitě vyřešit nejpalčivější problémy kraje, které tři by to byly a jak byste – ve stručnosti – postupoval/a?

2. Za co byste odstupující krajské vládě dal/a jedničku a za co by u vás měla nedostatečnou. Obě polohy, prosím, stručně zdůvodněte.

Jejich odpovědi jsou omezené daným rozsahem, který někteří ani nevyužili. Odpovědi řadíme v abecedním pořadí lídrů.

Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL)

Politická příslušnost: předseda KDU-ČSL
Bydliště: Náchod
Rodinný stav: ženatý
Rodina: manželka je na mateřské dovolené a máme půlročního syna
Původní povolání: zvěrolékař
Nynější povolání: předseda KDU-ČSL – tomu se věnuji naplno
Záliby: dům a zahrada, příroda, historie, literatura, výtvarné umění
Životní krédo: Pán Bůh nám dal dvě ruce, abychom ho neobtěžovali s každou maličkostí.

Pavel Bělobrádek při on-line rozhovoru se čtenáři v redakci Deníku.

Pavel Bělobrádek

1. Určitě by to byly silnice, dořešil bych D11 s přivaděčem a obchvatem Náchoda a výrazně postoupil v modernizaci zdravotnictví.

2. Jedničku bych jí dal za to, jak se postavila k otevřenosti státní správy směrem k občanům. Přestaly se tajit smlouvy a krajský úřad začal lépe komunikovat s občany. Rezervy měla v práci s investory a podnikateli v našem kraji, které nedokázala dostatečně motivovat a podporovat.

Rudolf Cogan (TOP 09 a Starostové)

Politická příslušnost: nestraník (podporuji myšlenky Starostů i TOP 09)
Bydliště: Nová Paka
Rodinný stav: syn Mikuláš Rudolf 7 let, jinak sám
Původní povolání: právník,
 ekonom
Nynější povolání: starosta
Záliby: věda, umění
Životní krédo: Problémy je třeba vyřešit, ne zametat.

Rudolf Cogan

Rudolf Cogan

1. Stabilizace financí kraje – bude potřeba pevné vedení. Zatím bohužel vyskytne-li se určitý problém, nalijí se tam peníze bez hledání odpovědnosti. Investice musí být vždy důkladně projekčně připraveny a musí mít i jasné finanční krytí.

Uvedu příklad: Kraj má připraven projekt rekonstrukce náchodské nemocnice za 1,2 miliardy. Kraj přijal 600 milionů korun úvěr, 125 milionů evropskou dotaci, s nadějí, že ještě z evropských peněz něco zbude – ale už je konec. Není stavební povolení a výběrové řízení ÚOHS dvakrát pozastavil. Podmínky pro vstup do soutěže jsou přísné – 3 stavby nad 800 milionů plus dva operační sály nad 60 milionů korun. Dodací lhůta je plánovaná na 27 měsíců – ale pozor, evropskou dotaci nutno utratit do konce roku 2015. Tedy za 39 měsíců, takže se kraj dostane do tísně a bude v tlaku od dodavatele. Stavební firma může té tísně využít, bude uplatňovat vícepráce a chyby v projektu, který se narychlo dokončuje. Dotace musí být vyčerpána v termínu, a na soud tak nebude už čas.

Jak bych to udělal já? Předně bych zajistil pořádnou dotaci. Na kraj připadlo 5,5 miliardy z Evropské unie – nemocnice v Náchodě je letitý problém a měla být řešená mezi prvním akcemi, mělo tam jít 600 milionů korun. Jako Plzeňský kraj, nemocnice v Klatovech – 450 milionů. I teď úplně nakonec při 28. výzvě na jaře dostala nemocnice Svitavy 140 milionů, a pardubická krajská 258 milionů korun. Jenže náš kraj preferoval jiné investice a teď se to snaží před volbami za každou cenu politicky dohonit.

Za daných okolností je třeba buď státní dotace, nebo počkat na programové období evropských peněz po roce 2014. Moje představa je 50 procent dotace, 25 procent vlastní peníze kraje, 25 procent úvěr.

Obsah projektu nejsem schopen hodnotit. Nejsem expert na vybavení nemocnic. Pro mne následuje výběrové řízení: je potřeba ho otevřít. Nechal bych soutěžit každou firmu, která už postavila nemocnici alespoň za 250 milionů korun plus jeden operační sál. Snížení vstupních podmínek by přilákalo dvakrát až třikrát více firem. Ze zkušenosti vím, že každá firma navíc snižuje konečnou nabídkovou cenu o 1 procento. Vloni jsme v Nové Pace soutěžili o rekonstrukci čističky vod. Projektová cena 130 milionů, vstup do soutěže  50 milionů, 19 soutěžících. A výsledek? 79 milionů korun, za prodloužených záruk a při odkladech plateb. Je vždy potřeba soutěže otevřít a pak zveřejnit i výsledky soutěže a také průběh realizace – ostatní soutěžící, novináři i občané hlídají, zda byla naplňována smlouva!

Takže k nemocnici v Náchodě je třeba přistupovat takto zásadně, pořádně soutěžit, mít pro kraj velice výhodnou smlouvu – ať firma klidně prodělá, to je její riziko.

Při výstavbě je třeba mít prvotřídní dozor investora. Tvrdě trvat na smlouvě, kvalitě i termínů dodání a uplatňovat smluvní sankce. Pak nebude výstavba nemocnice v Náchodě finanční harakiri.

A teď už jen ve stručnosti. Rozvoj silnic – tady pomůžou jedině peníze, vlastní a dotace. Dopravní dostupnost je klíčová pro rozvoj celého území kraje a kvalitní silnice jsou nezbytným základem již od dob antického Říma. Kraj musí intenzivně spolupracovat se státem, aby pohnul s dálnicemi a silnicemi I. třídy.

Okamžitě bych prosadil, aby byly na internetu veřejně přístupné všechny smlouvy, objednávky a faktury kraje a všech jím zřizovaných organizací. Je to obrovská prevence před uzavíráním nevýhodných smluv. Proti dnešnímu stavu to přinese úspory v desítkách milionu, které bych přesunul do rozvoje silnic.

2. Jedničku za snahu. ČSSD se snaží, jsou aktivní a reagují na podněty. Musím říci, že když už se nějaký problém vyskytne, tak poslouchají a přemýšlí, co s ním. A poctivě se snaží řešit.

Pětku za zmar ve financích kraje a nedostatek odbornosti. Tak trochu se neřeší, co bude za pár let. Teď peníze jsou a banky půjčují, tak proč neutrácet. Moc dlouhý časový horizont si nedávají. A neumí říkat ne. Jako starosta říkám, byť je to těžké: „Peníze máme, ale nedáme."

Helmut Dohnálek (SNK ED)

Politická příslušnost: SNK ED
Bydliště:  Rychnov nad Kněžnou
Rodinný stav: ženatý
Rodina: manželka Irena Dohnálková-Francová, bývalá reprezentantka ČR v jízdě na skibobu, 29násobná držitelka titulu mistra světa v jízdě na skibobu. Syn  Dominik 5 let.
Původní povolání: ředitel agentury regionálního rozvoje
Nynější povolání: náměstek hejtmana s gescí pro regionální rozvoj, cestovní ruch, územní plán a stavební řád a informatiku
Záliby: rodina, historie, chalupaření,  hory a sport když je čas
Životní krédo: žádné zásadní zaklínadlo nemám.

Helmut Dohnálek, náměstek hejtmana.

Helmut Dohnálek

1. Doprava, zdravotnictví a školství. U všech bych nejprve provedl změny ve financování a ve stanovení priorit. U dopravy bych se snažil získat více prostředků na opravy a výstavbu silnic. Ve zdravotnictví na systémový přístup a zlepšení platových podmínek sester a ostatního nelékařského personálu. V oblasti školství bych citlivěji přistupoval k optimalizaci počtu škol a podpořil více ty úspěšné. Soustředil bych se více na výsledek a veřejný zájem než na zájmy jednotlivých lobby skupin. U všech platí staré přísloví: „Kdo chce, hledá řešení a někdy je najde, kdo nechce, hledá důvody, proč to nejde a vždycky je najde."

2. Jedničku si určitě zaslouží fakt, že nedošlo během tohoto volebního období k výraznému nárůstu zadluženosti kraje, pětku si jednoznačně zaslouží situace v dopravě. Snad bude mít kraj po volbách větší štěstí  při volbě gestora pro tuto velmi důležitou oblast.

MUDr. Vladimír Dryml (SPOZ)

Politická příslušnost: nezařazený, kandiduje za Stranu Práv Občanů Zemanovci (SPOZ)
Bydliště: Vrchlabí
Rodinný stav: rozvedený
Rodina: jedna dcera
Původní povolání: chirurg
Nynější povolání: senátor, ředitel nemocnice ve Vrchlabí, chirurg
Záliby: odborná literatura, zvířata, psi a koně, střelba (majitel zbrojního pasu), bojová umění
Životní krédo: nesnáším lži a křivé lidi. Raději řeknu drsnou pravdu, než hezkou lež.

Podle hradeckého senátora Drymla je dechová zkouška při každé silniční kontrole šikanování a podal proto na šéfa republikové dopravní policie Leoše Tržila trestní oznámení.

Vladimír Dryml

1. Za největší problém kraje považuji v současnosti velmi špatně rozvržený rozpočet. Kdybych tedy mohl nyní zasáhnout, určitě by se vše odvíjelo právě od nastavení nového systému v rozdělování financí. Na prvním místě je potřeba postavit se korupci. Mým plánem je provést audity všech projektů kraje nad 50 milionů korun, a s pomocí kontrolních orgánů Evropské komise, vyvodit důsledky ze špatných a neúčelných investic, dále potom vyvodit osobní odpovědnost u konkrétních osob, které měly na peníze dohlížet.

Na druhém místě je problémem kraje špatná situace ve zdravotnictví. Absolutně nedostatečná dostupnost první pomoci, rušení zdravotnických středisek a směšné podmínky pro odborný personál, jsou bohužel opravdovým hazardem se zdravím obyvatel. Zatímco movitější pacienti si mohou dovolit nadstandardní podmínky, kdy je jim péče kdykoliv poskytnuta včas, většině lidí s průměrnými příjmy téměř nezbývá nic jiného než doufat, že se nedostanou do situace, kdy by urgentně ošetření potřebovali. Konkrétním krokem, který by nyní měl kraj podniknout, je zastavení megalomanského projektu výstavby nemocnice v Náchodě. Přestože jsem ze začátku rozšíření podporoval, v současnosti již byl původní plán několikrát překročen, cena se vyšplhala na dvě miliardy korun a dochází k neustálému zadlužování kraje. Pokud navíc projekt v blízké době neskončí, může dojít k uzavření nemocnic ve Vrchlabí a v Rychnově nad Kněžnou. Tím by se dostupnost péče opět zhoršila.

Třetí bod, který považuji za nutné řešit, je dopravní obslužnost v kraji. Zatímco běžné občany zahlcují zprávy o tom, jak se podařilo sjednotit jízdenky, a podobné další pozitivní zprávy, kolem ostatních problémů, jako je špatná logistika dopravních řádů a nedostupnost spojů z vesnic a obcí do větších měst, je ticho po pěšině. Osobně jsem také několikrát upozornil na veřejné zakázky kolem výstavby autobusových nádraží, které jsou značně předražené. Přitom kraj hodlá zdražit jízdné, takže nepořádek a korupci by potom zčásti měli zaplatit občané. S tím zásadně nesouhlasím.

2. Za co bych určitě chtěl současnou krajskou vládu pochválit, je boj proti těžbě břidlicového plynu. Tento projekt z USA, který se lobbisté snaží prosadit v Čechách, považuji za absolutní hloupost. Američtí inženýři zahájili v Americe těžbu teprve nedávno, na území velkém asi jako jeden okres, ale s rezervou stovky kilometrů kolem, pro případ, že by revoluční systém selhal. Přestože v USA ještě nemá tato metoda za sebou ani 10 let, těžařské společnosti už tlačí na to, abychom povolili těžbu u nás. Kdyby ovšem došlo k nějakým problémům, na rozdíl od amerických izolovaných území bychom způsobili katastrofu lidem doslova pod okny domu. To ani nemluvím o krkonošské přírodě, za kterou jezdí turisté z celé země i ze zahraničí, protože krásný přírodní park je skutečnou hrdostí naší země. Toto obětovat kvůli plynu? Přiznávám, že vůči současnému vedení kraje mám značné výhrady, ale jelikož nedošlo k zahájení průzkumu pro těžbu, za to si alespoň prozatím zaslouží zastupitelstvo známku jedna.

Nedostatečnou bych dal hejtmanovi za hospodaření s penězi. Naši občané se musí potýkat s problémy ve zdravotnictví, s mizernou dopravní dostupností, problematickým rušením škol, které mají tradici. Každé špatné rozhodnutí nebo zbytečnou změnu musí zaplatit lidé z vlastních kapes, protože dochází k navyšování cen lokálních služeb. A co dělá vedení kraje? Rozdává peníze do nepotřebných projektů. Jenom v posledním volebním období rozdal současný hejtman 41 milionů korun na dárky pro různé organizace. Samozřejmě z krajských peněz. Gesto je to sice ušlechtilé, ale upřímně by asi byli občané spokojenější, kdyby nemuseli platit stále větší poplatky ve školkách, na parkovném a podobně. Což by se za 41 milionů korun dalo určitě zařídit.

Lubomír Franc (ČSSD)

Politická příslušnost: ČSSD
Bydliště: Broumov
Rodinný stav: rozvedený
Rodina: bez manželky
Původní povolání: místostarosta Broumova
Nynější povolání: hejtman
Záliby: plavání, cyklistika, cizí jazyky
Životní krédo: demokracie znamená diskusi.

Hejtman KHK Lubomír Franc.

Lubomír Franc

1. Prvním problémem by byla určitě dostavba dálnice D11. Zpoždění s její výstavbou nejlépe až na polské hranice pociťuji, určitě podobně jako řada mých spoluobčanů, již řadu let.

Dalším velice palčivým problémem – nejen našeho kraje – je stále se zhoršující  stav silnic II. a III. třídy. Do jejich rekonstrukcí kraj jen v posledních čtyřech letech investoval přes dvě miliardy korun. Přesto se chátrání krajských silnic podařilo pouze zpomalit, a nikoli je plošně zlepšit. V této situaci se může zdát výhodou, že všechny kraje jsou v téměř stejné situaci. Mohly by tak přijít s obecným návrhem, jak tuto situaci řešit. V naší zemi chybí systém, jak stárnutí silniční sítě nižší úrovně zastavit.

Za aktuální hrozbu osobně považuji stále možnost těžby břidlicového plynu v lokalitách, které považuji pro území Trutnovska či Náchodska za naprosto nevhodné.

2. Odstupující krajská vláda určitě na jedničku zvládla boj s dopady ekonomické krize. Ekonomické zbraně, které jsme nasadili a které do té doby kraj nevyužíval, dokázaly udržet krajský rozpočet ve velmi dobré kondici. Pomohlo především snížení provozních výdajů krajských organizací, centrální nákupy, elektronické aukce či šíře investic, na které jsme získali finanční podporu z Evropské unie.

Nedostateční jsme byli (a osobně z toho mám radost) v počtu velkých, negativních kauz, kterých se krajská vláda během posledních čtyř let dopustila. Ty se totiž našemu kraji zcela vyhnuly a myslím, že mne i obyvatele našeho kraje to může jedině potěšit.

Miloslav Plass (ODS)

Politická příslušnost: ODS
Bydliště: Hradec Králové
Rodinný stav: rozvedený
Rodina: dcera Tereza: 24, studující, syn Adam: 22, technický pracovník městské policie
Původní povolání: náměstek hejtmana
Nynější povolání: vodohospodář
Záliby: turistika, cykloturistika, lyžování, četba
Životní krédo: Jen hlupák se dvakrát spálí o stejná kamna.

Náměstek hejtmana Miloslav Plass (vpravo)

Miloslav Plass (vpravo)

1. Neutěšený stav komunikací – 20 procent silnic je v havarijním stavu. Dluh v opravách silnic je osm miliard korun  a každoročně narůstá. Je nutné systémově řešit priority v opravách, s cílem zastavit zhoršování stavu a postupně dluh snižovat. Je nutné nacházet rovněž mimorozpočtové zdroje financí na opravy.

Přepracovat projekt rekonstrukce náchodské nemocnice, aby byl ufinancovatelný a rozsahem odpovídal funkci oblastní nemocnice. V současné době nemá kraj na tuto investici zajištěné prostředky.

Realizovat model víceletého financování poskytovatelů sociálních služeb a zabezpečit rovný přístup k finanční podpoře z krajského rozpočtu. Metodika pro víceleté financování je připravena a je nutné ji uvést v život.

2. Není férové jen kritizovat, určitě jsou věci, které se současnému vedení kraje povedly, nebo byla alespoň projevena dobrá vůle problémy řešit. Na jedničku to tedy určitě nebylo, ale pochvalu si zaslouží za to, že ne všechny projekty, které byly v minulosti zahájeny, skončily v šuplíku. Kritiku a známkování číslem 5 si naopak současné vedení vysloužilo svým direktivním, centralistickým a v mnoha případech amatérským řízením kraje. Na významných pozicích nejsou odborníci, ale aparátníci bez zkušeností, a chybí komunikace jak s odbornou veřejností, tak s těmi, kterých se rozhodování přímo týká. Dochází k jednání z pozice síly a moci úřední, ne na základě dialogu a partnerství. Vzájemný respekt, rovnocennou komunikaci a slušnost chceme na kraj vrátit.     

Otakar Ruml (KSČM)

Politická příslušnost: KSČM
Bydliště:  Nová Paka
Rodinný stav:  rozvedený
Rodina: dcera Marcela, 39 roků, matrikářka MěÚ Nová Paka, syn Pavel, 37 roků, soudce Okresní soud Náchod
Původní povolání: ředitel 
AGROCHOV Stará Paka a.s.
Nynější povolání: předseda výboru pro životní prostředí a zemědělství Zastupitelstva Královéhradeckého kraje.
Záliby: myslivost, včelařství.
Životní krédo:  Poctivou prací vytvářet hodnoty pro současnou i budoucí generaci.

Otakar Ruml

Otakar Ruml

1. Největším problémem Královéhradeckého kraje je oprava a údržba silnic II. a III. třídy, kterých je v kraji 3500 kilometrů. Zanedbanost těchto silnic představuje finanční náklad na jejich opravu   8 až 10 miliard korun. Kraj má roční rozpočet na opravy a údržby silnic 460 milionů, z toho potřebuje 200 až 240 milionů na zimní údržbu. Část finančních prostředků lze získat z Fondu dopravní infrastruktury a fondů EU. To ovšem nestačí ani na udržení již tak špatného stavu silnic.

Jsem přesvědčen, že bez výraznější pomoci státu není žádný kraj schopen silnice II. a III. třídy opravit dle představ motoristů. Jako zdroj financí vidím věnovat ze strany státu pro tento účel podstatně větší část finančních prostředků z vybrané spotřební daně z pohonných hmot, která je nyní z dostupných údajů pouze 9 procent. Kraj by měl prostřednictvím své správy věnovat větší pozornost transparentním výběrovým řízením na zakázky oprav silnic, zkvalitnit stavební dozor při provádění a přebírání stavebních prací a zvětšit rozsah provádění oprav silnic vlastní technikou a pracovníky SÚS.

Velkým nedostatkem pro náš kraj je nedokončená dálnice D11, která končí v důsledku vlekoucího se problému s výkupem pozemků od paní Havránkové před Hradcem Králové. Potěšující je, že již začaly přípravné práce pro její dokončení. Dále musí urychleně následovat výstavba rychlostní silnice R11 až na hranice s Polskem. Výstavba této silnice má mimo jiné význam pro přivedení investorů do oblasti Dvora Králové nad Labem a Trutnova. Tyto oblasti jsou historicky postiženy zrušením textilního průmyslu a těžby uhlí na Trutnovsku. Dále bude sloužit pro lepší dostupnost turistům do zoo Dvůr Králové a Krkonoš. Zlepší se také podmínky pro tranzitní dopravu s Polskem apod. Problémem je také dosud nezahájená výstavba silnice I. třídy R35 na území našeho kraje. Vážným problémem je vybudování silničních obchvatů Náchoda a Nové Paky. Kraj by se měl uplatněním zákonodárné iniciativy společně s asociací krajů podílet na návrhu zákona zjednodušujícího proces výkupu pozemků pro tyto stavby a proces samotného povolování staveb. Dále musí stát vyčlenit potřebné finanční prostředky na tyto akce.

Dalším velkým problémem je nedostatečné financování krajských nemocnic ze strany zdravotních pojišťoven, které neumožňuje našim nemocnicím zvyšovat mzdy lékařům, zdravotním sestrám a ostatnímu personálu nemocnic na úroveň, kterou doporučuje vláda. Přestože se v tomto volebním období podařilo zlepšit hospodaření oblastních nemocnic zřizovaných krajem, je zde ještě mnoho problémů. Dlouhodobě hospodaří dobře nemocnice v Trutnově a Jičíně, významně se podařilo zlepšit hospodaření v nemocnici v Náchodě. Rovněž nemocnice v Rychnově nad Kněžnou snížila v průběhu tohoto volebního období svoji roční ztrátu hospodaření na polovinu. Hospodaření této nemocnice je proto nutné věnovat zvýšenou pozornost jak ze strany managementu, tak ze strany Zdravotnického holdingu Královéhradeckého kraje. Nepochybuji o tom, že je zde stále mnoho nevyužitých rezerv.

Oblastní nemocnice v Náchodě vzhledem ke svému špatnému technickému stavu již přestává vyhovovat přísným požadavkům na moderní medicínu. Její konkrétní úloha je určena koncepcí zdravotnictví Královéhradeckého kraje. Za připomenutí stojí, že spádovost této nemocnice je 150 tisíc obyvatel, jsou zde přesně vyjmenována oddělení, která mají zajišťovat zdravotní péči. V žádném případě nesouhlasím s názory, že je možné tuto nemocnici udržet v provozuschopném stavu dalšími opravami. Takové řešení by představovalo náklady v řádech statisíců korun a bylo by nekoncepční. Zastávám proto názor, že je nutno podpořit současný investiční záměr její dostavby a modernizace. Doporučuji však, aby Zdravotnický holding Královéhradeckého kraje nechal udělat oponentní posudek na celkové zhodnocení projektu tak, aby zde byly investiční prostředky účelně využity pro vybudování takové kapacity nemocnice, která bude plně využita pro potřeby dané spádové oblasti. To je také jedním ze základních předpokladů pro její budoucí prosperitu.

2. Současné vedení kraje mohu pochválit za to, že se podařilo sjednotit úsilí všech koaličních i opozičních zastupitelů pro řešení významných problémů v průběhu celého volebního období. Je pochopitelné, že názory opozice a koalice jsou vždy různé, výsledkem však vždy byla kompromisní dohoda, která řešila zájmy občanů našeho kraje. Jednání byla vždy vedena slušně, bez osobních urážek a napadání. Za to chci všem zastupitelům poděkovat.

Na počátku volebního období bylo schváleno založení firmy SILVATRES a.s. s účastí kraje 55 procent, která měla zabezpečovat sběr a zpracování odpadové dřevní hmoty jako paliva pro energetické využití. Činnost této firmy nebyla po celé volební období prakticky zahájena, ani nebyla dořešena otázka její likvidace. 

Adam Záruba (nestraník)

Politická příslušnost: nestraník, nikdy nebyl členem žádné politické strany, kandiduje za Koalici Změna  pro KH kraj
Bydliště: Hradec Králové
Rodinný stav: svobodný
Rodina: přítel Tomáš, 39, vysokoškolský učitel
Původní povolání: vystudoval obor Inženýrství životního prostředí na Stavební fakultě ČVUT v Praze
Nynější povolání: předseda neziskové organizace (Český svaz ochránců přírody – základní organizace Orlice), zastupitel města Hradec Králové
Záliby: ochrana životního prostředí, zejm. krajiny, architektura a urbanismus (zejm. architektura 20. století a průmyslové dědictví), památky a jejich obnova, výtvarné umění, design a móda
Životní krédo: I cesta může 
být cíl.

Adam Záruba.

Adam Záruba

1. V prvé řadě to jsou hrozící průzkumy a těžba břidlicového plynu na nezanedbatelné části území kraje, zejména na Náchodsku. Postup kraje v této věci je třeba rozdělit do několika rovin – jednání s ústředními orgány státu a aktivní účast v rozhodovacích procesech v této věci (v rámci možností daných legislativou), dále aktivní podpora měst a obcí i občanských iniciativ bojujících s těžební lobby a v neposlední řadě existuje i možnost zákonodárné iniciativy kraje (pokud by selhaly dosavadní sliby poslanců a senátorů, že prosadí zákon zakazující tuto činnost v ČR). O tom, že Změna pro Královéhradecký kraj bere tento problém velmi vážně, svědčí to, že na předních místech naší kandidátky jsou i lídři iniciativ proti těžbě břidlicového plynu.

Druhým palčivým problémem kraje je nepochybně doprava, zejména stav silnic, chybějící klíčové komunikace jako je R35 či dálnice D11 do Jaroměře nebo obchvaty některých měst a obcí. Vzhledem k extrémní finanční náročnosti těchto staveb nechceme populisticky slibovat nereálné okamžité vyřešení této situace jako některé další kandidující subjekty. Budeme však prosazovat, aby kraj co nejvíce tlačil ministerstvo dopravy a další odpovědné státní orgány k dalšímu pokračování stavby klíčových komunikací.

Budeme se snažit o navýšení prostředků na opravy a rekonstrukce stávající dopravní infrastruktury a o co nej᠆efektivnější využití těchto prostředků (např. transparentními výběrovými řízeními, nezávislou odbornou oponenturou projektů apod.). V neposlední řadě se budeme snažit o z hlediska životního prostředí maximálně šetrné plánování dopravní infrastruktury a o komunikaci s občanskými iniciativami, obcemi i nezávislými odborníky s cílem předcházet střetovým situacím při plánování dopravních staveb a následným zdržením.

Třetím problémem je kvalita rozvoje kraje – sílící suburbanizace (tj. neregulované rozlézání nevhodné zástavby do volné krajiny a na úkor kvalitní zemědělské půdy) na straně jedné a nedostatečné využití, přestavba a obnova již doslouživších a devastovaných území a objektů – tzv. brownfields – na straně druhé.

Jasná pravidla pro rozvoj kraje a omezení nežádoucích trendů navrhneme v rámci aktualizace Zásad územního rozvoje kraje. Budeme usilovat o to, aby kraj pomáhal s hledáním nové náplně opuštěných objektů tam, kde je to problém takového rozsahu, že je jeho řešení nad síly obcí a měst (např. Josefov).

2. Jedničku bych dosavadnímu vedení kraje dal určitě za přístup, který zaujalo k problematice ochrany přírodovědně unikátní lokality Na Plachtě 3 v Hradci Králové. I přes silný tlak ze strany developerů a města Hradec Králové dala rada kraje na odborná data a argumenty a vyhlásila tuto lokalitu přírodní památkou. Zatím jsem neměl možnost za tento přístup panu hejtmanovi veřejně poděkovat, což bych chtěl tímto napravit.

Určitě lze pochválit i to, že s odcházejícím vedením nebyly spojeny zásadní skandály jako s vedením předchozím (viz předražené nákupy nábytku pro nové sídlo kraje apod.).

Nedostatečná je potom určitě transparentnost řízení kraje a zveřejňování všech informací, na což již ostatně bylo několikrát upozorňováno – např. nezávislými hodnoceními neziskových organizací Oživení a Fond Otakara Motejla. Co bych rovněž hodnotil negativně, bylo populistické proplácení regulačních poplatků na počátku volebního období – problém sporných poplatků to stejně nevyřešilo, ale stálo to krajský rozpočet mnoho desítek milionů, které mohly být využity pro prospěšnější aktivity – např. rekonstrukce silnic. Navíc to vytvářelo nerovnost mezi pacienty, neboť poplatky byly propláceny jen v některých zdravotnických zařízeních.