Vedení kraje už zadalo posouzení této možnosti pražské ČVUT a pardubické Dopravní fakultě. Podle hejtmana o vlastní autobusové dopravě uvažují i jiné kraje.

„Současná legislativa to umožňuje," řekl zastupitelům vedoucí krajského odboru dopravy Tomáš Jurček.

Výhrady ÚOHS
Antimonopolnímu úřadu na tendru vadí otázka poplatků za autobusová nádraží či praxe, že prvních 14 dní objížděk se dopravcům neplatí. Špatné jsou podle něj i otázky změny jízdného a příliš krátká doba na dodání autobusů.

Vedení kraje k těmto úvahám vedl tendr na zajištění autobusové dopravy pro příštích deset let, který nejprve napadli odboráři a nedávno jej zrušil antimonopolní úřad, podle něhož zadání obsahovala diskriminační a netransparentní požadavky. Kraj s nepravomocným rozhodnutím nesouhlasí a hodlá proti němu podat rozklad. Nový dopravce se však zřejmě nestihne vybrat včas, a aby lidé o autobusovou dopravu po Novém roce nepřišli, bude kraj muset přijít s náhradním řešením.

Hejtman Franc upozornil, že vlastní krajská autobusová doprava je zatím jen hypotetickou záležitostí, ale podle něj mají svou hromadnou dopravu i velká města a kraj má pro její zajištění podmínky. „Máme po celém kraji patnáct pracovišť Správy a údržby silnic s velkými prostorami a zázemím," uvedl hejtman.