Na nejsložitější dálniční úsek z Trutnova na Královec mají stavbaři vyjet v roce 2020. O tři roky později by mělo být podle plánů hotovo. Řekli to starosta Trutnova Ivan Adamec a zástupci Ředitelství silnic a dálnic s projektanty na úterní besedě v Trutnově.

Termín však platí jen v případě, že se nenaskytnou prodlevy například ve vyřizování územního či stavebního povolení. Stavba jednoho dálničního kilometru tu podle odborníků vyjde na 150 až 500 milionů korun. Úsek z Trutnova na Královec bude stát zhruba 15 miliard korun.

„Bude to nejdražší část dálnice v České republice. Procházet totiž bude složitým členitým terénem,“ přiznal Ivan Adamec, starosta Trutnova a poslanec České republiky. „Pro region je to významná stavba, šance na rozvoj a propojení s okolním světem. Přinese nám pohodlné propojení na západ, ale také cestu na východ. Právě tam jsou atraktivní trhy, které se budou rozvíjet,“ myslí si Adamec.

OBŘÍ MOSTY I TUNELY

Jednadvacet kilometrů dlouhý dálniční úsek začíná na křižovatce nad Novým Rokytníkem. Zde se napojí na připravovanou část dálniční trasy ve směru z Jaroměře. Součástí stavby budou tři mimoúrovňové křižovatky ve Stříteži, Poříčí a Královci, 10 velkých mostních objektů a dva tunely. 

„Tento úsek je mimořádně technicky náročný. Trasa vede členitým terénem a čekají nás velké stavby,“ potvrdil Miroslav Hanžl, zástupce projektantské firmy.

Například trutnovskou část Poříčí má překlenout 700 metrů dlouhý most navazující na půlkilometrový tunel. Stavbě dálnice tu má ustoupit šest objektů. 

„Tři stojí přímo v místě stavby, další by se staly v podstatě neobyvatelnými,“ potvrdil Miroslav Hanžl.

POŘÍČSKÉ OBAVY

A právě od obyvatelů Poříčí se na úterní schůzce snášelo nejvíce dotazů. Lidé se bojí o své nemovitosti, kvalitu bydlení a údajně jim schází lepší informovanost. Debatu si nenechal ujít zaplněný sál trutnovského městského úřadu.

„Jsme těsně před žádostí o územní rozhodnutí. Po jeho získání stát začne vykupovat pozemky a nemovitosti. Do té doby můžeme jen těžko něco dělat,“ opakovali starosta i projektanti. Adamec se vytrvale snažil nespokojené občany uklidnit a rozptýlit jejich obavy.

Úsek, kde bude rychlost snížena na 100 km/h, končí na hranicích s Polskem. Tady se napojí na tamní dálniční síť.