VYBRAT REGION
Zavřít mapu

„Do Hradce se víc aut už nevejde,“ říká šéf krajské dopravní policie Petr Dušek

Hradec Králové /ROZHOVOR/ - Vedoucí odboru služby dopravní policie Královéhradeckého kraje Petr Dušek o silniční dopravě ve stotisícové metropoli, kritických místech a řešeních, která pomohou městu přecpanému auty.

12.2.2018
SDÍLEJ:

Petr Dušek, vedoucí odboru dopravní policie Královéhradeckého kraje.Foto: Deník/ Pavel Nedbal

Již sedmým rokem působí Petr Dušek ve vedoucí pozici krajské dopravní policie. V krátkém rozhovoru zhodnotil nejenom současnou dopravní situaci v Hradci Králové, ale i význam klíčových komunikací.

Základní otázka. Jak obecně vnímáte dopravu v krajském městě a jeho okolí?
Po výsledcích z loňského roku dopravní situaci v rámci Královéhradeckého kraje hodnotím určitě jako bezpečnější než v roce předešlém. Sice došlo k většímu počtu dopravních nehod, nicméně co je nejdůležitější, výrazně ubylo nehod s následky na zdraví účastníků nehod. Kromě jiného za zlepšením situace může i omlazený vozový park. To souvisí i s lepšími pasivními, ale i aktivními bezpečnostními prvky.

A jak je na tom samotný Hradec, zejména co se týče hustoty dopravy? Právě i tato věc bývá častým tématem.
Největším problémem je dlouhodobě tranzitní doprava. To znamená, že touto dopravou jsou zatíženy zejména silnice první třídy, příkladem může být tah na Polsko či na Ostravu a Olomouc. Zkrátka, nákladní kamionová doprava je vidět a je jí čím dál tím víc. Z našeho pohledu je hlavním východiskem dobudování dálnic. I s ohledem na to, že na našem úseku dálnice bylo za 12 let usmrceno „pouze“ sedm osob. Obecně se dá říci, že dálnice jsou velmi bezpečným typem komunikace. A samozřejmě odvod kamionové dopravy na obchvaty by prospěl i dopravě v samotném Hradci. Hustota provozu v současné době je velmi výrazná. Svou vinu na tom mají i časté uzavírky komunikací, opravy, ale i nečekané události, jakými jsou dopravní nehody. Proto například dostavba dálnice D35 či dálnice D11 budou faktory, které uleví jak okolí krajského města, tak i jeho centru.

Tradičně patří mezi nejvytíženější místa křižovatka u soutoku, kde se napojuje ulice Rašínova, kterou známe jako takzvanou Hradubickou třídu. Za posledních šestnáct let se počet aut, která tudy v průměru denně projíždějí, zvedl o pět tisíc. Je to zásadní číslo pro situaci v dopravě?
Myslím si, že pro město je to určitě znát. Nebylo by to znát například při provozu na dálnici, nicméně na tomto druhu komunikace to bezesporu znát je. Navíc doprava narostla v nejvíce zatížených časech, to znamená přes den.

Jak je to se samotným centrem Hradce, kam se těžká doprava nedostane?
Hradec má obrovskou výhodu, že zde působil Gočár, který vyprojektoval stejnojmenný okruh. V porovnání s Pardubicemi a podobně velkými městy je Hradec velmi dobře řešený. Myslím si, že v současné chvíli je Hradec na blízko pomyslného stropu toho, co dokáže propustit z hlediska dopravy. Samozřejmě je to způsobené i nedostatkem parkovacích míst, chybí odstavná parkoviště na okrajích města, na která by bezprostředně navazovala městská hromadná doprava. Každý se snaží autem dojet přímo do centra. Záchytná parkoviště by jistě výrazně pomohla.

Zmínil jste, že je Hradec se blíží stropu toho, co může pojmout. Jaký je další výhled?
Samozřejmě rezerva tady je, ale předpokládám, že výrazně by pomohla právě dostavba dálnice D35, protože část dopravy, která musí sjet u Opatovic, vyjet kolem fakultní nemocnice a pokračovat dál na Brno či na Olomouc, by se Hradci vyhnula. Co se samotného centra týče, rezerva tu je, ale nárůst by přinesl další komplikace.

A jak by mohl znít návod na zlepšení situace? A to s odkazem i na samotné řidiče.
V dnešní době je možné sledovat informace o dopravních nehodách. Já osobně to třeba využívám v době, kdy jedu z práce a potřebuji přejet polovičku Hradce. Určitě chytré informační systémy jsou a budou přínosem. Každé město má však svoje specifika. Dalším záležitostí je i to, že například ve většině aut sedí pouze jeden člověk.

A právě to je i otázkou. Auta jezdí poloprázdná. Změnily se za poslední roky návyky řidičů?
Stejně tak jako v dnešní době je potřeba přepravovaného zboží doručit takzvaně just in time a firmy doslova jedou na skladech na kolech, tak bohužel funguje i osobní doprava. Dnes se každý snaží dojet z bodu A do bodu B a za každou cenu zůstat v autě bez nutnosti přesedat na městskou hromadnou dopravu. To samozřejmě přináší problémy s parkováním a promítne se to též na dojezdové době. Pokud pak musí lidé stát koloně, odrazí se to na jejich nervozitě. Plynulost provozu bezprostředně souvisí i s bezpečností. Pokud by všichni řidiči jeli plynule a respektovali zákony, tak by teoreticky nemělo dojít k nehodě. Jen dodám, že průměr v Královéhradeckém kraji je zhruba 17 nehod za den.

Často se zmiňuje i možnost bezplatné MHD. Pomohlo by to?
Myslím si, že ve městě určitě. Pomohlo by to jak v hustotě provozu, tak samozřejmě i ve zlepšení životního prostředí.

A co legislativní omezení vjezdu osobních aut do centra? Či podobné inspirace z evropských měst.
Existují určitě emisní normy. Například automobily s označením Euro 6 mohou do centra evropských metropolí. Zvýhodněné jsou tak elektromobily. Některé emisní normy jsou zpoplatněné, a některé do center měst v určitých časech nesmějí vůbec. V současné chvíli nějakou formu regulace připravuje Praha. Před několika dny byl například nezávazně schválen zákaz vjezdu nákladních vozidel nad 12 metrů právě v Praze.

Jsou obdobné recepty na omezení dopravy hudbou budoucnosti, nebo by se k nim mohlo krajské město v dohledné době připojit?
Myslím si, že by to šlo. Samozřejmě pokud to bude legislativně upravené. Na pořadu dne by asi nebyla cesta celkové elektromobility, ale určitě by se mohlo jít cestou nízkoemisních vozidel, větším důrazem na městskou hromadnou dopravu. Co se týče nákladní dopravy, není nereálné města jí vjezd do určitých částí města zakázat. Na druhou stranu rozumím tomu, že zásobovat se musí, nicméně v některých evropských městech probíhá zásobování nákladními vozidly pouze v noci. A to proto, aby se nemíchali v dopravě v denní době a v nejvíce zatíženém čase. Receptem by jistě bylo rozmělnit dopravu do vícero hodin.

Vraťme se do současnosti. Jaká jsou problematická místa v krajském městě?
Kdybychom měl začít takzvanými dopravními „špunty“, tak určitě to je most přes Labe u soutoku. Tedy v podstatě trasa, kterou musí absolvoval řidiči, kteří cestují po D11 dál ve směru na Ostravu. Tím, že nikam nevede D35, řidiči musí využít druhý silniční okruh a jet „centrem“ města. Jedná se o okolí fakultní nemocnice a takzvaný brněnský kruhový objezd. Jak jsem již řekl, z mého pohledu by to velmi výrazně vyřešila dálnice D35, která by byla dovedená kamkoli za Hradec Králové. Co se pak rizikových míst týče, v současné době si netroufnu žádnou křižovatku označit jako rizikovou. Jsou samozřejmě místa, kde dochází častěji k nehodám, ale jak sem již zmiňoval, loni, bohudík, nebyla žádná osoba usmrcená, většinou se jednalo jen o „ťukance.“ Zmíním i to, že v souvislosti se změnou takzvaného inteligentního dopravního systému se bude řešit dopravní značení pro cyklisty. Aby bylo sjednocené a jasně srozumitelné.

Závěrem. Jaký je Váš subjektivní pocit z dopravy, když jako řidič cestujete v Hradci a jeho okolí?
Velmi pozitivně hodnotím loňské otevření posledního úseku dálnice D11, protože jezdím v úseku na Chlumec nad Cidlinou po takzvané staré jedenátce. Od otevření dálnice se velmi výrazně zklidnila doprava a to s ohledem na plynulost a bezpečnost. V minulosti zde nákladní auta tvořila špunty. Kvůli tomu se i rizikově předjíždělo a vznikala tak celá řada rizikových míst. Dovedením nákladní dopravy až na kraj Hradce se stará jedenáctka stala výrazně bezpečnější. A pokud by dálnice vedla až do Polska a D35 kamkoli do Pardubického kraje, tak by to mělo obrovský vliv na bezpečnost v dopravě v rámci celého regionu. A co se Hradce samotného týče, v poslední době se daleko více zohledňují a respektují i nemotorizovaní účastníci silničního provozu. Tím myslím preventivní prvky, tak i ty represivní. V dnešní době je i více vidět, že i cyklisté myslí na svou bezpečnost. Samozřejmě je důležité, aby dopravní výchova probíhala už od mateřských škol a také, aby děti viděly vzor chování například u svých rodičů.

Autor: Pavel Nedbal

12.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 25 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník/ice - manipulant/ka s VZV. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Kontakt zasláním životopisu na e-mail kariera.lipovka@preymesser.cz nebo telefonicky. , Požadujeme:, - znalost obsluhy VZV, retraku, zakladače - výhodou, - možnost zajištění vyškolení na VZV , - zodpovědnost, spolehlivost, Náplň práce:, - zaskladňování a vyskladňování regálů, - vykládka a nakládka kamionů, - vychystávání materiálu , Nabízíme:, - perspektivní a stabilní zaměstnání, - perspektivu profesního a kariérového růstu, - stravenky, jednorázové prémie, příspěvek na penzijní připojištění, 5 týdnů dovolené, - nástup možný ihned, Více informací na : https//kariera.preymesser.cz. Pracoviště: M.preymesser logistika, spol. s r.o. - závod lipovka, 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Magdaléna Vidová, +420 494 539 602. Zdravotnictví - Zdravotnictví Lékař 30 490 Kč Lékaři bez atestace (kromě oborů praktického lékařství) Lékař/-ka na chirurgické oddělení. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30490 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt zasláním životopisu na e-mail rufferova.helena@nemocnicerk.cz, telefonicky nebo osobně na personálním oddělení PO-PÁ od 7:00 do 15:00 hod.., - minimálně odborná způsobilost k výkonu povolání lékaře, absolvovaný kmen či specializace v oboru výhodou, - bližší informace při osobním pohovoru, - 5 týdnů dovolené, stabilizační příspěvek, - příspěvek na ubytování (pro nově přijímané zaměstnance s trvalým bydlištěm mimo Královéhradecký kraj), další benefity v rámci platné kolektivní smlouvy, - nástup ihned nebo dle dohody.. Pracoviště: Oblastní nemocnice náchod a.s. - nemocnice rychnov n.kn., Jiráskova, č.p. 506, 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Helena Rufferová, +420 494 502 262. Marketing, média a tisk - Marketing, média a tisk Marketingový specialista 24 000 Kč Specialisté v oblasti marketingu Marketingový/á referent/ka. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt zasláním životopisu na e-mail marie.hruskova@bohemilk.cz., Požadavky: , - SŠ vzdělání , - organizační schopnosti, komunikativnost, kreativní i analytické myšlení, spolehlivost , - výborná znalost českého jazyka , - komunikativní znalost anglického jazyka , - MS Office - pokročilejší znalost , - znalost práce v grafických programech výhodou , - řidičský průkaz sk. B, aktivní řidič , Pracovní náplň: , - podílení se na plánovaných marketingových aktivitách společnosti , - příprava workshopů, firemních akcí , - spolupráce s reklamními agenturami , - návrhy a tvorba POS materiálů a etiket , - účast na vývoji nových výrobků , - zpracování analýz dostupných marketingových dat z trhu , - správa firemního webu , - komunikace na Facebooku a sociálních sítích , - e-shop - vyřizování objednávek a zabezpečení jeho chodu , - podpora manažera marketingu , Zaměstnanecké výhody:, - zázemí stabilní společnosti, odpovídající finanční ohodnocení , - výkonnostní a motivační odměny, 3 dny Sick days, - příspěvek Cafeteria, příspěvek na stravování , - příspěvek na životní pojištění, příspěvek na penzijní připojištění.. Pracoviště: Bohemilk, a.s., Podzámčí, č.p. 385, 517 73 Opočno. Informace: Marie Hrušková, . Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 130 Kč Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) Řidič/ka nákladního automobilu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 130 kč, mzda max. 140 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PRACOVNÍ NÁPLŇ: rozvoz mléčných výrobků po regionu Hradce Králové, PRACOVNÍ DOBA: jedná se o zkrácený úvazek, tři dny v týdnu (Po, St, Pá), nakládka v 01.00 h, POŽADUJEME: , - řidičský průkaz (profesní), - dopravněpsychologické vyšetření. Pracoviště: Martin transport s.r.o. - pracoviště bohemilk, a.s., opočno, Podzámčí, č.p. 385, 517 73 Opočno. Informace: Petr Bednář, +420 604 272 069.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Hledají nejlepší sportovce

Když ojetinu, tak oktávku! Jiří Zákravský z Trutnova patří mezi motoristy, kteří si oblíbili vůz Škoda Octavia.

Když ojetinu, tak oktávku. To auto je držák

Sobota bude patřit Běhu městem

Hradec Králové - Ve státní svátek 17. listopadu se v Hradci koná tradiční závod pro všechny věkové kategorie, letos píše 28. ročník.

Znalkyně: Tyrana napraví jen strach z trestu

Hradec Králové - Téměř pětadvacet let týral Zdeněk Š. svou manželku a stejně nakládal i s jejich dvěma dcerami. Bil je tak surově, že jim nejednou způsobil zranění, vulgárně jim nadával a ponižoval je.

Jak mohou rodiče pracovat s temperamentem dětí?

Dobruška - Rodinný a výchovný poradce Evald Rucký ve čtvrtek od 9.30 hodin poradí, jak pracovat s temperamentem svých dětí.

Východočeši v I. lize stříleli shodně, bodoval ale pouze Dvůr

Východní Čechy - Shodně pětadvacet bodů nastříleli v 7. kole I. ligy mužů všichni východočeští účastníci soutěže. Zatímco hráčům Dvora Králové tento počin na palubovce Vršovic stačil k zisku cenného bodu, Náchod ani rezerva Jičína doma proti silným soupeřům nebodovaly.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT