Cyklostezka mezi Hradcem Králové a Vysokou nad Labem je zase o krok blíž k realizaci. Čeká se už jen na schválení dotace. Se stavbou by se mělo začít v březnu.

První úsek Labské stezky má stavební povolení, o dodavateli stavby je jasno od října a v listopadu se zažádalo o dotaci. Začátek stavebních prací je plánovaný na březen.

Ke zpoždění může dojít jen v případě, že se o poskytnutí dotace nestihne rozhodnout včas. „Naše dítě jsme už vypustili do světa, na tahu je hodnotitel žádosti o dotaci. Doufáme, že rozhodování nebude trvat rok,“ uvedl Jiří Horák, výkonný ředitel Svazku obcí Hradubická labská a zároveň starosta Vysoké nad Labem. Svazek obcí Hradubická labská vznikl právě kvůli realizaci Labské stezky.

První úsek stezky povede z hradecké Třebše až k tělocvičně ve Vysoké. Pokud vše půjde hladce, cyklisté se budou moci po vytouženém úseku kolem Labe projet už v říjnu.

Cyklotrasa mechu a perníku se začne stavět v březnu

Dotaci cyklostráda dostane z programu Integrovaných územních investic. Svazek obcí zažádal o dotaci v plné výši ceny projektu. „Rádi bychom začali stavět na jaře, ve smlouvě je předpokládané zahájení stavby 1. března. Když se ale hodnotí dotace, ke zdržení většinou dochází,“ sdělil Horák.

Předpokládaná cena úseku byla původně asi dvaatřicet milionů korun. Nakonec bude stát méně. Dodavatel stavby M-Silnice úsek postaví za 24,4 milionu korun.

Na dokončení cyklotrasy bude mít firma dvě stě dnů. Horák tedy očekává, že do října se stezka stihne postavit. „Je ale možné, že se doba stavby ještě zkrátí. Firmě by se to vyplatilo,“ sdělil Horák.

Most za 8,5 milionu

Nejdražší položkou stavby bude padesátimetrová lávka, která překlene slepé rameno Labe. „Bude stát zhruba 8,5 milionu. Výroba a instalace lávky bude trvat asi ze všeho nejdéle,“ sdělil Horák. Podle Horáka se lidé nemusí bát, že by lávka narušila malebný ráz lokality, kterou mají v oblibě rybáři i turisté: „Bude mít lehkou, téměř průhlednou konstrukci ze železa, myslím, že bude vypadat pěkně.“

Cyklostezka dostane asfaltový povrch. Šířka stezky bude tři metry a její okraje bude lemovat půlmetrová krajnice, aby se mohli cyklisté lehce vyhnout například bruslařům.

Pět let vyjednávání

Stezka podél Labe od začátku tvrdě bojuje o svou existenci. Stavební povolení dostala stezka v červenci, tomu ale předcházelo pět let vyjednávání, předělávání projektu a desítky výkupů či směn pozemků. „Přimět soukromé vlastníky pozemků k prodeji byla největší práce,“ sdělil Horák.

Cyklostezka je přitom potřeba. Lidé, kteří jezdí do práce po silnici z Vysoké do Hradce, musí každý den riskovat v rušném provozu. „Už roky se mě chodí ptát, kdy nová cyklostezka bude,“ sdělil Horák.

Trasa Labské stezky začne v hradecké Třebši. Úvodní pětikilometrový úsek povede souběžně s řekou až k jezu u Vysoké nad Labem. K tělocvičně ve Vysoké cyklisté dojedou po opravené obecní cestě, podél které bude vysázeno stromořadí.

V budoucnu se cyklotrasa prodlouží až do Pardubic a spojí tak obě krajská města. Labská stezka má ale ještě větší ambice. Měla by se stát mezinárodní cyklotrasou a vést od pramene Labe až k ústí řeky a propojit Čechy s Německem.